شناسهٔ خبر: 66696438 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شناسایی ۱۰۰ بنای تاریخی در بافت‌های تاریخی کرمانشاه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از شناسایی ۱۰۰ بنای تاریخی در بافت‌های تاریخی کرمانشاه خبر داد و گفت: در سال گذشته حدود ۶۶۰ هزار نفر از محوطه‌های تاریخی استان کرمانشاه بازدید کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، داریوش فرمانی در نشست خبری که امروز در اداره کل میراث فرهنگی برگزار شد با بیان اینکه سال گذشته 660 هزار نفر از آثار تاریخی استان بازدید کردند اظهار داشت: در استان کرمانشاه 4200 اثر تاریخی وجود دارد.

فرمانی با اشاره به برنامه‌ریزی برای احیای بافت‌های تاریخی استان عنوان کرد: منطقه جلوخان یا فیض‌آباد در شهر کرمانشاه در اولویت قرار دارد زیرا نسبت به مناطق دیگر سالم‌تر است و در محله فیض‌آباد 31 بنای تاریخی شناسایی شده است.

اجرای 50 پروژه مرمت بناهای تاریخی

وی گفت: سال گذشته بیش از 50 پروژه مرمتی از جمله بیستون، پل چهر، معبد آناهیتا، سرای همدانی‌ها، مساجد تاریخی کرمانشاه، مسجد جامع، مدرسه کزازی و مجموعه تاریخی قصرشیرین اجرا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه راه و شهرسازی باید طرح ویژه بافت تاریخی کرمانشاه را تهیه کند افزود: قانون تهیه طرح بافت تاریخی در سال 98 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که به موجب آن ادارات راه و شهرسازی پنج سال برای تهیه طرح ویژه بافت تاریخی فرصت دارند و به موجب این طرح وظایف تمام دستگاه‌ها در این راستا مشخص خواهد شد.

فرمانی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی 600 میلیون تومان برای تهیه طرح بازسازی منطقه جلوخان و فیض‌آباد در نظر گرفته است عنوان کرد: راه و شهرسازی باید در زمینه تسهیلات و بازسازی کمک کند و از طرفی دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز از زمان تصویب قانون به مدت 10 سال فرصت دارند که تمام نیازهای ساکنان این مناطق را تأمین کنند که پنج سال آن گذشته است.

شناسایی 100 بنای تاریخی در بافت‌های تاریخی  

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه بیش از 100 مورد بنای تاریخی در بافت‌های تاریخی شناسایی شده است گفت: بازسازی بافت‌های تاریخی نیازمند ایجاد امکاناتی از جمله پارکینگ و مراکز خرید است و برای این موضوع باید طرح مناسب تهیه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه سال گذشته 10 فصل کاوش باستان شناسی انجام شد افزود: سال گذشته کاوش‌های باستان شناسی در «قبان تپه» بخش کوزران انجام شد و در صورت تخصیص اعتبارات لازم می‌تواند تبدیل به سایت موزه روستایی شود و برای کاوش‌های امسال نیز معبد آناهیتا و قصرشیرین در اولویت قرار دارند.

فرمانی با اشاره به گذشت 50 سال از آغاز عملیاتی اجرایی موزه منطقه‌‌ای کرمانشاه عنوان کرد: این پروژه در مرحله اول باید طرح محتوا و معماری داخلی و طرح گرافیک محیطی داشته باشد و در سال 92 طرحی تهیه شده بود که اکنون مطابق با استانداردهای روز موزه‌ها نیست.

وی افزود: به همان دلیل پیشنهاد تأمین اعتبار برای تهیه این طرح‌ها داده شد و بعد از چند بار اقدام برای انتخاب مشاور در نهایت انتخاب شد اما مشاور نتوانست طرح ایده آل را ارائه دهد و مورد قبول نبود و به احتمال زیاد هفته آینده قرارداد با این مشاور فسخ شود شاید مجبور شویم قرارداد را هفته آینده فسخ کنیم.

مخالف ساخت و ساز در ابتدا و انتهای پروژه تله‌کابین هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه درباره آخرین وضعیت پروژه تله‌کابین گفت: مجموعه مدیریتی استان پیگیر اجرای تله‌کابین هستند و این موضوع از طریق وزارتخانه در حال پیگیری است و جلساتی با شهرداری برگزار شده و قرار است مشاور نقشه‌ها و مشخصات اجرای پروژه را در اختیار وزارتخانه قرار دهد.

فرمانی با اشاره به اینکه ما با هر گونه ساخت و ساز در پایین دست و بالادست طرح مخالف هستیم افزود: ما مخالف توسعه گردشگری نیستیم اما این توسعه نباید به آثار تاریخی لطمه وارد کند.

