شناسهٔ خبر: 66738358 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان: سد قیزقلعه‌سی نماد همکاری های بلندمدت است

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان با استقبال از افتتاح سد قیز قلعه سی بین دو کشور ایران و آذربایجان، گفت: افتتاح این طرح بزرگ فراملی، نماد همکاری های بلند مدت بین باکو و تهران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، پرویز شهبازاف امروز در مراسم افتتاح سد قیز قلعه سی، افزود: این طرح نشان دهنده تعمیق روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان است که می تواند راه گشای بسیاری از مشکلات و رفع موانع اقتصادی بین دو طرف باشد.

وی اظهار کرد: سد قیز قلعه سی در حقیقت به معنی یکسان سازی منابع ۲ کشور در دو سوی رودخانه ارس است و یک طرح فراملی برای هر ۲ کشور به شمار می رود و ما قدردان تلاش های کارکنان و مشاوران و کارگران این طرح بزرگ عمرانی هستیم.

شهبازاف سد قیز قلعه سی را به عنوان یکی از عناسر مهم انرژی سبز در منطقه خواند و یادآور شد: اهمیت اکولژیک طرح مهم انرژی برای همه مردمان دو کشور و منطقه غیر قابل چشم پوشی است.

وی ایجاد و ساخت پل های بیشتر بر روی رودخانه ارس را از جمله مطالبات هر دو کشور خواند و بر تسریع در ساخت این پل ها با هدف توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد.

گفتنی است؛ توافقنامه همکاری مشترک در زمینه ادامه ساخت و بهره برداری مشترک از سدها و نیروگاه‌های خداآفرین و قیزقلعه سی حدود ۹ سال قبل امضا شد و در سال ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و امروز شاهد افزایش ذخیره سازی سد خداآفرین و اتمام سد قیزقلعه‌سی هستیم.

به دنبال بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد از طریق کانال و شبکه پایاب به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد متر مکعب در سال تزریق می شود و زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برقابی فراهم خواهد شد.

تامین آب شبکه خداآفرین، تامین برق به میزان ۲۷۰ گیگاوات ساعت در سال و تنظیم آب سالیانه به میزان ۲ میلیارد مترمکعب برای ایران و جمهوری آذربایجان از جمله اهداف ساخت سد قیزقلعه‌سی به شمار می‌رود.

نظر شما