شناسهٔ خبر: 66693409 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نگاهداری:

کتاب وعده صادق ادای دین پژوهشگران مرکز پژوهش‌ها به محور مقاومت است/ ضرورت توجه به ابعاد اجتماعی و اقتصادی عملیات وعده صادق

صاحب‌خبر -
کتاب وعده صادق ادای دین پژوهشگران مرکز پژوهش‌ها به محور مقاومت است/ ضرورت توجه به ابعاد اجتماعی و اقتصادی عملیات وعده صادق
خبرگزاری آریا - رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به بررسی ابعاد مختلف اقدامات ایران در نبرد علیه رژیم صهیونیستی در کتاب وعده صادق، گفت: انتشار این کتاب به دلیل احساس وظیفه کارشناسان مرکز پژوهش ها به محور مقاومت و عملیات وعده صادق بوده است.

به گزارش سرویس سیاسی آریا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دکتر بابک نگاهداری در مراسم رونمایی از کتاب «وعده صادق» که صبح امروز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، اظهار کرد: این کتاب پس از پیروزی عملیات بزرگ وعده صادق که با دستور رهبر انقلاب و به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به‌ویژه هوافضای سپاه، انجام شد، به رشته تحریر و تدوین درآمده‌است.
وی بیان کرد: معتقدم که عملیات وعده صادق یک رخداد نظامی صرف نیست، بلکه رویداد بزرگ بین‌المللی است که باید ابعاد گوناگون آن مورد توجه واقع شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه‌داد: باوجود توان نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه و برخی دولت‌های منطقه، اما برادران عزیز ما در سپاه پاسداران و محور مقاومت، توانستند این عملیات را به ثمر رسانند و بر توان نظامی محور استکبار و ایادی آنها، غلبه کنند.
محور مقاومت ابعاد مختلف نظامی و اجتماعی دارد
وی با تأکید بر اینکه نگاه به محور مقاومت نباید صرفاً نظامی باشد، گفت: محور مقاومت، دارای ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی است و رویدادی مانند عملیات وعده صادق، یک دستاورد بزرگ است که دستاوردهای بسیار بزرگ‌تری در کنار دستاورد نظامی برای کشورهای محور مقاومت داشته‌باشد.
نگاهداری گفت: از این رو لازم است که مدیران و تصمیم گیران کشور، طراحی‌ها و تدابیر لازم را برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و دستاوردهای این رویداد داشته‌باشند.
وی با بیان اینکه تدوین و جمع آوری این کتاب به‌دلیل احساس وظیفه کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه بوده، ادامه‌داد: این کتاب فصول مختلفی دارد که در آن فرصت‌ها، دستاوردها و ظرفیت‌های این عملیات در عرصه‌های مختلف تحلیل شده‌است.
خبرگزاری آریا

تأثیرگذاری عملیات وعده صادق بر اقتصاد منطقه
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اثرات اقتصادی این عملیات و زنجیره‌های ارزش افزوده اقتصادی منطقه، گفت: این عملیات، امنیت کریدور آیمک را که تحت نظر و مدیریت صهیونیست‌ها قرار دارد، خدشه‌دار کرده است.
وی ادامه‌داد: در این کتاب مباحثی نظیر اینکه ما چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم تا محور اصلی تبادلات و زنجیره‌های ارزش اقتصادی منطقه را به محور مقاومت منتقل کنیم، مطرح شده‌است.
افزایش گرایش مثبت مردم به محور مقاومت
نگاهداری به اثرات فرهنگی و سیاسی عملیات وعده صادق اشاره کرد و گفت: همه صاحب نظران معتقدند که این عملیات گرایش مردم آزاده و مسلمان منطقه را نسبت به جمهوری اسلامی و محور مقاومت بیشتر کرده است.
وی توضیح داد: در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه به‌دلایل و ملاحظات مختلفی، همراهی لازم را با محور مقاومت ندارند، اما ملت‌های منطقه با محور مقاومت همراهی بیشتری احساس می‌کنند و همین امر زمینه را برای توسعه دیپلماسی عمومی به نفع جمهوری اسلامی و محور مقاومت پدید آورده‌است.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه از وزارت امور خارجه کشور انتظار داریم در کنار دیپلماسی رسمی، به‌دنبال توسعه دیپلماسی عمومی باشد، گفت: همچنین مجلس شورای اسلامی باید با استفاده از دیپلماسی پارلمانی برنامه ریزی کند تا در کنار این عملیات نظامی، از دستاوردهای دیپلماتیک آن در سطح افکار عمومی و ملت‌های منطقه استفاده کند.
وعده صادق سرمایه اجتماعی کشور ما را افزایش داده است
وی با اشاره به تأثیر اجتماعی عملیات وعده صادق گفت: نظرسنجی‌ها و مطالعات ما نشان‌می‌دهد که سرمایه اجتماعی و اعتماد ملی در کشور ما، پس از این عملیات، افزایش قابل توجه داشته است. اکثر طیف‌های فکری جامعه با انجام این عملیات موافق بودند و شاهدیم که غرور ملی و وحدت نظر و انسجام بین آحاد مختلف مردم جامعه به برکت این عملیات ایجاد می‌شود.
نگاهداری گفت: این سرمایه اجتماعی و وحدت نظر ایجاد شده در جامعه، ظرفیت بزرگی به‌حساب می‌آید و نهادهایی که در این زمینه مسئولیت دارند، باید برای افزایش آن برنامه ریزی کنند.
خبرگزاری آریا

