شناسهٔ خبر: 66720715 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

شوک بزرگ قیمت طلای سرخ به بازارهای جهانی

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی:قیمت مس در یک شوک سنگین به بازارهای جهانی از رقم ۱۰۵۰۰ دلار در هر تن عبور کرده تا برا دیگر تحلیلگیران بازار را غافلگیر نماید.به گزارش بازار، همانطور که هفته گذشته نیز پیش بینی می شد، قیمت فلز مس موفق شد مقاومت مهم ۱۰ هزار دلاری خود را بار دیگر شکسته و در روز جمعه، هر تن مس در بازارهای بزرگی چون بورس فلزات لندن با قیمت ۱۰۵۸۹دلار مور معامله قرار گرفت؛ پیشرفت قیمتی که می تواند علاوه بر سودآوری برای سرمایه گذاران مستقیم مس، ذهن آنها را به سمت و سوی بازارهای وابسته به مس نیز روشن نماید.

اگر به دنبال این سوال باشیم که چرا قیمت دو فلز مس و نقره طی ماه های گذشته، با سرعتی بیش از طلا به رشد خود ادامه می دهد، باید مهمترین دلیل رخداد چنین وضعیتی را در نقش کلیدی و حیاتی مس و نقره در صنایع مربوط به انرژی های تجدیدپذیر جستجو کنیم. افزایش حرکت کشورها به سمت این نوع از منابع انرژی و فاصله گرفتن از سوخت های فسیلی به عنوان منابع اصلی تولید کربن و گازهای گلخانه ای، منجر به افزایش تقاضا برای مس شده است. کاربرد مس و نقره از توربین های بادی و آبی گرفته تا خودروهای الکتریکی و باتری های آنها، نقش نوینی برای این فلز در هزاره سوم تعریف کرده است.

افزایش تقاضای جهانی برای مس
مهمترین فاکتور تاثیرگذار بر هر بازاری، میزان عرضه و تقاضای واقعی آن است. مس به عنوان فاکتور اصلی تاثیر گذار در انرژی سبز و همچنین بسیاری از محصولات صنعتی جدید مانند خودروهای برقی، طی ماه های گذشته از رشد قیمت و تقاضای بسیار چشمگیری برخوردار بوده است. از سوی دیگر، شرایط روانی حاکم بر بازار مس نیز وضعصیت بسیار خوبی داشته و نگاه سرمایه گذاران به این بازار، علیرغم شرایط نسبتا ناپایدار اقتصاد جهانی، مثبت است.

بر خلاف بسیاری از بازارهای دیگر، سرمایه گذاران بورس های بزرگ جهانی نگاهی کاملا مثبت به مس دارند. ورود هر چه بیشتر خودروها و موتور سیکلت های برقی و همچنین، ساخت باتری های نسل جدید با توان شارژدهی بالا، منجر به سرمایه گذاری بیشتر فعالان اقتصادی در بازار مس شده است. از سوی دیگر، تعداد عرضه کنندگان جهانی مس (شرکت های معدنی) علیرغم افزایش تقاضا برای بازار مس، نسبتا ثابت باقی مانده که دلیل آن، هزینه های سنگین ساخت واحدهای معدنی جدید در بخش استخراج مس است. لذا، به گفته گروه BHP، عمده سرمایه گذاران ترجیح می دهند تا سرمایه خود در بازار مس را عمدتا به سمت واحدهای تولیدی موجود هدایت نمایند تا تاسیس واحدهای استخراج یا پالایش جدید. همین عامل نیز باعث شده تا ارزش سهام شرکت های معدنی تولید کننده مس علیرغم رشد تقاضا برای آنها، همچنان روندی صعودی به خود بگیرد.

تعطیلی یکی از بزرگترین معادن مس جهان و تغییر الگوی عرضه
یکی از مهمترین دلایل ادامه افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی، تعطیلی معدن مس پاناما به حکم دادگاه این کشور بوده که با این حساب، دیگر نمی توان حسابی روی عرضه سنگین این واحد تولیدی در بازارهای جهانی باز کرد. در حقیقت، با تعطیلی معدن مس پاناما، مازاد عرضه سال قبل مس در بازارهای جهانی، به کاهش عرضه تبدیل شده و این در حالیست که میزان تقاضا بنا به دلایل ذکر شده در بالا، افزایش چشمگیری داشته است. در چین نیز از ماه مارس، نسبت به کاهش تولید به منظور افزایش قیمت در بازار این کشور اقدام کرده اند که با توجه به حجم تولید بالای این کارخانه ها، بار دیگر شاهد کاهش عرضه مس در بازارهای جهانی بوده ایم.

