شناسهٔ خبر: 66710270 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

شگردهای عجیب برای قاچاق مواد مخدر به زندان

قاچاقچیان مواد مخدر همیشه از شگردهای مختلفی برای جاسازی و انتقال مواد مخدر استفاده می‌کنند. اما اگر قرار باشد این محموله به مکانی فوق امنیتی مثل زندان منتقل شود باید از ترفندهای خاصی استفاده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، قاچاقچیان مواد مخدر همیشه از شگردهای مختلفی برای جاسازی و انتقال مواد مخدر استفاده می‌کنند. اما اگر قرار باشد این محموله به مکانی فوق امنیتی مثل زندان منتقل شود باید از ترفندهای خاصی استفاده شود.

در این گزارش ۵ مورد از تلاش‌های قاچاقچیان برای انتقال انواع مواد مخدر به زندان را بازخوانی می کنیم.

قاچاقچیان مواد مخدر همیشه از شگردهای مختلفی برای جاسازی و انتقال مواد مخدر استفاده می‌کنند. اما اگر قرار باشد این محموله به مکانی فوق امنیتی مثل زندان منتقل شود باید از ترفندهای خاصی استفاده شود. در این گزارش ۵ مورد از تلاش‌های قاچاقچیان حرفه‌ای برای انتقال انواع مواد مخدر به زندان که همگی نافرجام ماند را مرور می‌کنیم.

هندوانه یا بمب شیشه‌ای!

تازه‌ترین مورد از تلاش باندهای مافیایی برای انتقال مواد مخدر به زندان همین چند روز قبل لو رفت. نقشه‌ای حساب شده که ظاهرا از مدتها قبل کشیده شده بود اما در مرحله آخر لو رفت تا اسرار قاچاق ۳ کیلو شیشه برملا شود. ماجرا از این قرار بود که یکی از زندانیان اردوگاه حرفه‌آموزی و کاردرمانی زندان اصفهان برای چند روز به مرخصی رفت اما وقتی که قرار شد به زندان برگردد گفت حدود ۳ تن هندوانه برای زندانیان هدیه آورده است.

آن روز محموله ۳ تنی هندوانه تحت تدابیر امنیتی وارد محوطه زندان شد. شماری از زندانیان و ماموران برای تخلیه محموله هندوانه آمده شدند و هندوانه‌ها را یکی یکی از خودرو تخلیه می‌کردند؛ اما ناگهان یکی از ماموران یگان حفاظت متوجه برش دایره‌ای در انتهای یکی از هندوانه‌ها شد و همزمان آثار چسب روی آن دید و به ماجرا مشکوک شد. ممکن بود کاسه ای زیر نیم‌کاسه باشد.

به همین دلیل این هندوانه شکافته شد و ماموران در کمال شگفتی مقدار زیادی مواد مخدر شیشه که داخل هندوانه جاسازی شده بود کشف کردند.

در این شرایط بود که تخلیه هندوانه‌ها متوقف شد و ماموران یک به یک به بررسی بقیه هنداونه ها پرداختند. در جریان بازرسی دقیق هندوانه‌های اهدایی در مجموع حدود ۳ کیلو شیشه که به طرز ماهرانه ای در هندوانه‌ها جاسازی شده بود کشف شد. به این ترتیب راننده کامیون به اتهام تلاش برای ورود مواد مخدر به داخل زندان دستگیر شد.

پرواز کوادکوپتر بر فراز زندان

شگردهایی که قاچاقچیان برای انتقال مواد مخدر به زندان استفاده می‌کنند اغلب خاص و شگفت‌انگیز هستند. درست مثل ترفندی که فروردین ماه امسال برای انتقال مقداری هروئین، تریاک و شیشه به زندان شیبان خوزستان استفاده شد. اعضای یک باند حرفه ای که از قبل بارها نقشه شان را مرور کرده بودند خود را به نزدیکی دیوارهای زندان شیبان در شهرستان باوی رساندند. لحظاتی بعد آنها یک کوادکوپتر را فعال کرده و به پرواز درآوردند. این ریزپرنده حامل بسته ای بود که داخلش مقداری هروئین، تریاک و شیشه قرار داشت. آنها قصد داشتند از طریق کوادکوپتر محموله مواد مخدر را به داخل زندان منتقل کرده و آن را به دست یکی از زندانیان مورد نظرشان برسانند تا محموله را در زندان به قیمتی گزاف بفروشد. لحظاتی از پرواز پرنده نگذشته بود که ماموران حفاظت زندان متوجه ماجرا شدند و تلاش برای شناسایی عواملی که کنترل کوادکوپتر را به دست داشتند آغاز شد. زمان کوتاهی از این ماجرا گذشته بود که ماموران حفاظت موفق شدند ۴ نفر را شامل ۳ مرد و یک زن که در خودرویی در مجاورت زندان حضور داشتند دستگیر کنند. انها اعتراف کردند که طبق نقشه‌شان قصد انتقال مواد مخدر به زندان را داشتند که ناکام ماندند.

خانم وکیل و سررسیدی پر از مواد

یکی از تلاهاش شگفت‌انگیز برای قاچاق مواد مخدر به زندان مدتی قبل توسط یک خانم وکیل انجام شد. وکیلی که پیش از این بارها برای ملاقات با موکلانش وارد زندان شده بود؛ اما در آخرین مرتبه با کاری که انجام داد خودش هم در زندان ماندگار و نیازمند وکیل شد. ماجرا از این قرار بود که ماموران حفاظت زندان زندان اصفهان هنگام ورود یک خانم وکیل به زندان به او مشکوک شدند. او قصد داشت با موکلش دیدار کند. ماموران در جریان بازرسی خانم وکیل به سررسیدی که او همراه داشت مشکوک شدند. آنها وقتی سررسید را باز کردند در کمال شگفتی داخل آن مقدار زیادی مواد مخدر کشف کردند که به طرز ماهرانه ای جاسازی شده بود. خانم وکیل با برش دادن صفحه‌های داخلی سررسید فضایی را برای محموله مواد مخدر باز کرده و در آن حدود ۴۰ گرم شیشه، ۱۹ گرم هروئین و ۸۰ گرم تریاک جاسازی کرده بود که پیش از ورود به محوطه زندان دستش رو و دستگیر شد. او اعتراف کرد که قرار بود این محموله را در زندان به یک زندانی زن تحویل دهد.

شگرد؛ انبار کردن

اعضای یک باند که با بلعیدن مواد ‌مخدر مقدار زیادی مواد ‌را وارد یکی از زندان‌ها کرده بودند با هوشیاری مأموران لو رفتند.

از مدتی قبل مأموران زندان یکی از استان‌های شرقی کشور به اطلاعاتی دست یافتند که از قاچاق مواد ‌مخدر به زندان حکایت داشت. اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌داد اعضای یک باند حرفه‌ای با کمک زندانیانی که به مرخصی می‌روند و در حال رفت ‌و آمد به زندان هستند مواد ‌مخدر را وارد زندان کرده و به قیمت‌های گزافی می‌فروشند.

در این شرایط تحقیقات گسترده‌ای برای شناسایی اعضای این باند و عاملان ورود مواد ‌مخدر به زندان آغاز شد. هرچند قاچاقچیان احتیاط زیادی به خرج دادند تا نقشه‌شان برملا نشود، اما سرانجام مأموران با استفاده از سرنخ‌هایی که به‌دست آورده بودند، موفق شدند اعضای این شبکه قاچاق مواد ‌مخدر را شناسایی کنند. اعضای این شبکه، ۷ نفر بودند که از طریق بلعیدن بسته‌های مواد ‌مخدر قصد وارد کردن بیش از ۵ کیلوگرم مواد ‌مخدر را به زندان داشتند، اما با هوشیاری مأموران دستگیر شدند.

بازی باخت‌- باخت جوان بدهکار

بلعیدن، یکی از شیوه‌های قدیمی و متداول قاچاق مواد مخدر به زندان است و تا به حال افراد زیادی به این اتهام دستگیر شده‌اند. اما مدتی قبل مرد جوانی دست به قمار بزرگی زد و تصمیم گرفت با این کار پول کلانی به دست آورد اما جانش را در این کار از دست داد. ماجرا از این قرار بود که مدتی قبل پسر جوانی به طرز مشکوکی در خانه‌اش واقع در شرق تهران جان باخت. او به تنهایی زندگی می‌کرد و حدود ۲ روز از مرگش می‌گذشت که ماجرا به پلیس گزارش شد.

وقتی متخصصان پزشکی قانونی به بررسی جسد پرداختند داخل معده متوفی ۱۸ بسته مواد مخدر کشف کردند که ۲ بسته باز شده و مرد ۴۰ ساله به همین دلیل جانش را از دست داده بود.

انگیزه وی از این کار نامعلوم بود تا اینکه یکی از دوستانش ماجرا را برملا کرد. او به بازپرس رسیدگی کننده به پرونده گفت:‌ دوستم بدهی سنگینی داشت و به دنبال پول بود. یکی از قاچاقیان بزرگ مواد مخدر به او پیشنهاد داد مقداری مواد مخدر را ببلعد و بعد مرتکب جرم سبکی شود تا به زندان منتقل شود و در آنجا مواد مخدر را که بلعیده به زندانیان بفروشد. او هم این کار را کرد اما باز شدن بسته مواد در معده‌اش جانش را گرفت.

مجازات قاچاق مواد مخدر به زندان

وارد کردن مواد مخدر سنتی؛ اعم از تریاک، شیره، بنگ، گل، چرس، سوخته تریاک، ماری جوانا و غیره، که مواد طبیعی نیز نامیده می‌شوند، در قوانین کشور جرم بوده و هر فردی که مرتکب جرم ورود مواد مخدربه زندان شده باشد به مجازات‌های غیر قابل گذشتی محکوم خواهد شد.

همچنین مواد مخدر صنعتی؛ مثل: هروئین، شیشه، کراک، مورفین، حشیش و غیره؛ با توجه به آثار مخرب فراوانی که دارند؛ به طبع مجازات‌های سنگین‌تری برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

طبق اصلاحیه سال ۱۳۸۹ قانون مبارزه با مواد مخدر، برای حمل، توزیع و خرید و فروش مواد مخدر صنعتی، مجازات‌هایی بر حسب میزان تعیین می‌شود؛ اما باید توجه داشت که مجازات وارد کردن مواد مخدر به داخل زندان، توسط دادگاه تعیین می‌شود و دادگاه با توجه به شرایط و وضعیت مرتکب، مجازات مناسب را تعیین خواهد کرد.

‌از سوی دیگر هر گاه در اثر سهل‌انگاری و مسامحه مأموران، مواد مخدر به داخل این مراکز واردشود مأموران خاطی به تناسب به مجازات: الف - تنزل درجه ب - انفصال موقت ج - انفصال دائم، محکوم می‌شوند.

منبع:همشهری

نظر شما