شناسهٔ خبر: 66734724 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

نحوه مصرف قرص دوفامد برای تنظیم قاعدگی چگونه است؟

صاحب‌خبر -

دوفامد نام تجاری داروی دیدروژسترون است که در درمان برخی از بیماری های مربوط به زنان استفاده میشود. این دارو برای بیماری های زیر توسط متخصصان تجویز میگردد:

کاهش سطح پروژسترون

دردهای قاعدگی

خونریزی نامنظم

سندروم پیش از قاعدگی

درمان ناباروری

کیست تخمدان

در زمانی که فرد دچار کمبود پروژسترون است قرص دوفامد میتواند سبب بهبود شرایط گردد. کمبود پروژسترون سبب میشود تا در دوران قاعدگی خانم ها مشکلاتی را از جمله خونریزی نامنظم را تجربه کنند. همچنین کیست تخمدان نیز میتواند به علت تغییر سطح این هورمون باشد. با توجه به مصرف وسیع این دارو در سطح جهان، عوارض جانبی جدی برای این دارو ذکر نشده است بنابراین یکی از داروهای مفید در درمان بیماری های مربوط به دوران قاعدگی در خانم ها، قرص دوفامد میباشد.

کاربردهای دوفامد

مهمترین کاربرد قرص دوفامد در تنظیم هورمون پروژسترون و تنبلی تخمدان است. در داروبین که منبع اطلاعات دارویی و پزشکی است این موضوع به این شکل بیان شده است:

داروبین: "بصورت کلی دوفامد 10 برای مشکلات دستگاه تناسلی در بانوان و برخی مشکلات هورمونی بخصوص پروژسترون تجویز میشود. چنانچه میزان پروژسترون در بدن کم باشد دوفامد میتواند این کمبود را بر طرف کند و بنابراین میتواند سیکل قاعدگی را تنظیم کرده و مشکلات دیگر را بر طرف نماید. در بعضی از موارد پروژسترون با استروژن تجویز میگردد تا بالانس هورمونها در بدن ایجاد گردد."

قرص دوفامد که با نام ژنریک دیدروژسترون شناخته می‌شود، یک داروی هورمونی است که برای درمان اختلالات قاعدگی و مشکلات مرتبط با کمبود پروژسترون استفاده می‌شود. این دارو معمولاً برای شرایط زیر تجویز می‌گردد:

درمان دیسمنوره (دردهای قاعدگی)

درمان اندومتریوز

درمان سیکل‌های نامنظم قاعدگی

درمان خونریزی‌های نامنظم رحمی

درمان سندرم پیش از قاعدگی

پیشگیری از سقط جنین ناشی از کمبود پروژسترون

درمان ناباروری ناشی از کمبود پروژسترون2

به خاطر داشته باشید همیشه پیش از مصرف این دارو یا هر داروی دیگری اطلاعات راهنمای داخل جعبه را به دقت بخوانید

دوز معمولی این دارو ۱۰ میلی‌گرم است و به صورت قرص خوراکی روکش‌دار عرضه می‌شود. نحوه مصرف دوفامد بسته به شرایط بیماری متفاوت است و باید طبق دستور پزشک مصرف شود. برای مثال، در درمان سیکل قاعدگی، معمولاً از روز پنجم قاعدگی به مدت ۱۰ تا ۱۲ روز، روزانه یک عدد تجویز می‌شود.

در صورتی که دفامد برای مشکل تنبلی تخمدان توسط پرشک تجویز شود باید آن را از روز 14 قاعدگی شروع کرد .

همچنین، مانند هر داروی دیگری، دوفامد ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که باید در صورت بروز با پزشک مشورت شود. برخی از عوارض جانبی شایع عبارتند از حالت تهوع، سرگیجه، سردرد، کاهش وزن، خارش، لکه‌های صورت، ورم پا، درد در سینه‌ها و خونریزی نامنظم. در صورت بروز هرگونه علائم یا نگرانی‌هایی در مورد عوارض جانبی، باید با پزشک معالج مشورت کرد.

آیا دوفامد عوارض دارد؟

هر دارویی میتواند عوارض جانبی مخصوص به خود را داشته باشدقرص دوفامد نیز از این قاعده مثتثنی نیست. اما بصورت کلی این دارو عوارض جانبی جدی ایجاد نمیکند و با مصرف مداوم میزان عوارض جانبی دارو کاهش میابد. عوارض شایع مصرف دوفامد شامل موارد زیرر است:

حالت تهوع

ترومبوفلبيت

آمبولي ريوي

ترومبوز شبكيه

لكه بيني

خونريزي هاي نابجا

تغيير اشتها

ورم قوزك پا

سرگیجه

این فهرست شامل تمام عوارض جانبی احتمالی نیست و عوارض دیگری نیز ممکن است رخ دهند. اگر هر یک از این عوارض را تجربه کردید یا نگرانی‌هایی در مورد عوارض جانبی دارو دارید، مهم است که با پزشک معالج خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند بهترین توصیه‌ها را برای مدیریت یا پیشگیری از عوارض جانبی ارائه دهد. همچنین، در صورت بروز عوارض جدی یا طولانی مدت، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

چه کسانی نباید از دوفامد استفاده کنند؟

بصورت کلی در صورتی که حساسیت های دارویی و غذایی خاصی دارید، قبل از مصرف دوفامد با پزشک صحبت کنید. پزشک میتواند تشخیص دهد که مصرف دوفامد با حساسیت های موجود شما ضرر دارد یا خیر. همینطور لیست داروهای مصرفی را به متخصص اعلام کنید تا در مورد تداخلات دوفامد راهنمایی مناسبی انجام شود.

اگر شرایط و بیماری های زیر را دارید از مصرف دوفامد پرهیز کنید:

  • كارسينوم پستان يا اعضاي تناسلي
  • بيماري كبدي
  • سقط فراموش شده
  • اختلالات ترومبوتيك

موارد زیر را در مصرف دارو در نظر بگیرید:

داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید. داروهای خود را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید.

داروهای خود را به موقع مصرف کنید. سعی کنید داروهای خود را در زمان های یکسان هر روز مصرف کنید. این به حفظ سطح ثابتی از دارو در بدن شما کمک می کند.

داروهای خود را با غذا یا آب مصرف کنید. مگر اینکه پزشک شما دستور دیگری داده باشد، داروهای خود را با غذا یا آب مصرف کنید تا از ناراحتی معده جلوگیری کنید.

داروهای خود را با سایر داروها یا مکمل ها مصرف نکنید. قبل از مصرف هر داروی جدید یا مکمل جدید با پزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است با داروهای فعلی شما تداخل داشته باشد.

داروهای خود را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید. داروها را در ظرف اصلی خود در جای خنک و خشک نگهداری کنید.

داروهای تاریخ مصرف گذشته را مصرف نکنید. اگر داروی شما تاریخ مصرف گذشته است، آن را با داروساز خود در میان بگذارید تا نحوه امحاء آن را به طور ایمن به شما بگوید.

طریقه مصرف دوفامد

نحوه مصرف قرص دوفامد باید بر اساس شرایط بیمار و تنها توسط متخصص تعیین گردد. بهتر است که این دارو را طبق دستور پزشک مصرف نمایید و در صورتی که عوارض جانبی جدی را تجربه کردید با متخصص مشورت نمایید. بصورت کلی متخصصان این دارو را به مدت 10 روز تا 12 روز و مصرف روزانه یک عدد از قرص دوفامد 10 تجویز میکنند.به یاد داشته باشید که این دارو به هیچ عنوان خاصیت ضد بارداری ندارد. بنابراین اگر قصد باردار شدن ندارید حتما از روشهای جلوگیری مناسب استفاده کنید.

توصیه هایی در مورد مصرف دوفامد

هرگز دارو را به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف نکنید .

برای کاهش عوارض جانبی دارو ممکن از پزشک آن را با دوز کم تجویز کند و به مرور زمان میزان دوز را افزایش دهد از این رو همیشه مطابق دستور پزشک دارو را مصرف کنید

برای جلوگیری از فراموشی مصرف و تنظیم دوز آن دوفامد را همیشه در یک ساعت مشخص از روز مصرف کنید .

مصرف دوفامد در بارداری به خصوص در مواردی که خطر سقط جنین در مادران وجود دارد باعث حمایت از بارداری می شود . این پدیده باعث شده بعضی افراد تصور کنند این قرص باعث بارداری می شود که این موضوع اشتباه است و دوفامد تاثیری بر باروری ندارد .

دوفامد در زمان شیر دهی می تواند به میزان کمی در شیر مادر ترشح شود . اما خطر آن برای نوزاد مشخص نشده است به همین دلیل در صورت استفاده از دوفامد در دوران شیردهی حتما با پزشک مشورت کنید .

نظر شما