شناسهٔ خبر: 66707753 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نامه هشدارآمیز سونی به بیش از ۷۰۰ شرکت:

بدون اجازه از آهنگ‌ها برای توسعه هوش مصنوعی استفاده نکنید!

سونی به بیش از ۷۰۰ شرکت حوزه فناوری و سرویس استریم موسیقی نامه‌ای ارسال کرده که بدون مجوز، از موسیقی‌های آنها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده نکنند.

صاحب‌خبر -

گروه موسیقی سونی (Sony Music Group) به بیش از ۷۰۰ شرکت حوزه فناوری و سرویس استریم موسیقی نامه‌ای ارسال کرده تا به آنها هشدار بدهد که بدون مجوز، از موسیقی‌های آنها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده نکنند. سونی در نامه خود با اشاره به‌دلایلی ادعا کرده که برخی شرکت‌های دریافت‌کننده آن، «ممکن است قبلاً به‌طور غیرمجاز از محتوای آن استفاده کرده باشند.»

براساس گزارش TechCrunch، سونی موزیک در نامه خود می‌گوید که هرچند «پتانسیل قابل‌توجه» هوش مصنوعی برای آن مشخص است، اما «استفاده غیرمجاز از محتوای SMG برای آموزش، توسعه یا تجاری‌سازی سیستم‌های هوش مصنوعی» باعث می‌شود تا این شرکت و هنرمندان آن از کنترل محتوا‌های خود و «کسب درآمد مناسب» محروم شوند.

خواسته‌های سونی از شرکت‌های فناوری

سونی با ارسال این نامه به‌دنبال محافظت از محتوا‌های دارای مالکیت معنوی خود است که شامل آهنگ‌های ضبط‌شده، کاور‌های هنری، ابرداده، متن آهنگ‌ها و موارد دیگری می‌شود. البته این شرکت اعلام نکرده که نامه مذکور را به کدام ۷۰۰ شرکت ارسال کرده است.

در نامه سونی آمده است:

«ما از هنرمندان و ترانه‌سرایانی حمایت می‌کنیم که در پذیرش فناوری‌های جدید برای حمایت از هنر خود پیش قدم می‌شوند. تحولات حوزه فناوری اغلب مسیر صنایع خلاق را تغییر داده است و هوش مصنوعی احتمالاً این روند را ادامه خواهد داد. با این حال، این نوآوری باید تضمین کند که حقوق آهنگسازان و هنرمندان رعایت می‌شود.»

در این نامه همچنین از شرکت‌ها خواسته‌شده تا جزئیات مربوط به اینکه کدام یک از آهنگ‌های سونی موزیک تاکنون برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده شده‌اند و نحوه دسترسی به آنها را شرح دهند.

با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، نقض قانون کپی‌رایت یکی از مسائل نگران‌کننده‌ای بوده است که تاکنون توسط شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی به آن اشاره شده است، زیرا سرویس‌های استریم مانند اسپاتیفای مملو از موسیقی‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی هستند.

منبع: دیجیاتو

نظر شما