شناسهٔ خبر: 66703888 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

میراث‌فرهنگی مانع توسعه نیست/ ارزش افزوده بافت تاریخی کرمانشاه افزایش یافته است

مهدی خالوندی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با تاکید بر اینکه میراث‌فرهنگی به هیچ وجه مانع توسعه نیست، گفت: در بافت تاریخی شهر کرمانشاه با اقداماتی که انجام شده است ارزش افزوذه بافت افزایش بسیار محسوسی داشته است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا داریوش فرمانی در نشست خبری به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: در حوزه میراث فرهنگی چند پروژه پیشران در سطح استان از جمله راه اندازی سایت موزه در محوطه‌های تاریخی استان پیشبینی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: مذاکرات لازم برای انجام یک کاوش بزرگ در استان با وزارتخانه انجام شده است که در نظر داریم یک اتفاق بزرگ در یکی از محوطه‌های استان شکل بگیرد.

او گفت: محوطه معبد آناهیتا قابلیت زیادی برای تبدیل شدن به سایت موزه دارد، به این منظور اعتبار لازم برای ادامه کاوش‌های باستان شناسی در آن اختصاص یافته است. 

فرمانی ادامه داد: راه اندازی سایت موزه در شهر تاریخی دینور یکی از ظرفیت‌های استان است که با انجام کاوش‌های باستان شناسی می‌تواند به یک سایت موزه مانند شهرسوخته تبدیل شود.

او با بیان اینکه در شهرستان قصرشیرین نیز این ظرفیت‌ها برای راه اندازی سایت موزه وجود دارد،  مجموعه  آثار تاریخی ساسانی در داخل شهر قصرشیرین همچون عمارت خسرو، چارقاپی، بان‌قلعه و کانال ساسانی نیز این ظرفیت را دارند که به یک سایت موزه تبدیل شوند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با اشاره به ظرفیت پیاده روی اربعین، اظهار کرد: طبق پیش بینی‌ها امسال حدود یک و نیم میلیون نفر از طریق مرز خسروی عازم اربعین حسینی خواهند شد و قطعا این آمار در سالهای آینده بازهم افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد، لذا با راه اندازی سایت موزه در قصرشیرین می‌توانیم بخش مهمی از این مسافران را به بازدید از این آثار تشویق کنیم.

او در ادامه به موضوع بافت تاریخی شهر کرمانشاه اشاره کرد و افزود: در گذشته تصور بر این بود که میراث فرهنگی مانع از توسعه است، اما در واقع  میراث فرهنگی بستری برای توسعه است و ما در بافت تاریخی شهر کرمانشاه در تلاش هستیم تا این امر را به واقعیت تبدیل کنیم. 

فرمانی با تاکید بر اینکه میراث‌فرهنگی به هیچ وجه مانع توسعه نیست، گفت: در بافت تاریخی شهر کرمانشاه با اقداماتی که انجام شده است ارزش افزوذه بافت افزایش بسیار محسوسی داشته است.

او تصریح کرد: با حمایت‌های استاندار کرمانشاه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا با احیاء بافت تاریخی کرمانشاه، دو محور گردشگری در این قسمت از شهر داشته باشیم که در حال حاضر عمده تمرکز ما روی محور گردشگری گذر جلوخان است که در محله فیض آباد واقع شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال گذشته ۵۰ پروژه مرمتی در میراث‌فرهنگی استان اجرا شده است، گفت: بخشی از این پروژه‌ها روی آثار تاریخی واقع شده در بافت تاریخی شهر کرمانشاه همچون گذر جلوخان، سرای همدانی‌ها، مسجدجامع و ... بوده است. 

او در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پروژه موزه منطقه‌ای کرمانشاه گفت: این پروژه به عنوان یک اولویت در میراث، فرهنگی استان در دستور کار قرار گرفته و برای این که بتوانیم آن را تکمیل کنیم باید طرح محتوایی داخلی، طرح گرافیک محیطی و معماری پروژه تهیه شود که در حال حاضر یک مشاور روی آن کار می‌کند.

فرمانی در ادامه در رابطه با برنامه ریزی میراث فرهنگی استان برای رونق گردشگری در کرمانشاه نیز عنوان کرد: برای اینکه گردشگری کرمانشاه رونق پیدا کند، باید سه ضلع میراث‌فرهنگی، دستگاه‌های اجرایی و مردم در کنار هم قرار گیرند.

تقویم رویدادهای کرمانشاه تدوین شده است

او گفت: در حوزه میراث فرهنگی ما اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌ایم، از جمله اینکه با همکاری فرمانداری‌ها تقویم رویدادهای گردشگری استان تدوین شده است تا هرساله تعداد زیادی گردشگر را به استان بکشانیم. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: به منظور معرفی استان برگزاری شب‌های فرهنگی کرمانشاه در سایر استان‌ها، همکاری بیشتر با دفاتر گردشگری تهران و برگزاری فم تور برای فعالین گردشگری کشورهای چین، روسیه و عراق را در دستور کار قرار داده‌ایم. 

او ادامه داد: اگر می‌خواهیم گردشگری کرمانشاه رونق پیدا کند، در کنار فعالیت‌های میراث فرهنگی سایر دستگاه‌های ذیربط همچون شهرداری ها نیز باید پای کار بیایند تا با فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه گردشگری شکل بگیرد.

فرمانی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت پروژه تله کابین کرمانشاه اظهار کرد: استانداری، شهرداری، نمایندگان و میراث‌فرهنگی از طریق وزارتخانه در حال پیگیری این پروژه هستند و مقرر شده که شهرداری مشخصات دقیق سه مسیر پیشنهادی خود را در اختیار وزاتخانه قرار دهد تا آنها نیز نظر نهایی خود را اعلام کنند. 

اختصاص ۴ میلیارد تومان برای نم زدایی از تکیه معاون الملک

او در رابطه با حل مشکل رفع نم زدگی تکیه  معاون الملک نیز گفت: امسال از محل اعتبارات ملی حدود چهار میلیارد تومان اعتبار برای تکیه معاون الملک تخصیص پیدا کرده و مقرر شده براساس مطالعاتی که توسط آب منطقه‌ای انجام شده، تعدادی چاه عمیق حفر شود تا از نفوذ رطوبت به پایه‌های بنا جلوگیری به عمل آید. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه در خصوص پرونده ثبت جهانی محور ساسانی و اسب کُرد اظهار کرد: مسئول این پرونده‌ها تعیین شده،اند و در حال جمع آوری  داده‌ها برای تدوین پرونده هستیم. هم چنین برای ادامه کاوش ها، مرمت ها و تعیین عرصه و حریم اعتبار لازم را به این محور اختصاص داده‌ایم. 

فرمانی در خاتمه تصریح کرد: چندسال پیش اسب کُرد به ثبت ملی رسید و پس از آن تاکنون دو جشنواره یکی در کرمانشاه و یکی هم در عراق برای تدوین پرونده ثبت جهانی اسب کُرد برگزار شده است و منتظر تکمیل اطلاعات توسط طرف عراقی هستیم. 
 

انتهای پیام/

نظر شما