شناسهٔ خبر: 66701008 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

نمایشگاه چوب ترکیبی از زیبایی و صنعت

صاحب‌خبر -

جام جم آنلاین اصفهان؛ صنعت چوب یکی از قدیمی‌ترین و حیاتی‌ترین صنایعی است که بشر آن را ایجاد کرد و طیف وسیعی از نیازهای خود را در طول تاریخ از طریق توسعه و تغییر شکل آن مرتفع کرد. از ساخت سرپناه تا کاربرد آن به عنوان سوخت و در ادامه ساخت وسایل روزمره زندگی که سبب شد این صنعت به یکی از مهمترین عرصه‌های خلاقیت برای بشر مبدل شود. به علاوه چوب به جهت خاصیت تجدیدپذیری برخلاف بسیاری از تصورات بیش از دیگر مواد با محیط زیست سازگار است و به عنوان یک ماده اولیه ارگانیک استفاده از آن در زندگی روزمره برای سلامت انسان به لحاظ جسمی و روحی توصیه می‌شود. همچنین ضایعات آب و اثرات زیست‌محیطی نیز در فرآیند تولید چوب، به ویژه در مقایسه با فولاد، کمتر است. به علاوه محصولات حاصل از چوب وزن کمتری دارند و در کل زنجیره تولید تا حمل و نقل به لحاظ مصرف انرژی مقرون به صرفه‌تر است.
استفاده از چوب همچنین به لحاظ ویژگی‌هایی چون استحکام کششی، مقاومت الکتریکی و حرارتی و خاصیتی که در عدم انتقال صدا دارد، معمولا بسیار کاربردی است. این ترکیب کلی از زیبایی شناسی، عملکرد و پایداری است که به کارگیری چوب را در زندگی روزمره از مواد و مصالح ساختمانی تا ابزار کاربردی متمایز می‌کند. بنابراین آشکار است که این صنعت همانگونه که از نیاکان ما میراث رسیده است همواره در زیست بشر حضوری پررنگ داشته است. با این حال اگرچه در گذشته شغل نجاری وابسته به مهارت دست بشر بود اما سرعت رشد فناوری و نفوذ نوآوری در تمامی صنایع سبب تحول چهره آن‌ها شده است و اکنون حتی سنتی‌ترین صنایع نیز از تغییر و به‌روزرسانی فناوری ناگزیر هستند تا کارآیی و کیفیت را بهبود بخشند. ورود چوب به عرصه صنعتی استفاده از آن را تسهیل کرد و با به کارگیری ابزار و ماشین-آلات از یک سو و اضافه کردن یراق‌آلات از سوی دیگر کیفیت بهره‌گیری از این ماده اولیه به نحو چشمگیری متحول شد و تنوع کاربری آن افزایش یافت. 
امروزه صنعت چوب بخش مهمی را در سراسر جهان شامل می‌شود و چه در مصالح ساختمانی و چه در کاربرد آن به منظور تهیه وسایل منزل یا استفاده تزئینی سهمی وسیع تر در زندگی بشر یافته است. بازنمایی این سهم و کمک به رونق این صنعت مهم، نقشی است که از رهگذار «بیست و دومین نمایشگاه تخصصی صنعت چوب، ماشین‌الات، یراق‌آلات و مواد اولیه» شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان تلاش دارد ایفا کند. در این رویداد که از 25 لغایت 28 اردیبهشت ماه 1403 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین-المللی اصفهان برگزار خواهد شد، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و تجاری از استان¬های تهران، اصفهان، مازندران، مشهد، فارس و البرز حضور خواهند داشت و محصولات و خدمات خود را ارائه می‌کنند. 
بیست و دومین نمایشگاه تخصصی صنعت چوب، ماشین‌الات، یراق‌آلات و مواد اولیه در محیطی حدود 7800 متر و با 65 غرفه شاخص طراحی شده است. همچنین این نمایشگاه با حضور و حمایت اصناف مرتبط سازماندهی شده و تلاش شده تا بیشترین فرصت ها در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا بتوانند از این طریق بازار خود را گسترش و رونق دهند. این رویداد از ساعت 15 تا 21 در روزهای یادشده قابل بازدید است و فرصتی مناسب جهت رونق فعالیت های تجاری در این صنعت و تأمین نیازهای شهروندان در این عرصه خواهد بود.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

نظر شما