شناسهٔ خبر: 66709515 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

هوشنگ مرادی کرمانی چراغ راهم در نویسندگی است

رمان«آبنبات لیمویی» آخرین جلد از سری مجموعه آبنبات‌ها به قلم «مهرداد صدقی» است که از انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب عرضه شده است. این کتاب، ادامه‌ای است بر داستان‌های پرطرفدار «آبنبات هل‌دار»، «آبنبات دارچینی» و «آبنبات نارگیلی».

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  یکی از اتفاق های زیبای نمایشگاه کتاب امسال، استقبال خوب خوانندگان کتاب از اثر جدید مهرداد صدقی بود که باعث شد در جشن امضای این کتاب، صف طولانی تشکیل و ساعت ها ادامه داشته باشد. رمان جدید «آبنبات لیمویی» این نویسنده در ادامه مجموعه رمان های او با عنوان آبنبات هاست که پیش از این، جلدهای قبلی این مجموعه با عناوین «آبنبات هل‌دار»، «آبنبات دارچینی» و «آبنبات نارگیلی» منتشر و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

صدقی درباره مجموعه آبنبات‌ها می‌گوید: از سال ۱۳۹۰ که نوشتن کتاب «آبنبات هل‌دار» را شروع کردم، طرح پنج جلدی بودن کتاب را در ذهن داشتم، تا بتوانم مقاطع مختلف زمانی را در داستان بگنجانم. مجموعه آبنبات‌ها روایتگر زندگی«محسن» به زبان طنز است اما این روند بهانه‌ای است تا در کنار ماجراها چشم اندازی به «تاریخ‌شفاهی» و روابط بین مردم در مقاطع مختلف زمانی داشته باشیم.

بعضی مخاطبان فکر می‌کنند این داستان‌ها خاطرات زندگی شخصی‌ام هستند اما تمام داستان‌ها و شخصیت‌های کتاب ساختگی هستند. در نوشتن این مجموعه سعی‌ام بر این بود تا تصویر غیرواقعی از زندگی به مخاطب ارائه نشود.

اگر چه در داستان‌ها شکست و چالش داریم اما شاهد عبور از رنج هم هستیم و مشکلات مطرح شده در کتاب‌ها آزاردهنده نیستند. تلاش کردم ضمن اینکه مخاطب با یک روایت کاملا ایرانی مواجه می‌شود، روایت به گونه‌ای باشد که کام روح مخاطب شاد شود.»

هوشنگ مرادی کرمانی چراغ راهم در نویسندگی است

صدقی در رابطه با ژانر طنز داستانی هم می‌گوید: با وجود اینکه آثار در این زمینه مانند کتاب«دایی جان ناپلئون» و «قصه‌های مجید» با اقبال خوبی مواجه بوده‌ اما از دهه ۶۰ به بعد نوشتن آثار طنز مربوط به تاریخ شفاهی و آداب و رسوم کمرنگ‌ شد.

وی در رابطه با دیگر آثار طنز و تاثیراتش معتقد است: خواندن آثار بزرگان(در هر ژانری) برای من چراغ راه بود، از این جهت که «نوشتن» را جدی بگیرم.از نظر ذهنیت نویسندگی، نوشته‌های هوشنگ مرادی کرمانی همواره در این مسیر چراغ راه بوده‌ است؛ در خلق شخصیت‌ها، متصل کردن تاریخ، جغرافیا و ادبیات، خیلی از ایشان تاثیر پذیرفتم. در کتاب«آبنبات نارگیلی» سعی کردم با بردن شخصیت اصلی به کرمان و اتفاقات محور آن سفر به نوعی به آثار و زحمات ایشان ادای دین کنم.

نویسنده «آبنبات لیمویی» در ادامه گفتگو ضمن اشاره به بزرگان طنز داستانی می گوید: ابوالفضل زرویی نصرآباد مشوق من برای نوشتن داستان طنز بود، برای من تاثیرگذارترین نویسنده طنز ایشان بود.

جدا از جایگاه، سواد و اشرافی که زرویی به ادبیات کلاسیک- طنز داشت؛ برای من و خیلی‌ها به معنی واقعی کلمه آموزگار و معلم بود. همچنین محمدعلی علومی (نویسنده، اسطوره‌شناس، شاهنامه‌پژوه و طنزپرداز معاصر که در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ مرحوم شدند)، منوچهر اقدامی (گل‌آقای طنز ایران) و آثار ایرج پزشکزاد نیز یاری دهنده من در مسیر طنز_ داستانی بوده‌اند.

هوشنگ مرادی کرمانی چراغ راهم در نویسندگی است

رمان«آبنبات لیمویی» آخرین جلد از سری مجموعه آبنبات‌ها به قلم «مهرداد صدقی» است که از انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب عرضه شده است. این کتاب، ادامه‌ای است بر داستان‌های پرطرفدار «آبنبات هل‌دار»، «آبنبات دارچینی» و «آبنبات نارگیلی». در این قسمت، محسن، شخصیت اصلی داستان، با پایان تحصیلاتش درگیر مسائلی می‌شود که ازدواجش را تعویق می‌دهد. مهرداد صدقی، نویسنده «آبنبات لیمویی»، کار خود را در مرداد ۱۴۰۲ آغاز کرد و آن را تا اسفند همان سال به نشر سوره‌مهر سپرد. طرح جلد این کتاب نیز توسط احسان حسینی، مدیر هنری انتشارات سوره‌مهر، طراحی شده است.

نظر شما