شناسهٔ خبر: 66719398 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

نشست گسترش همکاری کاربردی دانشگاه لرستان با نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد برگزار شد

در راستای تقویت مفهوم دانشگاه جامعه‌محور و کارآفرین، نشست گسترش همکاری دانشگاه لرستان با نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد (شرکت مولد نیروی خرم‌آباد مالک نیروگاه سیکل ترکیبی ذیل هلدینگ برق و انرژی صبا متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران) به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه لرستان، در این نشست که با پیگیری گروه ارتباط با صنعت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه لرستان برگزار شد علی نظری در سخنانی، اظهار خرسندی کرد از اینکه صنایع برای رفع مشکلاتشان از ظرفیت علمی دانشگاه استفاده می‌کنند.

رئیس دانشگاه لرستان تشریح کرد: دانشگاه لرستان دارای توان علمی بالایی است و امکانات ازمایشگاهی خوبی دارد که می‌تواند در خدمت صنایع استان لرستان باشد.

وی توضیح داد: دانشگاه لرستان می‌تواند در خدمت صنایع استان لرستان با رویکرد تولید دانش‌بنیان و افزایش مشارکت مردم در فرایندهای تولیدی براساس دانشگاه نسل چهارم باشد.

در این نشست، بر گسترش همکاری دوجانبه بین دانشگاه لرستان با نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد و انعقاد تفاهم‌نامه دوجانبه تأکید شد.

همچنین گروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان که مدیریت آن برعهده رضا آساره است برنامه‌ریز تشکیل این نشست بود.

در نشست مذکور، مصطفی کرم پور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان و میثم دوستی‌زاده مدیر ارتباط با جامعه و کارآفرینی دانشگاه لرستان ظرفیت‌های دانشگاه لرستان را تبیین کردند.

دوستی‌زاده در سخنانش مواد 11 و 13 قانون جهش تولید دانش‌بنیان را توضیح داد. که این مواد در راستای رشد و ارتقای صنایع هستند.

دوستی زاده تشریح کرد: چنانچه صنایع بزرگ که دارای واحد آر اندی هستد اگر واحد تحقیق و توسعه خود را به دانشگاه بسپارند به همان میزانی که با دانشگاه قرارداد منعقد کرده‌اند معافیت اعتبار مالیاتی به آن تعلق خواهد گرفت.

رضا آساره مدیر گروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان نیز توضیح داد: چنانچه یک واحد تولیدی بخشی از تحقیق درباره مشکلات تولید و نظام مسائل تکنولوژی خویش را به دانشگاه بسپارد تا از راهکارهای علمی دانشگاه بهره مند بشود معادلش در همان سال معافیت مالیاتی شامل آن واحد صنعتی و تولیدی می‌شود.

مدیران نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد هم در این نشست پیشنهاد دادند یک کارگروه مشترک تشکیل بشود تا فرایند کار به صورت مسئله محور پیش برود.

همچنین تصویب شد در این نشست که در هفته آتی یک بازدید تخصصی شامل گروه شیمی، فیزیک، برق قدرت و الکترونیک و مهندسی پلیمر و مکانیک از نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد صورت بگیرد و آنها به صورت عینی مسائل خویش را با متخصصان دانشگاه لرستان در میان بگذارند.

معرفی اجمالی نیروگاه

هزینه ساخت و راه‌اندازی در فاز اول 350 میلیون یورو با ظرفیت 484 مگاوات که در حال بهره برداری است. گفتنی است واحد اول گازی اسفند 98 و واحد دوم گازی اردیبهشت 99 و واحد بخار این نیروگاه اردیبهشت 1402 ه بهره برداری رسیده است.

برنامه‌ریزی جهت تکمیل فاز دوم سرمایه گذاری به مبلغ 500 میلیون یورو در دست برنامه‌ریزی و مطالعه است که ظرفیت بلوک دوم 546 مگاوات است.

نظر شما