شناسهٔ خبر: 66696577 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شناسایی هفت هزار و500 کیلومتر مربع پهنه اکتشافی در محورتکاب- مهاباد

مرحله اول پایش موادمعدنی و اکتشافی جنوب آذربایجان غربی با حضورکارشناسان وزارت صمت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و سازمان زمین شناسی در مهاباد آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، پیمایش زمین شناسی و بازرسی های فنی و نظارتی کارشناسان وزارت صمت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و سازمان زمین شناسی کشور در مهاباد

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات کشورگفت: مقصد اول استان خراسان جنوبی، دوم استان کردستان و سومین مقصد آذربایجان غربی بوده که مربوط به پهنه تکاب - مهاباد است.

جدیدی افزود: این پهنه به وسعت حدود 10 هزار کیلومتر مربع بود که مورد پیمایشهای زمین شناسی قرار گرفت.

او اضافه کرد: در مرحله اول این طرح مواد معدنی واکتشافی جنوب آذربایجان غربی پایش می شود.

سرپرست اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی آذربایجان غربی هم با اشاره به اینکه پوسته استان ما تنوع مواد معدنی اش بیشتر از مواد معدنی فلزی است تا غیر فلزی گفت: این طرح در جنوب استان در قالب پروژه 36 برگی زمین شناسی در شهرستانهای مهاباد و میاندوآب و شهرستان تکاب در نظر گرفته شده است و در مراحل بعدی در شمال استان هم طرح خواهیم داشت.

فیضی تصریح کرد: تاکنون حدود 8 هزار نمونه برای تکمیل اکتشافات، برداشت شده است.

معاون اکتشافات سازمان زمین شناسی کشورهم گفت: هدف ما شناسایی تارگت های معدنی و ذخایر معدنی است و در این مدت 120 کارشناس زمین شناسی در طول یک سال و نیم حدود 8 هزار نمونه را برداشت کرده اند و تاکنون برای 60 عنصر آنالیزصورت گرفته است.

قرائی افزود: شواهدی از کانی سازی های مس، سرب و روی، آهن ، باریت، بوکسیت لاریت پیدا کرده اند و نیاز دارد اکتشافات تکمیلی را ادامه دهیم.

7 هزار و500 کیلومتر مربع پهنه اکتشافی در محورتکاب ، مهاباد شناسایی شده است.

 فردا هم کارشناسان زمین شناسی کشور بخشی از مناطق شهر گوک تپه را بازدید می کنند.

 

<div id="video-display-embed-code_11120681"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4236036/11120681?width=600&height=335"></script></div>

نظر شما