شناسهٔ خبر: 66732003 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

سازمان هدفمندسازی پاسخ بدهد؛

آیا مستمری مددجویان بهزیستی عمدا قطع شده؟

سازمان هدفمندسازی پاسخ بدهد؛ بهروز مروتی گفت: براساس گزارشات رسیده به کمپین معلولان و نظرسنجی کانال اخبار مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، مستمری حدود ۲۰درصد از مددجویان سازمان بهزیستی، از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها قطع شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمایت از معلولان، که یکی از گروه‌های کم توان در جامعه هستند، وظیفه‌ی دولتهاست. به همین دلیل در کشورهای مختلف دولت‌ها قوانین حمایتی برای این افراد در نظر گرفته‌اند. در ایران نیز قانون حمایت از افراد دارای معلولیت اواخر سال ۹۶ به تصویب رسید. این قانون اصلاحیه‌‎ای بر قانون مصوبِ سال ۸۳ بود و قرار بود با اصلاحش، به قانونِ حمایت از معلولان، جنبه‌ی عملی‌تر ببخشد اما این اتفاق نیفتاد. 

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ردیف اعتباری جداگانه برای قانون حمایت از حقوق معلولان در نظر نگرفت و اعتباراتِ مربوط به این قانون را در اعتبارات کل سازمان بهزیستی دید، که این اقدام مشکلِ کمبودِ بودجه‌ی اجرای قانون را بیش از پیش افزایش داد. در طول این سالها، افراد دارای معلولیت به‌عدم اجرایِ موادِ قانون حمایت از معلولان معترض بوده‌اند. آن‌ها بارها بابتِ‌عدم اجرای ماده ۲۷، ناچیز بودنِ مستمری‌ها، مبلغِ بسیار کم حق پرستاری، بی‌توجهی به مواد مربوط به اشتغال معلولان و غیره اعتراض کرده‌اند. 

در تازه‌ترین مورد بهروز مروتی (فعال حقوق معلولان و مدیر کمپین معلولان) از حذف مستمریِ بسیاری از معلولان خبر داده است. مروتی به «ایلنا» گفت: براساس گزارشات رسیده به کمپین معلولان و نظرسنجی کانال اخبار مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، مستمری حدود ۲۰درصد از مددجویان سازمان بهزیستی، از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها قطع شده است. 

وی گفت: تا سال گذشته واریز مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، مستقیما توسط این دو نهاد انجام می‌شد اما براساس بند ۲ تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۳، واریز مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی از امسال به عهده سازمان هدفمندی‌سازی یارانه‌هاست. به این صورت که کمیته امداد و بهزیستی فهرست مددجویان مشمول مستمری را به سازمان هدفمندی ارائه و سپس این سازمان اقدام به انتقال وجه به حساب مددجویان می‌کند. 

به گفته‌ی این فعال حقوق معلولان، ماه گذشته مستمری چند ده هزار مددجوی سازمان بهزیستی - که تا اسفند سال گذشته مستمری دریافت می‌کردند - بدون هیچ دلیلی قطع شد. 

مروتی ادامه داد: پیگیری کمپین حکایت از این داشت که سازمان هدفمندی به دلیل ابهام برخی حساب‌ها اقدام به قطع مستمری آن‌ها نموده است. به طور مثال، مددجویانی که به دلیل سن خیلی پایین، مستمری‌شان به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شد، از جمله مشمولان این قطعی مستمری بودند. 

مدیر کمیپین معلولان گفت: بهزیستی پیگیر شد و با ورود دیوان محاسبات به موضوع، به نظر می‌رسید که مشکل حل شده و قول پرداخت مستمری فروردین ماه به آن دسته از مددجویانی که مستمریشان در ماه گذشته قطع شده بود، داده شد. 

وی افزود: در حالی که تصور می‌شد مشکل حل شده، مستمری اردیبهشت مددجویان بهزیستی با یک هفته تاخیر نسبت به تاریخ اعلامی خود سازمان هدفمندی و مددجویان کمیته امداد، واریز شد و پس از آن بود که سیل عظیم گزارشات حکایت از قطع فله‌ای مستمری مددجویان بهزیستی دارد. 

مروتی بیان کرد: سازمان هدفمندسازی می‌بایست فهرست مددجویان را از بهزیستی بگیرد و به بانک بدهد، همین. اما با تکرار قطع مستمری در دو ماه متوالی، گویا اتفاقات جدیدی در شرف وقوع است! 

این فعال حقوق معلولان افزود: اگرچه برای اکثر مددجویانی که در فروردین مستمری نگرفته بودند، واریزی انجام شد، اماعدم واریز مستمری فروردین‌ماه برای برخی و همچنین قطع مستمری اردیبهشت گروه دیگری از مددجویان بهزیستی، شائبه قطع هدفمند مستمری مددجویان بهزیستی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را قوت می‌بخشد، که امیدواریم سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نسبت به مشکلات پیش آمده پاسخگویی و شفاف‌سازی نماید. 

مروتی در پایان گفت: قطع مستمری معلولان و سایر مددجویان بهزیستی نه تنها همین معیشت بخور و نمیر این اقشار را به خطر انداخته، بلکه باعث به وجود آمدن اضطراب و نگرانی از بابت قطع مستمری در بین همه مددجویان و خانواده‌هایشان شده است.

انتهای پیام/

نظر شما