وی بیان کرد: پژوهشگران دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌ها نیز معتقدند که یکی از علل ثبات ارز و سیر نزولی قیمت ارز در روزهای اخیر، به‌دلیل عملیات وعده صادق بوده چراکه نشان داده جمهوری اسلامی اراده و توان کافی برای دفاع از منافع خود را دارد که این امر تأثیر مثبتی بر نحوه رفتار بازارهای منطقه با جمهوری اسلامی داشته است.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح‌کرد: اعتقاد ما بر این است که همه ما مجاهدان محور مقاومت هستیم که در بخش‌های مختلف نظامی، پژوهشی و تبیینی در این محور مبارزه می‌کنیم. امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد که به‌عنوان پژوهشگران محور مقاومت، در کنار سربازان این محور، بتوانیم مأموریت و رسالت خود را به‌درستی انجام دهیم.
شکست راهبردی رژیم صهیونیستی در وعده صادق
در ادامه این مراسم سردار سهرابعلی شمخانی، معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره ابعاد مختلف عملیات وعده صادق، اظهار کرد: حماقت دشمن صهیونیستی که کشور ما و قدرت ملت بزرگ ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را درنظر نگرفت و در رفتاری ددمنشانه به کنسولگری ما در سوریه حمله کرد.
وی ادامه‌داد: جنبه دیگر این عملیات مربوط به هدایت و فرماندهی حکیمانه رهبر معظم انقلاب است که فرمودند دشمن به‌دنبال این دشمنی باید تنبیه شود.
شمخانی با اشاره به اینکه در عملیات‌های نظامی، اصل غافل‌گیری اهمیت دارد، گفت: این عملیات دارای یک ویژگی برجسته است؛ انجام عملیات قبلاً اعلام شده بود و با وجود اینکه قدرت‌های استکباری و ایادی آنها در منطقه به‌کمک صهیونیست‌ها آمدند، این عملیات توانست با یک پیروزی راهبردی عظیم به سرانجام برسد.
وی توضیح داد: در این عملیات برای اولین بار بود که رژیم صهیونیستی پس از چند دهه قدرت نمایی در منطقه، با شکست جدی مواجه شد.
معاون حقوقی و امور مجلس سپاه با اشاره به شکست راهبردی رژیم صهیونیستی در این عملیات، گفت: مردم ما از همان ابتدای انتشار اخباری مبنی بر وقوع عملیات وعده صادق به خیابان‌ها آمدند و ابراز خوشحالی کردند.
وی با بیان اینکه انتشار کتاب وعده صادق در واقع همان جهاد تبیین مورد تأکید رهبر انقلاب است، افزود: این حمله به‌عنوان یک یوم الله در تاریخ و به نام جمهوری اسلامی ثبت شد و حتماً لازم است دیگر پژوهشگران به تحلیل نظرات نظامیان، نخبگان و مردم جهان درباره این موضوع بپردازند.
انتشار کتاب وعده صادق اولین گام برای روایت این عملیات است
در بخش دیگری از این مراسم، بهروز طهماسب کاظمی، معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اظهار کرد: انتشار کتاب وعده صادق براساس تکلیف پژوهشگران و اصحاب قلم در روایت اقدامات استراتژیک کشورمان در عرصه بین‌الملل، صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب بر تبیین روایت معتبر از اقداماتی مانند عملیات صادق تأکید دارند، افزود: همکاران ما در مرکز پژوهش‌ها تلاش کردند که اولین گام را برای ثبت این واقعه و با نگاه به مسائل راهبردی در سطح ملی و بین‌المللی، منطقه‌ای و جهانی و در هندسه قدرت جهانی، بردارند و روایت معتبری براساس آنچه رخ‌داده، ثبت کنند.
کاظمی بیان کرد: در این کتاب گروهی از محققان مرکز پژوهش‌ها، با استفاده از روش‌های مختلف مطالعات استراتژیک و سیاست پژوهی، نظرات صاحب نظران و تحلیل گران این حوزه را جمع آوری کرده و نتایج دستاوردهای این عملیات را به‌صورت کیفی، گزارش کردند.
خبرگزاری آریا

