شناسهٔ خبر: 66735336 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

عملکرد مدارس غیردولتی ضعیف‌تر از دولتی‌هاست

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش گفت: تحلیل نتایج آزمون‌های خرداد ۱۴۰۲ نشان داده است که عملکرد مدارس غیردولتی به مراتب ضعیف‌تر از مدارس دولتی است.

صاحب‌خبر -

محسن زارعی گفت: در آیین نامه اجرایی مدارس مصوب شورای عالی آموزش و پرورش وظایفی برای مدارس تعیین شده و اختیاراتی داده شده است؛ واگذاری بخشی از این اختیارات نیازمند قانون است. ما به دنبال مدرسه محوری مبتنی بر الگوی مدرسه تراز هستیم که لازمه آن افزایش اختیارات قانونی است تا بخشی از اقدامات  راسا در مدرسه شکل بگیرد.

کیفیت آموزش در مدارس غیردولتی بالاتر نیست

وی با بیان اینکه یکی از موارد لایحه تقویت مدارس دولتی، کاهش تنوع مدارس دولتی با تجمیع کردن آن‌ها است، افزود: کیفیت آموزش در مدارس غیردولتی بالاتر نیست. تحلیل نتایج آزمون‌های خرداد ۱۴۰۲ نشان داده است، عملکرد مدارس غیردولتی به مراتب ضعیف‌تر از مدارس دولتی است. مدارس غیردولتی به نسبت شهریه‌هایی که می گیرند، باید کیفیت خود را افزایش دهند.

او افزود: یکی از الزامات تقویت مدارس دولتی، کم کردن تنوع مدارس است. در شهرستان بهاباد استان یزد یک مدرسه دولتی عملکرد ویژه‌ای در کشور داشت و بعد از بررسی متوجه شدیم در آن منطقه هیچ مدرسه خاصی وجود ندارد و تنها مدرسه آنجا همین مدرسه است و همه دانش آموزان کنار هم هستند. شعاع جغرافیایی نیز اجازه نمی‌دهد، دانش آموزان به مدارس خاص فرستاده شوند.

زارعی ضمن پذیرش بخشی از تنوع در مدارس توضیح داد: ما می‌توانیم برای دانش آموزان استعداد درخشان فعالیت‌های فوق برنامه بیشتری داشته باشیم که در همه جای دنیا نیز تعریف شده است. این دانش آموزان نیاز به آموزش‌های خاص دارند و باید از آن‌ها هم مطالبه خاص صورت بگیرد. استعدادهای برتر، جامعه خیلی محدودی هستند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش در خصوص دانش آموزان دارای استعدادهای برتر در خانواده‌های کم برخوردار تاکید کرد: امسال با دستور رئیس جمهور، دانش آموزان کم برخوردار از پرداخت شهریه مدارس استعداد درخشان معاف شده‌اند.

او در واکنش به اینکه قبولی در تیزهوشان منوط به شرکت در کلاس‌ها و استفاده از کتاب های کمک درسی است و دانش آموزان برخوردار شانس قبولی بیشتری دارند، گفت: سال گذشته نتایج آزمون تیزهوشان نشان داد که قبولی در دهک‌های پایین‌تر بیشتر شده است؛ یعنی آزمون طوری طراحی شده است که نیازی به کلاس ویژه نداشته باشند.

برنامه‌های آموزش و پرورش برای تقویت مدارس دولتی

وی در خصوص نقش امکانات و بودجه در تقویت مدارس دولتی گفت: تقویت مدارس دولتی فقط به امکانات بر نمی‌گردد. یکی از راه‌های آن ارزیابی‌های مرتب و دقیق است تا چالش‌ها را بشناسیم و برای پوشش آن برنامه ریزی کنیم. در حقیقت باید مدارس دولتی رصد شوند تا دید عملکرد دانش آموزان به چه صورتی است. اگر مشکل از محتوا است سازمان پژوهش اقدامی کند و اگر مشکل عملکرد همکاران است، به طور مثال اگر دبیر غیرتخصصی بوده یا به بازآموزی احتیاج دارد، توانمندسازی همکاران معطوف به موضوع پیش آمده انجام شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش افزود: یکی از سیاست‌های دولت این است که اگر همه مدارس دولتی را نمی‌توانیم مجهز به آزمایشگاه و کارگاه کنیم، می‌توانیم یک آموزشگاه و کارگاه مرکزی راه اندازی کنیم که همه مدارس دولتی از آن برخوردار باشند.

نظر شما