پیگیری پرونده شکایت میراث فرهنگی از رستوران «دایه»

وی درباره پرونده رستوران «دایه» نیز گفت: این رستوران در گذشته فضایی متعلق به سازمان‌های پارک‌های شهرداری بود که به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد که البته شهرداری قبل از واگذاری باید از میراث فرهنگی استعلام می‌گرفت که انجام نشد و شهرداری قرارداد 17 ساله را با این سرمایه‌گذار منعقد کرده است.

فرمانی با بیان اینکه محدوده‌ای که واگذار شده عرصه قبرستان پارتی بوده است افزود: ساخت سازه‌های جدید در این محدوده ممنوعیت دارد و با هر اقدام جدید انجام شده میراث فرهنگی از این مجموعه شکایت کرده و پرونده از چهار سال گذشته در حال پیگیری است و منتظر رأی دادگاه هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه چهار میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای حفظ از تکیه معاون‌الملک در نظر گرفته شده است گفت: رطوبت‌زدایی و نم‌زدایی از تکیه معاون‌الملک اعتبار زیادی نیاز دارد و در گام اول چهار میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مطالعات این طرح توسط آب منطقه‌ای انجام شده و قرار شده با حفر چاه‌هایی نفوذ رطوبت به پایه‌ها قطع شود.

فرمانی درباره پرونده ثبت جهانی محور ساسانی گفت: برای اقدامات مربوط به محور ساسانی یک مسئول انتخاب شده و در حال گردآوری داده‌ها و تخصیص اعتبار برای ساماندهی، کاوش و رفع الحاقات هستیم و امید داریم امسال این اعتبارات تخصیص یابد که بتوانیم به اهداف خود برسیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه گام اول برای توسعه گردشگری معرفی کمی و کیفی استان کرمانشاه است و معرفی نیازمند برنامه اقدام و عمل است گفت: با همراهی فرمانداران، تقویم رویدادهای فرهنگی استان تهیه شده و در این تقویم جشنواره‌های مختلف از جمله توت فرنگی روانسر، سیب و انگور سرتخت و کندوله، خوراک و اسب کرد دیده شده است.

فرمانی با اشاره به اینکه سال گذشته جشنواره اسب کرد برگزار شد و در صورت همراهی هر ساله برگزار می‌شود افزود: پرونده ثبت جهانی اسب کرد در حال پیگیری است و باید اطلاعات مورد نیاز از سلیمانیه هم برای تکمیل پرونده ارسال شود که هنوز ارسال نشده که با سفر بعدی به عراق بر این موضوع تأکید می‌شود.

وی با بیان اینکه همه در راستای توسعه گردشگری مسئول هستیم گفت: با راهداری رایزنی شده که برخی تابلوها برای معرفی جاذبه‌های گردشگری در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد و با صدا و سیما برای ساخت فیلم مستند و تیزهای تبلیغاتی نیز هماهنگی لازم انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ظرفیت‌های فرهنگی و میراث ناملموس در قالب برنامه شب‌های فرهنگی به سایر استان‌ها معرفی می‌شود افزود:

فرمانی با بیان اینکه فم تور کرمانشاه‌ شناسی برای روسیه و چین برنامه ریزی و هماهنگی با آژانس‌های تهران برای معرفی جاذبه‌های کرمانشاه به گردشگران انجام شده است گفت: این برنامه‌ها نیازمند اعتبارات است و در صورت تأمین اعتبار به سرعت اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات دیگری همچون استفاده از ظرفیت فضای مجازی، تهیه بروشور و کتابچه‌ها و سامانه کرمانشاه گشت برای معرفی کرمانشاه افزود: بخشی از جاذبه‌ها و خدمات از طریق سامانه کرمانشاه گشت معرفی می‌شود و هدف ما چند زبانه کردن این سامانه است.

فعالیت 327 مرکز اقامتی تحت نظر میراث فرهنگی در کرمانشاه

فرمانی با اشاره به نقش مهم شهرداری‌ها برای ماندگاری گردشگران عنوان کرد: آموزش به طور جدی برای سوغات فروشان، تاکسی داران، مراکز اقامتی و کارکنان اداره کل میراث فرهنگی مورد توجه است و این یک نوع سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه 327 مرکز اقامتی و تأسیسات زیر نظر میراث فرهنگی در استان وجود دارد گفت: خدمات ارائه شده در بوم گردی‌ها قیمت  مصوب دارند و خانه مسافرت‌هایی که مجوز دارند مورد نظارت قرار می‌گیرند اما بسیاری نیز فاقد مجوز هستند.

وی بیان کرد: با آژانس‌های فاقد مجوز که در فضای مجازی فعالیت دارند برخورد می‌شود و نیرو انتظامی و مجموعه دستگاه قضایی باید ورود کنند.

انتهای پیام/

 

نظر شما