وی ادامه ‌داد: گروهی دیگر از محققان مرکز پژوهش‌ها نیز با استفاده از روش‌های علوم اجتماعی محاسباتی و داده‌کاوی، اثرات عملیات وعده صادق در فضای مجازی را رصد و جمع آوری کرده و مشخص کردند که سرمایه اجتماعی کشورمان پس از این عملیات در وجوه مختلف افزایش داشته است.
وعده صادق نقطه آغاز یک تحول بزرگ در غرب آسیا است
مهدی امیری، مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس در این مراسم اظهار کرد: در محافل پژوهشی و سیاستگذاری بین‌المللی، اجماع نظر قاطعانه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه عملیات وعده صادق، نقطه آغاز و عزیمت یک تحول منطقه‌ای در غرب آسیا است.
وی با بیان اینکه این تحول می‌تواند زمینه تحولات امنیتی و سیاسی جدیدی را رقم بزند، گفت: این تحولات برای موفقیت محور مقاومت در منطقه لازم است و امیدواریم چشم‌انداز نهایی آن تضعیف قدرت‌های استکباری و فروپاشی رژیم صهیونیستی باشد.
امیری با اشاره به اینکه عملیات وعده صادق بیش از هرچیز توانست توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را در منطقه به تصویر کشد، گفت: در طول سال‌های گذشته، منطقه غرب آسیا، مرتب عرصه رویارویی و کشاکش نظامی بوده و در چنین منطقه‌ای بسیار مهم است که ما بتوانیم صلابت و توان نظامی خود را به رخ بکشیم.
وی تصریح‌ کرد: بنابراین ارزش استراتژیک عملیات وعده صادق برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی دارد و شاهد آن هستیم که پس از آن عملیات، نوع گفتمان دشمنان در مقابل جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده که نشان دهنده توان بازدارندگی ما است.
ضرورت روایت پردازی صحیح و همه جانبه از وعده صادق
موسی بیات، مدیرکل دفتر آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با اشاره به اینکه یکی از مولفه‌های جهاد تبیین، روایت پردازی است، گفت: در کنار اهمیتی که بعد نظامی این عملیات غرورآفرین داشت، باید بتوانیم دستاوردهای نظامی و فناورانه ای این عملیات را به‌درستی روایت پردازی و رسانه‌ای کنیم.
وی با بیان اینکه عملیات وعده صادق ظرفیت روایت پردازی بزرگی را دارد، افزود: یکی از نکات مهم درباره روایت عملیات وعده صادق این بود که این عملیات بیرون از کشور و در فضایی بین‌المللی و منطقه‌ای رخ‌داده و اثرات جهانی داشته است.
بیات گفت: از مولفه‌های مهم وعده صادق این بود که ما توانستیم بسیاری از رکوردهای نظامی کشور را جابه‌جا کرده و از راهبردهای جدیدی برای مقابله با رژیم صهیونیستی استفاده کنیم. وی با اشاره به اهمیت روایت پردازی عملیات وعده صادق برای کشورهای حوزه محور مقاومت، گفت: بسیاری از تصویرپردازی‌هایی که از این عملیات منتشر می‌شود، از سوی شهروندان این کشورها، صورت‌می‌گیرد. بنابراین توجه به این روایت‌ها اهمیت بسیاری دارد.
سرپرست دفتر آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: ما نباید از ظرفیت‌های روایت پردازی عملیات وعده صادق در چند ماه و یک سال آینده غافل شویم.
وی خاطرنشان کرد: انتشار این کتاب یک اقدام بسیار مهم از جهت پژوهشی در این زمینه است و امیدوارم که مقدمه روایت پردازی‌های دیگر درباره عملیات وعده صادق باشد./
پایان پیام

نظر شما