شناسهٔ خبر: 66697578 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پایان کار بزرگترین همایش سرمایه‌گذاری کشور در کرمان

بزرگترین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور با عنوان

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان این همایش از ۲۴اردیبهشت در دانشگاه تحصیلات تکمیلی ماهان‌گشایش یافت و ایجاد و توسعه گفتمان های اقتصادی وایجاد و توسعه گفتگوها در قالب ۲۴ حوزه تخصصی اقتصادی و سرمایه گذاری،  ازاهداف مهم این رویداد بین المللی بود. 

پیگیری و ارائه بیش از ۶۰۰ طرح بزرگ و متوسط در"کرمان آیدکس ۲۰۲۴" دیگر رهاورد این رویداد چهار روزه بود. 

همچنین امروز با حضور سرمایه گذاران قرار داد مهارت آموزی بین وزارت آموزش و‌پرورش و اتاق بازرگانی ایران نیز منعقد شد .

معاون صندوق توسعه ملی ایران در آیین پایانی همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ گفت: در صورتی که صادرکنندگان کالا و خدمات به ویژه در حوزه خدمات فنی و مهندسی در مناقصات بین المللی برنده شوند برای ضمانت نامه ارزی به میزان ۱۳ درصد همکاری می کنیم.

 علیرضا صالح اعلام کرد:  پیگیر وام مشترک با صندوق های دیگر کشورها هستیم و در این زمینه آمادگی همکاری داریم، اکنون با کشورهای همسایه، قطر، روسیه، غنا و غرب آفریقا کار می کنیم.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۹ تاکنون ۱۶۰ میلیارد دلار وارد این صندوق شده و ۲۰ درصد از این منابع طبق اساس نامه به میزان ۴۰ میلیارد دلار در قالب تسهیلات به بخش خصوصی و شرکت های زیرمجموعه نهادهای عمومی پرداخت شده است.

صالح اضافه کرد: استان کرمان با ۲ میلیارد دلار استان پنجم کشور بوده و بیشترین این منابع به استان‌های بوشهر با ۱۲.۸ میلیارد دلار، خوزستان، هرمزگان و ایلام پرداخت که و به این دلیل بوده که بخش عمده تسهیلات ما در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی هزینه شده است.

وی یادآور شد: ۲۰  طرح بالای ۵۰۰ میلیون دلاری را در استان کرمان هدف گذاری کنید هر زمان اراده کردید ظرف یک روز پس از آن جلسات با بانک های عامل برگزار و مصوبات لازم را برای پرداخت این اعتبارات دنبال می کنیم.

معاون صندوق توسعه ملی ایران با تاکید بر اینکه ۲ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی تاکنون در استان کرمان هزینه شده  افزود: روی بیش از ۲ هزار مگاوات از نیروگاه های استان کرمان تسهیلات پرداخت کردیم که بخشی از این اعتبارات هنوز برنگشته و به دنبال راهکار هستیم اما اقدامات ارزشمندی انجام شده است.

صالح با اشاره به بازدید از  طرح ۲ میلیارد دلاری توسعه شرکت گهر زمین یادآور شد: مقرر شد که گروهی را با حضور استاندار کرمان و نمایندگان مجلس تشکیل دهیم تا بتوانیم این طرح را اجرا کنیم.

وی افزود: قول دادیم تا  تامین اعتبار یک میلیارد دلار برای تکمیل فولادسازی گهر زمین وارد میدان شویم و اگر یک میلیارد دلار سرمایه بگذاریم و سهامداران نیز همین میزان بگذارند این پروژه از ۳۰ ماه تا سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

معاون صندوق توسعه ملی ایران گفت: سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی که بتوانند تجهیزات کالا و خدمات ایرانی را صادرات کنند تا ۸۵ درصد میزان صادرات ماشین آلات و تجهیزات را از طریق سپرده گذاری در بانک های عامل سپرده گذاری ارزی می‌کنیم و هیچ محدودیتی برای خریدار و فروشنده در استان کرمان نداریم.

استاندار کرمان  هم: با اشاره به ظرفیت انرژی های خورشید در استان کرمان بیان کرد: در حوزه زیرساخت ها و آماده سازی زمین برای انرژی خورشیدی تعهداتی انجام گرفته است و برای تسهیلات و مجوزها نیز اقداماتی انجام خواهد گرفت.

فداکار با اشاره به صدور مجوزهای بی نام در حوزه انرژی خورشیدی در آینده نزدیک تاکید کرد: استان کرمان بهترین ظرفیت انرژی خورشیدی را دارد و در حالی که یک هزار و ۹۰۴ همت هزینه برق می کنیم اما ۲۶ همت برق می فروشیم که باید با استفاده از این انرژی هرینه کاهش پیدا کند.

، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در طول سال‌های اخیر سهم استان کرمان در تولید ناخالص داخلی از ۳.۲ به چهار درصد افزایش پیدا کذد که حفظ و رشد آن به فرصت های سرمایه گذاری بستگی دارد.

پور ابراهیمی گفت: ما نمی توانیم تجربه شکست خورده سیاست های ارزی را انجام دهیم و فرصتی برای تجربه خطا و شکست در اقتصاد نداریم که اقداماتی برای اصلاح سیاست های ارزی انجام شد؛ در همین زمینه در اولین اقدام، تسهیل برای موضوع ارز تبادلی برای سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی انجام شده است که از ظرفیت های استان محسوب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه کرمان در این رویداد گفت: این هایش و این اقدام می‌تواند زمینه سازفرصتهای اقتصادی استان باشد و برای ایجاد بستر توسعه نگاه ها باید به همه نقاط استان به صورت مساوی باشد . 

دبیر همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ نیز گفت:این رویداد با ۲۳ پنل تخصصی ناطرازی برق، ضرورت توسعه نیروهای تجدید پذیر، حرکت به سمت کشاورزی مدرن و توسعه صنایع کوچک و متوسط و گردشگری کرمان را بررسی کرد زیرا این حوزه ها هیچگاه متناسب با ظرفیت های استان توسعه پیدا نکرده و امیدواریم تحول خوبی در این حوزه صورت گیرد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به نقش پررنگ مس و فولاد در اقتصاد استان عنوان کرد: ضرورت توسعه بنگاه های کوچک و متوسط وجود دارد، ضمن آنکه میزان ۵۰۰ عنوان فرصت سرمایه گذاری در غرفه اتاق بازرگانی در همایش کرمان آیدکس ارایه شد.

 نقوی ادامه داد: همچنین نخستین بار میزبان سفرا و نمایندگانی از ۱۶ کشور دنیا بودیم، آنان با حضور در این رویداد مهمان نوازی کشور را لمس کردند، انتظار داریم این موضوع تقویت شود و میزبان مهمانان خارجی در آینده نزدیک باشیم.

قرائت میثاق نامه پایانی بین سرمایه گذاران و مسئولان استان کرمان پایان بخش این رویداد۴روزه  بود.

 

<div id="video-display-embed-code_11120848"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4236114/11120848?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما