شناسهٔ خبر: 66694080 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل

گوگل گوشی‌های «اندروید ۱۵» را ضد سرقت کرد

محمدحسین رضوانی‌فرد

گوگل در اندروید ۱۵ که دومین نسخه بتای آن امروز عرضه می‌شود، سرقت اطلاعات را برای سارقان تلفن همراه شما بسیار دشوار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، گوگل پس از کنار گذاشتن سنت‌ها و اختصاص کل سخنرانی رویداد I/O خود به نشان دادن اینکه چگونه هوش مصنوعی را در هر چیزی که قابل تصور است، ادغام می‌کند، این شرکت روز دوم کنفرانس توسعه دهندگان را به اندروید اختصاص داد.

گوگل در کنار عرضه دومین نسخه بتا از اندروید ۱۵ از ویژگی‌های امنیتی اعلام نشده قبلی در نرم افزار موبایل ۲۰۲۴ خود از جمله تشخیص سرقت مبتنی بر هوش مصنوعی، محافظت در برابر کلاهبرداری گوگل‌پلی و موارد دیگر رونمایی کرد.

«قفل تشخیص سرقت» یک ویژگی جدید در اندروید ۱۵ است که از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی سرقت تلفن همراه و قفل کردن موارد بر اساس آن استفاده می‌کند.

گوگل می‌گوید الگوریتم‌هایش می‌توانند حرکات مرتبط با سرقت تلفن همراه را تشخیص دهند. اگر یک گوشی دارای اندروید ۱۵ یکی از این موقعیت‌ها را شناسایی کند، صفحه نمایش گوشی به سرعت قفل می‌شود و دسترسی به داده‌های کاربر را برای سارق بسیار سخت‌تر می‌کند.

همچنین یک ویژگی به نام قفل از راه دور(Remote Lock) به کاربر این امکان را می‌دهد که اگر کسی موفق به سرقت گوشی بدون فعال کردن قفل تشخیص سرقت شود، به سرعت گوشی خود را قفل کند.

همانطور که از نام این ویژگی پیداست، با آن می‌توان صفحه تلفن همراه را از راه دور از هر دستگاهی فقط با شماره تلفن خود قفل کرد. این برای جلوگیری از موقعیت‌هایی طراحی شده است که شخصی تلفنش را می‌دزدند یا گم می‌کند، اما رمز عبور حساب گوگل خود را برای دسترسی به Find My Device نمی‌داند.

در یک ویژگی مشابه، چیزی به نام قفل دستگاه خاموش(Offline Device Lock) به ‌طور خودکار صفحه تلفن همراه کاربر را قفل می‌کند و وقتی تلفن شما خارج از شبکه قرار می‌گیرد، برای باز کردن این قفل به احراز هویت نیاز است.

این ویژگی برای مقابله با دزدانی طراحی شده است که به سرعت یک دستگاه دزدیده شده را قبل از اینکه مالک آن را از راه دور قفل کند، خاموش می‌کنند.

در عین حال، یک به‌روزرسانی در قسمت بازنشانی دستگاه به تنظیمات کارخانه یا همان factory reset، شما را به تایید اعتبارنامه برای استفاده از تلفن پس از پاک کردن داده‌ها ملزم می‌کند که همین موضوع در وهله اول انگیزه را برای سرقت کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، غیرفعال کردن ویژگی Find My Device یا طولانی‌تر کردن مهلت زمانی روشن ماندن صفحه نمایش تلفن همراه به احراز هویت امنیتی نیاز دارد، چیزی که یکی دیگر از روش‌های متداول سارقان تلفن همراه برای بازنشانی دستگاه قبل از قفل شدن آن است.

همچنین مشابه با قابلیتی که شرکت اپل در اوایل سال جاری عرضه کرد، اندروید ۱۵ نیز در هنگام تلاش برای تغییر تنظیمات امنیتی حساب (تغییر پین، غیرفعال کردن حفاظت از سرقت یا دسترسی به کلیدهای عبور) از یک مکان نامعتبر به احراز هویت اضافی نیاز دارد.

انتهای پیام

نظر شما