شناسهٔ خبر: 66712513 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ریتم فارکس با ضرب‏‏‌آهنگ سیاست پولی تنظیم شد

نفع ارزی واگرایی پولی

دنیای اقتصاد-محمدامين مکرمي : فدرال رزرو برنامه خود برای کاهش نرخ بهره را به تعویق انداخته است، ژاپن تلاش می‌‌‌کند از افت ارزش ین ممانعت کند، مقامات بانک مرکزی انگلستان در مورد گام سیاستی بعدی خود مردد هستند و سوئد و سوئیس تسهیل سیاست پولی را آغاز کرده‌‌‌اند. این «واگرایی»‌‌‌ در سیاست‌‌‌‌‌‌ پولی بانک‌‌‌های مرکزی کشورهای مختلف، شرایط مطلوبی را برای معامله‌‌‌گران ارزی ایجاد کرده است و فعالان بازار فارکس فرصتی مناسب برای کسب سود به‌‌‌ دست آورده‌‌‌اند.

صاحب‌خبر -

Untitled-2 copy

براساس گزارش بلومبرگ، مدیران صندوق‌های سرمایه‌‌‌گذاری در شرکت‌‌‌ آل‌اسپرینگ گلوبال و شرکت GAM  اعلام کرده‌‌‌اند که درحال حاضر استراتژی خرید ارزهای موسوم به گروه10 یا G10 و اجتناب از نگهداری ارزهای اقتصادهای نوظهور را (به دلیل آغاز کاهش نرخ بهره در این کشورها) اتخاذ کرده‌‌‌اند. منظور از ارزهای G10 در فارکس، 10 ارز پرمعامله هستند که از جمله نقدشونده‌‌‌ترین ارزهای جهان محسوب می‌شوند.  جذابیت ارزهای گروه10(کشورهای صنعتی) به این دلیل است که فعالان فارکس معتقدند با توجه به چرخش‌‌‌های سیاستی بانک‌‌‌های مرکزی و سورپرایزهای بالقوه انتخاباتی در سال جاری، ارزهای‌ G10 از جمله دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس و فرانک سوئیس مستعد «حرکات بزرگ» هستند.

علاوه براین، اتخاذ استراتژی «معامله انتقال» (carry trade) نیز عمدتا به دلیل قدرت دلار آمریکا، بسیار پرسود شده است. در «معامله انتقال» سرمایه‌‌‌گذار روی ارز با نرخ بهره بدون ریسک بیشتر با استفاده از منابع استقراضی با ارز با نرخ بهره بدون ریسک کمتر، سرمایه‌‌‌گذاری می‌‌‌کند. سنجه رصد عملکرد استراتژی G10 بلومبرگ نشان می‌دهد که این استراتژی با کسب سود حدود 6 درصدی از ژانویه، در مسیر ثبت بهترین شش‌‌‌ماهه اول خود در 14 سال گذشته قرار گرفته است.  به گفته مدیر نظارت بر دارایی شرکت‌‌‌ آل‌اسپرینگ، در مقایسه با سال‌های قبل، فعالیت معاملاتی در حوزه ارزهای G10 افزایش یافته است. واگرایی همه‌‌‌‌‌‌جا مشاهده می‌شود؛ واگرایی در نرخ‌‌‌ رشد اقتصادی، تورم و انتظارات تجاری (در کشورهای مختلف) منجر به چرخش‌‌‌های غیرمنتظره در بازار ارز شده است.

البته براساس بررسی‌‌‌های جی‌‌‌چی مورگان، نوسانات بازار فارکس به‌‌‌طور کلی هنوز خیلی پردامنه نبوده است. اما برخی مشاهدات حاکی از بروز نشانه‌های اولیه تغییر در جریانات بازار است. معکوس شدن رابطه کلاسیک بین بازارهای توسعه‌‌‌یافته و نوظهور یکی از سورپرایزهای قابل‌‌‌توجه است. شاخص نوسانات ارزهای پرمعامله جهان امسال به‌‌‌طور پیوسته در سطحی بالاتر از شاخص مشابه برای بازارهای نوظهور قرار گرفته است؛ اتفاقی که برای نخستین‌‌‌بار از سال 2017 رخ می‌دهد.

