شناسهٔ خبر: 66711968 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

مسیر تهرانی ها باز هم کوتاه شد

کاهش بار ترافیک و گردش‌های اضافی؛ مواردی که امروز شنبه 29اردیبهشت با بهره‌برداری از دسترسی بزرگراه شهیدهمت غرب از بزرگراه شهیدچمران شمال در قالب پویش امید و افتخار محقق می‌شوند. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

کاهش بار ترافیک و گردش‌های اضافی؛ مواردی که امروز شنبه (29اردیبهشت) با بهره‌برداری از دسترسی بزرگراه شهیدهمت غرب از بزرگراه شهیدچمران شمال در قالب پویش امید و افتخار محقق می‌شوند. این محورهای بزرگراهی از شریان‌های اصلی پایتخت محسوب می‌شوند و نبود نقطه اتصال و دسترسی مناسب (پل چپ‌گرد) علاوه بر افزایش بار ترافیکی در هر دو محور بزرگراهی، سبب افزایش گردش‌های اضافی و در نتیجه افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوای تهران ‌شده است. اکنون با ایجاد دسترسی مناسب، مدیران شهری معتقدند که حدود 5.9کیلومتر از گردش‌های اضافی کاسته می‌شود و شهروندان در مدت زمان کوتاهی می‌توانند مسیر موردنظر را در محورهای بزرگراهی شهیدچمران و شهیدهمت طی کنند.‌

بهبود شبکه‌های بزرگراهی
بهمن 1401بود که مهدی صالحی، شهردار منطقه2 از احداث یک پل چپ‌گرد در مسیر شمال بزرگراه شهیدچمران به بزرگراه همت (غرب) در راستای کاهش بار ترافیکی خبر داد. براساس گفته‌های او، مقرر شد این کار در راستای بهبود کارکرد شبکه بزرگراهی و کاهش بار ترافیکی با احداث یک پل چپ‌گرد انجام شود و 2بزرگراه (شمال بزرگراه شهیدچمران به غرب بزرگراه شهیدهمت) به هم متصل شوند.

دسترسی از طریق معابر غیرمجاور
بنا بر‌گفته‌های شهردار منطقه 2سال‌ها دسترسی بزرگراه شهیدچمران به همت غرب از طریق معابر غیرمجاور ازجمله بلوارهای ملاصدرا و شیخ بهایی جنوب و با رفت و برگشت تا تقاطع بزرگراه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی صورت می‌گرفت و همین امر سبب گردش‌های اضافی و افزایش بار ترافیک می‌شد که با احداث رمپ و ایجاد دسترسی مستقیم قطعا طی مسیر در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد شد.

ایجاد دسترسی با پل چپ‌گرد
تقاضای بالای دسترسی از بزرگراه شهید چمران به غرب بزرگراه شهید همت، منجر به ایجاد گلوگاه ترافیکی می‌شد و در بسیاری از موارد بار ترافیک به معابری چون خیابان ملاصدرا و... هدایت می‌شد. هادی حق‌بین با اشاره به این موضوع تأکید کرد: «برای ایجاد دسترسی بین 2محور بزرگراهی (چمران و همت) گزینه‌های مختلفی با در نظر گرفتن حفظ فضای سبز موجود بررسی و در نهایت این دسترسی به‌صورت یک پل چپ‌گرد طراحی شد.»

روان‌سازی‌ جریان ترافیک
به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهردار تهران، با بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر روان‌سازی‌ و گشایش ترافیکی، حدود 6.5کیلومتر گردش‌های اضافی درصورت انتخاب مسیر لوپ‌های شمالی تقاطع بزرگراه‌های شهیدچمران و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و 3کیلومتر هم درصورت انتخاب مسیر خیابان‌های ملاصدرا و شیخ‌بهایی کاهش می‌یابد.

تسریع عبور و مرور اهالی
آن طور که هادی حق‌بین عنوان کرده: «با تأمین دسترسی بزرگراه شهیدهمت غرب از بزرگراه شهیدچمران شمال، پیش‌بینی می‌شود شهروندانی که در محدوده‌های میدان صنعت، جنت‌آباد، سردار جنگل و پونک تردد می‌کنند، بتوانند از این مسیر استفاده کنند و به دور از ترافیک در مدت زمان کمی به مقصد برسند.»

پیامدهای اصلاح تقاطع‌ها
کاهش پیمایش‌های غیرضروری
 کاهش مصرف سوخت
 ایمن‌ و روان‌سازی بار ترافیکی
 رضایتمندی شهروندان




 

نظر شما