شناسهٔ خبر: 66696290 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کارشناس اقتصادی:

نرخ ارز ترجیحی می‌تواند با واقعیت‌های اقتصادی افزایش یابد

کارشناس اقتصادی گفت: در صورت حذف ارز ترجیحی، تاجر به واردات کالا‌های پر سود روی می‌آورد و واردات کالا‌های اساسی مثل کنجاله در اولویت‌های پایین تاجران قرار می‌گیرد که در نهایت بر رفاه مردم اثر می‌گذارد.

صاحب‌خبر -

در برنامه بالاتر از شبکه خبر موضوع تخصیص ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی مورد بررسی قرار گرفت و نظرات موافق و مخالف بررسی شد. آقای توکلی و آقای حسنخانی دو کارشناس اقتصادی به سوالاتی در این خصوص پاسخ دادند.

توکلی گفت: سیاست تثبیت نرخ ارز در یک نرخ مشخص بار‌ها در کشور ما تکرار شده و آثار آن مشهود است شاهد هستیم اتفاقاتی که پیش از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، رخ داده بود اکنون با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در حال تکرار است. همه مولفه‌های اقتصادی را نمی‌توان در بهترین سطح نگه داشت. در دوره کرونا که کشور‌ها با تورم و رکود مواجه بودند، حکمران‌های اقتصادی اولویت را تورم قرار دادند و تبعات رکود را پذیرفتند.

او افزود: در موضوع ارز ترجیحی هم باید مشخص کنیم که به دنبال حفظ رفاه هستیم یا اینکه اشتغال را افزایش و رکود را کاهش دهیم. در نرخ ارز اولویت با تک نرخی شدن است، چراکه تمام تبعات منفی که چند نرخی بودن دارد. اگر در بازار تک نرخی داشته باشیم، نرخ تثبیتی و نرخ بازار آزاد به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند و در واقع نرخ توسط بازار تعیین میشود.

حسنخانی گفت: در صورت حذف ارز ترجیحی هیچ تاجری به سراغ واردات کالا‌هایی مانند کنجاله نخواهد رفت و به سمت کالا‌هایی مانند خودرو، تلفن همراه و طلا می‌رود که سودآوری بیشتری دارند.

توکلی گفت: اگر واردات کالا‌هایی برا کشور ضروری است و تاجر تمایلی برای واردات ندارد، دولت می‌تواند ورود کند. سال ۸۹ قانون هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی اجرایی شد. دولت به دنبال ان است که منفعتی را به مردم برساند و به جای اینکه این منفعت را به عنوان یارانه قیمتی بدهد و کالا‌هایی که قیمت آن ۵۰ هزار تومان است را با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان عرضه کند، می‌تواند دلار را به قیمت بازار بفروشد و نفعی را که می‌خواهد به عنوان یارانه قیمتی به بازار بدهد، به عنوان یارانه نقدی به مردم بدهد. سیاست دولت با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی حمایت از مردم است، اما با یارانه قیمتی امکان پذیر نیست و می‌تواند از طریق یارانه قیمتی این حمایت انجام شود.

حسنخانی گفت: کسانی که به دنبال حذف ارز ترجیحی هستند، نمی‌توانند پیوست عدالت قابل دفاعی برای این موضوع پیدا کنند. وقتی نرخ ارز جابجا شود تمام مناسبات اقتصادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نمی‌شود تنها به ازای افزایش قیمت چند قلم کالا به آنها یارانه داد. در سال ۸۹ که یارانه هدفمند شد، دولت به مردم ماهانه ۴۵ دلار یارانه می‌داد، در حال حاضر دولت چند دلار می‌تواند به مردم یارانه دهد؟ تا زمانی که جنگ اقتصادی و تحریم وجود دارد، ناگزیر هستیم حدی از ارز ترجیحی را برای کالا‌های اساسی تامین کنیم که نرخ آن می‌تواند متناسب با واقعیت‌های اقتصادی جابجا شود. عملا سیاست ارز ترجیحی نمی‌تواند حذف شود و بر روی رفاه مردم اثرگذار خواهد بود.

نظر شما