داستان مشابه

بررسی رابطه برابری جفت ارزها حکایت از داستانی مشابه دارد. ارزش ین ژاپن، کرون سوئد و فرانک سوئیس در سال جاری در مقابل دلار آمریکا بیش از 7 درصد افت کرده است. شرایط لیر ترکیه حتی از این بدتر بوده است. ین از آغاز سال، 8 درصد از ارزش خود در مقابل اسکناس سبز را از دست داده است که یکی از سنگین‌‌‌ترین ریزش‌‌‌ها در میان ارزهای اقتصادهای نوظهور محسوب می‌شود. به گفته متخصص ارشد سرمایه‌‌‌گذاری سیستماتیک شرکت GAM، به دلیل پویایی انتظارات تحلیلگران در برابر سیاست‌های پولی که بانک‌‌‌های مرکزی در عمل پیاده می‌‌‌کنند، انتظار برای افزایش نوسانات در بازار فارکس معقول است.

این کارشناس به نتایج حاصل از مدل‌های معاملاتی به نفع این طبقه از دارایی (در مقایسه با ارزهای اقتصادهای نوظهور) اشاره کرد و گفت: صندوق کمی شرکت GAM سهم ارزهای G10 در پرتفوی سرمایه‌‌‌گذاری خود را افزایش داده است. داده‌های مربوط به جریانات پول نیز نشان‌دهنده چرخش معاملات فارکس از ارزهای بازارهای نوظهور به سمت ارزهای G10 است. براساس گزارش شرکت مشاوران استیت استریت گلوبال، معامله‌‌‌گران در ماه آوریل پزوی مکزیک، رئال برزیل و روپیه هند را نقد کرده‌‌‌ و خریدار دلار آمریکا و نیوزیلند بوده‌‌‌اند.

در این میان، استراتژی ‌معامله انتقال ‌نیز جذاب شده است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که اعمال این استراتژی برای سرمایه‌‌‌گذاری روی ارزهای G10 از ماه ژانویه، بازده 5.8 درصدی داشته است. در حالی که‌ اعمال استراتژی مشابه برای سرمایه‌گذاری روی ارزهای بازارهای نوظهور بدون بازده بوده است. به گفته استراتژیست ارشد جی‌‌‌پی مورگان، انتظار می‌‌‌رود این روند امسال ادامه پیدا کند.

متنوع‌‌‌سازی سبد

البته مسلما برخی مدیران صندوق‌های سرمایه‌‌‌گذاری تصمیم به خروج کامل از ارزهای بازارهای نوظهور نخواهند داشت، بلکه موقعیت‌‌‌های معاملاتی خود را در دامنه گسترده‌‌‌تری از ارزهای مختلف اتخاذ خواهند کرد. به عنوان مثال، شرکت مدیریت دارایی CIBC تصمیم به سرمایه‌‌‌گذاری روی روپیه هند دارد و همزمان مترصد بهره‌‌‌گیری از فرصت تضعیف فرانک سوئیس، دلار کانادا و یورو خواهد بود.  از نگاه مدیر معاملات ارزی این شرکت، واگرایی میان بازارهای توسعه‌‌‌یافته افزایش یافته است و در نتیجه پرتفوی این شرکت دامنه بیشتری از ارزهای مختلف را دربرمی‌گیرد. او تاکید می‌‌‌کند: اجباری نیست از میان دوگانه بازارهای نوظهور یا توسعه‌‌‌یافته انتخاب کنیم. هرچه انتخاب بیشتر باشد، بهتر است.

تحلیلگران نایتی‌وان نیز در انتظار شکست نرخ برابری یورو به دلار آمریکا هستند. یورو از زمان ایجاد در سال 1999 در یک روند رنج قرار داشته است. مدیر پرتفوی این شرکت معتقد است اگر بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را سریع‌‌‌تر از فدرال رزرو آمریکا کاهش دهد، احتمال زیادی دارد که ارزش یورو به سمت برابری با دلار سقوط کند. فاکتور موثر دیگر بر بازارهای ارز در سال جاری، برگزاری انتخابات‌‌‌های متعدد در کشورها و مناطق مختلف از جمله آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا، است. این امر می‌تواند موجب تشدید نوسانات پیش‌‌‌بینی‌‌‌نشده در بازار شود. تحلیلگران «تی‌‌‌دی سکیورتیز» پیش‌‌‌بینی می‌‌‌کنند که بازار با تلاطمات زیادی روبه‌رو شود. به گفته مدیر استراتژی فارکس این موسسه خدمات مالی، ‌ارزهای G10 پس از تجربه یک روند طولانی خنثی، بار دیگر جذاب شده‌‌‌اند و شرایط برای حرکات بزرگ (قیمتی) مهیا شده است.

نظر شما