شناسهٔ خبر: 66698834 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آموزش، اقتصاد، سلامت سه موضوع اصلی محرومیت زدایی

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: محرومیت زدایی از مناطق محروم اولویت و مأموریت اصلی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است.

صاحب‌خبر -

آموزش، اقتصاد، سلامت سه موضوع اصلی محرومیت زدایی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان­ در نشست خبری با اعلام ­سیاست‌های محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان در مناطق محروم کشور گفت:­ از ابتدای انقلاب به موضوع محرومیت زدایی و توسعه آبادانی مناطق محروم توجه شده­ و از این رو وزارت جهاد سازندگی شکل گرفت و عمده اقدام این وزارتخانه توسعه زیرساخت‌های مناطق محروم بود، اما پس از ادغام وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی، در نهاد ریاست‌جمهوری، نهادی برای توجه به مناطق محروم شکل گرفت که هنوز هم فعال است.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با بیان اینکه آموزش را با نگاه عدالت آموزشی دنبال می‌کنیم گفت: این بدان معنا است که همین آموزش دانش آموزان تهرانی در مناطق کم برخوردار هم باید به درستی برقرار باشد. در این موضوع بهره­گیری­از فناوری‌های نوین اهمیت دارد تا بتوانیم برای دانش آموزان دسترسی سهل، فراگیر و ارزان در حوزه آموزش ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در کنار بخش آموزش، استعدادیابی را هم دنبال می‌کنیم افزود: ما تلاش خواهیم کرد دانش آموزان مستعد را برای رشد استعدادهایشان یاری داده و تا پایان این مسیر آنها را همراهی کنیم. چراکه معتقدیم آنهایی که در جغرافیای محدود زندگی کرده‌اند ذهن و استعدادشان محدود نیست. بر همین اساس به دنبال آن هستیم که با بهره‌مندی از هوش مصنوعی در مناطق محروم استعداد­سنجی­کرده و بر روی استعداد دانش آموزان مستعد، سرمایه گذاری کنیم. دهقان تاکید کرد: البته در این زمینه بنا نداریم که جایگزین نظامات رسمی کشور شویم بلکه نقش حمایت­گر­خواهیم داشت.
رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با اشاره به بازماندگان از تحصیل در مناطق محروم گفت: متأسفانه تعداد بازماندگان از تحصیل در مناطق محروم بسیار است چراکه بعضاً کودکان و نوجوانان عهده‌دار تأمین معیشت خانوار هستند و همین باعث می‌شود که ترک تحصیل کنند یا بازمانده از تحصیل شوند.

وی مأموریت دیگر بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در این حوزه را مأموریت در حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از کمک‌های ما در مناطق محروم کمک به زنان باردار قبل از زایمان و پس از زایمان و کمک‌های دارویی و حمایت‌هایی در حوزه پیشگیری و درمان و حتی تغذیه مادر و کودک است تا نسل سالمی در آینده داشته باشیم.

دهقان ادامه داد: علاوه بر این با توجه به انعقاد تفاهم نامه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز سعی می‌کنیم در زمینه غربالگری بیماری‌های دهان و دندان، چشم و بیماری‌های فراگیر در این مناطق نیز کمک‌رسانی کنیم.
دهقان گفت: با تجربه اندوزی از گذشته، به دنبال ایجاد فضای متفاوت هستیم تا بتوانیم بر روی اصل نتیجه گیری از اقدامات تمرکز کنیم. باید بتوانیم در یک بازه زمانی مشخص بازدهی داشته باشیم. بنا نداریم در یک گستره جغرافیایی بی حد و حصر فعالیت کنیم. تمرکزمان را بر روی نقاطی خاص خواهیم گذاشت و براساس برنامه ریزی پیش می‌رویم تا بتوانیم نتیجه را بسنجیم.

وی افزود گفت: شرایط اولیه را فراهم کرده ایم که به کمک هوش مصنوعی استعداد‌ها را شناسایی کنیم تا براساس علاقه و استعداد‌های افراد برای مهارت آموزی آنها برنامه ریزی کنیم.
رئیس بنیاد مستضعفان افزود: در حوزه‌های فناوری توسعه امنیت ارتباطات و اطلاعات در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم در جنبه نرم و سخت امکان ورود و هک کردن را از بین بیریم. البته اینکه به امنیت درصددرصدی برسیم در هیچ جای دنیا امکان پذیر نخواهد بود. اما روی کاهش جدی این خطرات در حال کار هستیم.
اساسا مبنای کار ما این است که در حوزه‌های اقتصادی باید فعالیت کنیم تا درآمد پایدار و مکفی برای ماموریت اصلی مان فراهم کنیم؛ لذا هر میزان درآمدی که کسب کنیم این درآمد باید در حوزه آبادانی و پیشرفت مناطق محروم برود.
رئیس ­بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه ما برای فعالیتمان تعدد حوزه داریم گفت: در تلاشیم رشته فعالیت هایمان را به شدت محدود کنیم و متمرکز روی ۶ رشته فعالیت باشیم. در این زمینه سیاست کلی این است که مردم باید در فعالیت‌های اقتصادی کشور مشارکت کنند و بهره بردار هم باشند.
در جا‌هایی که مردم قادر نیستند یا مایل نیستند در فعالیتی ورود می‌کنند و دولت هم به دلیل محرومیت منابع یا به دلایل دیگر نمی‌تواند ورود کند ما به عنوان بنیاد مستضفعان ورود می‌کنیم. هر جایی که ورود کردیم و زمانی که به بلوغ صنعتی و سازمانی رسید واگذار می‌کنیم و در واقع هنر ما این خواهد بود که بتوانیم در این فعالیت‌ها ورود کنیم آنها را توسعه دهیم و به یک نقطه‌ای برسانیم واگذار کنیم و به سراغ فعالیتی دیگر برویم و از ظرفیت‌های بنیاد به این شکل استفاده کنیم.
مورد بعدی هرجا هستیم اثرگذار در فضای همان صنعت باشیم یا به عبارتی اجازه ندهیم که انحصار شکل بگیرد و خودمان هم انحصار ایجاد نکنیم کمک کنیم به تعدیل بازار و نقش اهرمی ایجاد کنیم و کمک کنیم که یک فعالیت درست شکل بگیرد. ما رشته فعالیت هایمان را محدود خواهیم کرد و در این رشته فعالیت‌ها تلاش می‌کنیم جایگاه مردم و دولت را با خودمان همساز کنیم تا بتوانیم به هر دو طرف کمک کنیم.
دهقان درباره ایمن سازی ساختمان‌های در تملک این مجموعه، ابراز کرد: ما چند ساختمان ناایمن در تهران داریم و به شهرداری گفتیم که این‌ها را اعلام کنند که ناایمن هستند. اینها امکان ایمن سازی ندارند و عمر برخی از تنها به ۵۰ سال بیشتر هم می‌رسد که ساخته شده است. ساختمان آلومینیوم یکی از ان‌ها است و ما اجازه نمی‌دهیم که که یک پلاسکوی دیگر تکرار شود.
وی افزود: با آقای زاکانی شهردار تهران صحبت‌هایی داشته ایم و تأکید کردیم که ساختمان‌های ناایمن بنیاد را اعلام کنند تا اقدام به ایمن سازی آنها کنیم.

نظر شما