شناسهٔ خبر: 66715565 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تولد نخستین گورخر ایرانی در فصل زایش در گرمسار

نخستین گورخر ایرانی در سال ۱۴۰۳ در پارک ملی کویر گرمسار متولد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ ️ ️، مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان با بیان اینکه هم اکنون فصل زایش گورخرهاست گفت : هم اکنون   ۱۱ گورخر در طبیعت   پارک ملی کویر گرمسار در دوره بلوغ و زایش قرار دارند.

بهرامعلی ظاهری گفت : گورخر‌ها در سایت تکثیر در پارک ملی کویر محصور نیستند و با توجه به سازگاری که با محیط پیدا کرده‌اند در طبیعت پارک ملی توران رهاسازی شدند و این تولد نخستین کره گورخر در سال ۱۴۰۳  بین جمعیتِ رهاشده بوده است.

گورخر ایرانی یکی از گونه‌های جانوری شاخص و بارز علف‌خوار تک‌سُم حیات وحش است که حدود ۳۰ سال بود در پارک ملی کویر در گرمسار استان سمنان منقرض شده بود و اکنون این گونه ارزشمند دوباره به زادگاهش معرفی شد.
بررسی‌ها و شواهد نشان دهنده موفقیت متخصصان محیط زیست در جلوگیری از تداخل ژنتیکی و تولد کره گورخر‌های سالم در پارک ملی کویر گرمسار است.
گورخر ایرانی زیرگونه‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت، اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده است.
در نوزدهم مهر سال ۱۳۹۷ از پارک ملی توران در شاهرود ۱۰ راس گورخر به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی منتقل شد که فقط انتقال پنج راس موفقیت‌آمیز بود و بعد از آن انتقال چهار راس گورخر از سایت تکثیر گوراب استان یزد به پارک ملی کویر استان سمنان در پاییز سال ۱۳۹۷ با هدف معرفی مجدد این گونه به منطقه، انجام شد.

<div id="video-display-embed-code_11125175"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4237086/11125175?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما