شناسهٔ خبر: 66718453 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آمادگی خراسان جنوبی برای برقراری ارتباط تجاری با ترکیه

استاندار خراسان جنوبی در دیدار با سرکنسولگر ترکیه در مشهد گفت: آماده برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی با ترکیه هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزارش تسنیم از بیرجند، جواد قناعت صبح امروز در دیدار با سرکنسولگر ترکیه در مشهد اظهار داشت: اولویت اصلی دولت سیزدهم توجه خاص به کشورهای همسایه است که در این راستا همکاری‌هایی با کشورهای همسایه را شاهد هستیم. خراسان جنوبی آمادگی کامل برای همکاری با کشورهای همسایه را دارد.

وی افزود: با توجه به اشتراکات مذهبی بین دو کشور و ظرفیت‌های اقتصادی موجود در خراسان جنوبی و ترکیه فرصت مناسبی برای همکاری‌های دو  طرف وجود دارد. صادرات ایران به ترکیه سال گذشته چهار میلیارد و 200 میلیون دلار بوده که رتبه چهارم مقاصد صادراتی در این زمینه را داشته‌ایم.

واردات ایران از ترکیه 7 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در این مدت واردات ایران از ترکیه 7 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده که در رتبه سوم مبادی وارداتی ایران از ترکیه قرار دارد. صادرات خراسان جنوبی به ترکیه 420 هزار دلار در سال گدشته بوده و با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و مزیت‌ها و پتانسیل‌های ترکیه و عزم و اراده دو طرف فرصت مناسبی برای برقراری روابط اقتصادی خراسان جنوبی با ترکیه فراهم است. این میزان تبادلات تجاری بین ایران و ترکیه در سطح ملی و استانی قابل افزایش است و سهم صادرات ایران 1.5 درصد و ورادات از ترکیه 3 درصد است که قابل افزایش است.

به گفته وی از تشکیل استان خراسان جنوبی حدود 20 سال می‌گذرد و  این استان از لحاط وسعت سومین استان پهناور کشور با ظرفیت‌های فراوان معادن و محصولات مزیت دار کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری است.

35 تا 40 درصد صادرات ایران از مرز ماهیرود انجام می‌شود

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با 331 کیلومتر مرز با افغانستان، بیشترین مرز را با افغانستان دارد افزود: ما چهار گذرگاه مرزی با افعانستان داریم که یکی ماهیرود است که 35 تا 40 درصد صادرات ایران از این مرز انجام می‌شود. بیشترین ترانزیت کالا از بندرعباس و چابهار به آسیای میانه از این مرز انجام می‌شود و ترانزیت کالا از خلیج فارس به آسیای میانه هم به دلیل اینکه فاصله مورد نظر 50کیلومتر کاهش می‌یابد، بیشتر آن از این طریق انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی ظرفیت‌های فراوانی در حوزه معادن، کشاورزی و گردشگری دارد و شرقی‌ترین استان ایران است که از قدمت و اصالت زیادی برخوردار است. خراسان جنوبی دارای مساجد و آثار باستانی بسیار قدیمی است و 9 اثر آن در یونسکو ثبت جهانی شده و دانشگاه‌های باقدمت زیادی دارد. در حوزه معادن هم 714 معدن با مواد ارزشمند فلزی و غیرفلزی و ذخایر ارزشمندی با حدود 7 میلیارد تن، 55 ماده معدنی در خراسان جنوبی وحجد دارد.

خراسان جنوبی دارای رتبه اول در ذخایر منیزیت است

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: سنگ‌های تزیینی و کانی‌های باارزش مانند بنتونیت، کرانیت و آهن، مرمریت و بازالت و سرب، مس زغال‌سنگ و... در این استان وجود دارد. خراسان جنوبی دارای رتبه اول در ذخایر منیزیت و مواد اولیه معدنی نسوز کشور است و 85 درصد بنتونیت خاورمیانه در خراسان جنوبی وجود دارد. در حوزه کشاورزی هم دارای محصولات خاصی در کشور و در جهان است و رتبه اول تولید زرشک در ایران و جهان با حدود 99.5 درصد تولید از آن این استان است.