تحلیلگران بازار این روند را به ترکیبی از خرید سفته بازانه و محدودیت های عرضه واقعی نسبت می دهند که نشان دهنده پتانسیل یک بازار صعودی پایدار برای مس است. بسیاری از مشتقات مس در حال حاضر در بالاترین حد قیمت خود در ۵۲ هفته گذشته یا نزدیک به آن معامله می شوند که نشان دهنده اعتماد سرمایه گذاران به چشم انداز آینده این بخش است.

پیش بینی کوچیلکو و گلدمن ساکس از روند قیمت مس در بازارهای جهانی
هلدینگ بزرگ مالی و بانکی گلدمن ساکس در تازه ترین ارزیابی خود از بازار مس اعلام کرده که میزان تقاضا برای این فلز اساسی همچنان رو به افزایش است. این هلدنیگ همچنین پیش بینی کرده که آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، می تواند قیمت مس را به صورت ثابت در کانال پنج رقمی قرار داده و بر جذابیت جهانی آن برای سرمایه گذاران بیفزاید.

بر اساس پیش بینی این هلدینگ، قیمت هر تن مس می تواند طی سال جاری تا بالای ۱۲ هزار دلار افزایش یابد که این به معنای افزایش قیمت دستکم ۲۰ درصدی نسبت به مقادیر فعلی است؛ افزایش قیمت که تصور آن برای فلزات گرانبهایی هچون طلا در شرایط فعلی دشوار است. گلدمن ساکس همچنین معتقد است که سایر فلزات اساسی بازار که مانند مس موفق به آغاز فرآیند افزایش قیمت نشده اند نیز به احتمال زیاد از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴، حرکت صعودی خود را آغاز خواهند کرد.

کمیسیون دولتی مس شیلی (کوچیلکو) نیز در تازه ترین ارزیابی خود از روند بازار فلز مس در بازارهای جهانی، آن را صعودی دانسته و اعلام کرده که روند قیمت به احتمال زیاد طی هفته های آتی نیز افزایشی خواهد بود. «پاتریشیا گامبوآ» رئیس بخش مطالعات بازار کوچیلکو در گزارش روز سه شنبه هفته گذشته خود اعلام کرده که میزان ارزیابی خود از آینده قیمت در بازار را به میزان قابل توجهی تغییر داده است.

وی دلیل این میزان افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی را افزایش تقاضا برای این فلز صنعتی و استراتژیک دانسته و رشد تقاضا در بخش انرژی های تجدید پذیر و خودروهای الکتریکی دانسته است. گامبوآ همچنین آینده بازار مس را تا حد زیادی خوشبینانه توصیف کرده است. لازم به ذکر است، کوچیلکو در ارزیابی ماه ژانویه خود از وضعیت بازار مس، اعلام کرده بود که قیمت هر تن مس تا پایان سال ۲۰۲۴ به حدود ۷۷۰۰ الی ۷۸۰۰ دلار در هر تن افزایش خواهد یافت؛ ارزیابی که با قیمت های فعلی نیاز به بازنگری گسترده دارد.

پس از گزارش ماه ژانویه کوچیلکو، وزیر دارایی شیلی در جریان گزارش خود اعلام کرد که ارزیابی نهادهای دولتی این کشور در خصوص آینده قیمت مس در سال جاری تغییر کرده و باید آن را به ۸۴۰۰ الی ۸۵۰۰ دلار در هر تن افزایش داد. این پیش بینی نیز درست از آب در نیامد و قیمت مس همچنین روند افزایش خود را پیمود.

علیرغم تمامی خوشبینی های مطرح شده، تحلیلگران معتقدند که برای تایید قیمت فعلی، مس باید رقم ۸ هزار دلار را به حمایت محکم خود در میان مدت تبدیل کرده تا بتوان نسبت به قیمت های فعلی و اطمینان از کاهش سفته بازی در بازار مس مطمئن شد. با اینحال، باید توجه داشت که بعید به نظر می رسد با توجه به نقش های مهم ذگر شده برای مس در بازار انرژی های نو و تجدیدپذیر، بتوان طی ماه های آتی شاهد ریزش سنگین قیمت ها بود.

برچسب‌ها:

نظر شما