شناسهٔ خبر: 66738399 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

دکتر طهرانچی:

«حکمت» خلق کننده سبک زندگی مومنانه است 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حکمت خلق کننده سبک زندگی مومنانه است. علم و حکمت در هم آمیخته نیستند بلکه دو اسم الهی هستند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی که در سالن همایش های بیمارستان فرهیختگان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع این همایش به قدری مهم است که برای درک آن بایستی به قرآن کریم رجوع کرد. آیه و نشانه را باید رجوع به قرآن گذاشت و از آنجا با تعقل و تفکر پیش رفت.

وی ادامه داد: برای اینکه بحث حکمرانی، حکمت و علم را درنظر بگیرید خداوند در سوره ای که داستان آن را احسن القصص می داند در زندگی و سرگذشت این پیامبر نشانه ای برای کسانی که در پی فهم حقیقت هستند گذاشته است. خداوند بزرگ جریان حکمرانی و حکمفرمایی را در داستان حضرت یوسف(ع) به طور کامل بیان کرده است و ابتدا به حضرت یوسف تعلیمی داده است. حضرت یوسف میتوانست از آنچه میگرفت تعبیر کند و آینده را بیان کند به عبارت دیگر خداوند قدرت آینده نگری را به او یاد داده بود.

دکتر طهرانچی افزود: خداوند در این حکمرانی و بعد از آینده نگری قدرت دیگری به حضرت یوسف داده بود که آن علم و حکمت بود. یوسف پیامبر بر این اساس در واقعه برخورد با آنچه که برای عزیز مصر آینده نگری کرد، سیاست گذاری و برنامه ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله نهایی حکمرانی به او قدرت اجرا داد منتها شرایطی برای اجرا داشت و حضرت یوسف وقتی خود را معرفی کرد گفت که من در غیبت تو حاکم خیانتکار نیستم و نسبت به مال حفیظ هستم و در اجرا علیم هستم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: پس هر ۴ وجه حکمرانی، یعنی آینده نگری ، سیاست گذاری، برنامه ریزی و پیاده سازی را خداوند در سوره یوسف به زیبایی بیان کرده است.

وی با اشاره به اینکه حکمرانی بر دو اساس علم و حکمت مطرح میشود، اضافه کرد: خداوند به پیامبر میفرماید میخواهند تو را منحرف کنند اما نمیتوانند! چرا؟ زیرا به تو سه گانه کتاب، حکمت و علم را داده ایم.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه خداوند به هرکس که بخواهد حکمت میدهد، ادامه داد: نماد حکمت در قرآن کریم«لقمان» است. اما حکمت چیست؟ یک تعریف بر مبنای نگاه افلاطونی و تاریخی و یک تعریف هم بر مبنای قرآن کریم وجود دارد که ما به دنبال حکمت قرآنی هستیم.

وی در تشریح آیات ۲۴_۳۹ سوره اسرا گفت: در این آیات به شرک نورزیدن، احسان به پدر و مادر ، رسیدگی به مسکین و... توصیه میشود.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: با برداشت از این آیات متوجه میشویم که به طور مثال آقای پزشک وقتی حرف میزنی تا علم کامل نداری نسخه نپیچ چون انسان کرامت دارد و پزشک حق ندارد با حدس و گمان نزدیک شود و این همان حکمت است. حکمت خلق کننده سبک زندگی مومنانه است. علم و حکمت در هم آمیخته نیستند بلکه دو اسم الهی هستند.

وی با بیان اینکه هر شئ در عالم دو وجه ناظر به انسان و ناظر به خدا دارد، ادامه داد: منطق این است که کدام بزرگتر است؟ منطق یک منطق تبیینی است و شما باید بروید و برای بقیه موارد هم به آن برسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان خاطرنشان کرد: ایشان در این دیدار رسالت دانشگاه را بر این سه مورد استوار دانستند که عالم تربیت کند، علم را توسعه بدهد و به تربیت عالم جهت بدهد که دو مورد اول همان علم است اما سومی از درون علم استخراج نمیشود بلکه سیاست علم است. در واقع جهت دهی به علم و عالم را غربی ها به آن سیاست علم میگویند.

وی افزود: در کتاب آن سوی اسپوتنیک بحث سیاست علم را به طور مفصل داریم که تشریح میکند حاکمان جامعه و نه دانشمندان آن را(سیاست علم) تعیین میکنند و بحث ارزش ها مطرح است و ارزش ها حاکم است بنابراین آن چیزی که جهت دهی میکند حکمت است .در دانشگاه چهار نظام تربیتی،علمی،فناوری و فرهنگی داریم . اگر بخواهیم به سراغ جامعه برویم نظام تربیتی شما باید جامعه را کارآمد کند. این نظام فرهنگی است که جهت میدهد، مبتنی بر حکمت و ارزش آفرین اجتماعی است.

دکتر طهرانچی با طرح این سوال که آیا آنچه که در دوران کرونا انجام دادیم لازم و کافی بود، تصریح کرد: همه چیز را تعطیل کردیم و به فضای مجازی بردیم در صورتی که هیچ جای دنیا این کار را نکرد و در واقع سیاست علمی بود اما حکمت همراه آن نبود که در نهایت ضایعاتی را در جامعه از جمله آموزش و پرورش ایجاد کرد.

وی افزود: نظام علمی جامعه خلاق و پزشک خلاق می آفریند، نظام فناوری ابزار پزشکی را توسعه و به اوج میرساند و در نهایت نظام تربیتی پزشکان حکیم را تربیت میکند تا نظام سلامت را به نیکی پیش ببرند.

دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: همه اینها نظام فرهنگی است که جامعه فرهنگی و حکمت بنیان میسازد.نظام فرهنگی جهت میدهد مبتنی بر حکمت و ارزش آفرین اجتماعی است. بنابراین مسیری که میخواهیم برویم ارزش آفرینی آن از حضرت حق باید گرفته شود. دو بال علم و حکمت برای حکمرانی در کنار داستان حضرت یوسف و سلامت معنوی به عنوان ابزار باید باشد. امیدوارم آنچه که در همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی رقم میخورد برای جامعه پزشکی بتواند راهگشا باشد.

انتهای پیام/

نظر شما