خراسان جنوبی 97 درصد تولید عناب کشور را دارد

استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان رتبه اول تولید عناب کشور با حدود 97 درصد تولید آن را در کشور دارد و رتبه دوم کشوری در تولید زعفران و رتبه سوم کشوری گیاهان دارویی با 800 نوع گیاه دارویی را دارد. خراسان جنوبی رتبه چهارم کشوری در تولید پنبه، رتبه پنجم در پسته و رتبه پنجم دز تولید گل نرگس و رتبه هشتم در تولید انار کشور را دارد. آبزیان، مرغ مادر و جوجه یک روزه از تولیدات خراسان جنوبی است و از ظرفیت فرآوری زرشک و انار و بسته بندی زرشک برخوردار است. یکی از موضوع‌های  همم در دولت سیزدهم که مطالبه مردم است عدم خام فروشی است.

قناعت افزود: در دو سال گذشته فلش حرکت در حوزه معادن و کشاورزی به سمت ایجاد کارخانه‌های فرآوری است. مزیت‌های فراوانی از جمله فرودگاه بین المللی بیرجند و طبس که از قابلیت افزایش پروازها برخوردارند نیز در این استان وجود دارد. منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و قطعه منفصله آن در ماهیرود  از دیگر ظرفیت‌های موجود در استان است.

قناعت یادآور شد که در خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان تنها یک درب ورود به افعانستان وجود دارد  اما در خراسان جنوبی دو درب در این زمینه وجود دارد. ایجاد شهرک تخصصی زرشک، ایجاد کارخانه‌های فراوری که امروز یکی از آنها در سربیشه افتتاح و  با حضور معاون صمت کشور انجام می‌شود از جمله نیازهای استان است. امیدواریم سفر شما به استان سرفصل جدیدی از مراودات بین خراسان جنوبی و ترکیه باشد و بتوانیم بستر برای تفاهم نامه‌ها و توافقات بین بخش خصوصی دو طرف را فراهم کنیم و این سفر شما به خراسان جنوبی با خاطره و ذهنیت خوبی همراه شده باشد.

قناعت گفت: آماده هرگونه سرمایه گذاری بخش خصوصی را به ویژه سرمایه‌داری در حوزه معادن و فراوری آنها و گیاهان دارویی و بسته‌بندی آنها را داریم و خراسان جنوبی آمادگی برای تبادل هیئت بین خراسان جنوبی و ترکیه و ترانزیت کالاهای ترکیه از مرز ماهیرود برای افعانستان و برقراری مراودات از بیرجند به استانبل و برعکس را و برقراری پرواز از بیرجند کابل افعانستان و استانبل را برای ایجاد سرفصل جدیدی از روابط داریم. رییس جمهور نسبت به خراسان جنوبی عِرق خاصی دارد و تاکنون در سه دوره به عنوان نماینده مجلس خبرگان از خراسان جنوبی انتخاب شده و نسبت به استان‌های دیگر ظهور و بروز ما در پایتخت نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است. باید تلاش شود تا با استان‌های که امکان برقراری ارتباط با ما را دارند، ارتباط برقرار شود.

آماده برقراری ارتباطات اقتصادی و تجاری هستیم

سرکنسول ترکیه در مشهد نیز در این جلسه گفت: آماده برقراری ارتباطات اقتصادی و تجاری با خراسان جنوبی هستیم. در کنار برقراری ارتباط با خراسان رضوی، به خراسان شمالی هم سفری داشته‌ایم و برای بررسی ظرفیت‌های موجود در خراسان جنوبی به این استان سفر کرده‌ایم.

به گفته سینان جم باش، هدف از انجام این سفر ابتدا برقراری ارتباط اقتصادی و تجاری و بعد گسترش ارتباط با دانشگاه‌ها است.

وی با اشاره به دیدار خود با شهردار بیرجند و نماینده شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف، افزود:  صحبت‌های خوبی در این دیدار داشتیم و به نطر می‌رسد در زمینه‌های معدن و ترانزیت همکاری‌های خوبی می‌توانیم  با هم داشته باشیم.

برای برقراری پرواز بین خراسان جنوبی و ترکیه اقدام شده است

سینان جم باش، با بیان اینکه برای برقراری پرواز بین خراسان جنوبی و ترکیه اقدام شده است خاطرنشان کرد: با انجام این کار رابطه دو جانبه تداوم می‌یابد و درخواست سفر شما، شهردار بیرجند و هیئت تجاری خراسان جنوبی از یکی شهرهای ترکیه را دارم.

سرکنسول ترکیه در مشهد تصریح کرد: تاکنون سرکنسولگری ترکیه در مشهد سفری به خراسان جنوبی نداشته و امیدواریم با دیدارهای که انجام می‌شود، بتوانیم روابط خوبی با هم داشته باشیم که لازمه آن مشاهده ظرفیت‌های دو طرف از نزدیک است.

انتهای پیام/ 251

نظر شما