شناسهٔ خبر: 66681791 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نشست بررسی کتاب «وعده صادق» در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد؛

عملیات «وعده صادق» توجه مردم آزاده منطقه را به جمهوری اسلامی جلب کرده است

بابک نگاهداری، رئیس پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: محور مقاومت فقط یک محور نظامی نیست بلکه محوری اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دیپلماتیک است. این عملیات وعده صادق دستاوردهای بزرگی می‌تواند برای کشورهای محور مقاومت داشته باشد که لازم است برنامه‌ریزی لازم برای بهره‌برداری از آن صورت بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «وعده صادق» تالیف گروه نویسندگان و چاپ انتشارات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در کوشک کتاب سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد. بابک نگاهداری، رئیس پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این مراسم رونمایی گفت: کتاب «وعده صادق» در حقیقت به تبع این عملیات بزرگ و به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمع‌آوری و به چاپ رسید.

وی افزود: اعتقاد ما این است که این عملیات یک رویداد بزرگ بین‌المللی است که نباید مورد غفلت واقع شود. برادران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این عملیات را به خوبی طراحی کردند. علی‌رغم اینکه قدرت‌های بزرگ سعی کردند در جلوی این اراده بایستند اما اراده سپاه غلبه کرد و با موفقیت نظامی خوبی عملیات انجام شد.

نگاهداری بیان کرد: محور مقاومت فقط یک محور نظامی نیست بلکه محوری اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دیپلماتیک است. این عملیات وعده صادق دستاوردهای بزرگی می‌تواند برای کشورهای محور مقاومت داشته باشد که لازم است برنامه‌ریزی لازم برای بهره‌برداری از آن صورت بگیرد. همکاران من در مرکز پژوهش‌ها با این احساس وظیفه این کار را به انجام رساندند. این کتاب فصول مختلفی دارد که به تحلیل فرصت‌ها و ظرفیت‌ها می‌پردازد. اینکه این عملیات چه تاثیری روی کریدورهای منطقه‌ای دارد و چه کریدورهایی می‌تواند به عنوان کریدور محور مقاومت مورد توجه قرار بگیرد و ظرفیت اقتصادی اینچنینی را برای کشور فراهم کند.

وی در ادامه گفت: ده‌ها موضوع اقتصادی دیگر نیز در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. عملیات وعده صادق توجه مردم آزاده منطقه را به جمهوری اسلامی جلب کرده است. دولت‌های منطقه شاید همراهی لازم را نداشته باشند اما ملت‌های منطقه ظرفیت خوبی را ایجاد کرده و باید برنامه‌ریزی شود که در کنار این عملیات نظامی حداکثر استفاده را از آن داشته باشیم.

نگاهداری بیان کرد: سرمایه اجتماعی داخل کشور هم بعد از وعده صادق قابل توجه است. اکثر طیف‌های جامعه با این موافق بودند. انسجام و وحدت نظری به برکت وعده صادق انجام می‌شود. نهادهای مسئول باید برنامه‌ریزی و کار کنند. یکی از علل ثبات ارز و سیر نزولی به دلیل عملیات وعده صادق است. جمهوری اسلامی اراده و توان بالایی دارد که از حق خود دفاع کند. همه ما مجاهدان محور مقاومت هستیم. امید که خداوند به ما توفیق بدهد تا در کنار سربازان محور مقاومت بتوانیم در تبیین و معرفی بسته‌های پیشنهادی وظیفه ماموریت و رسالت خودمان را به درستی انجام بدهیم و در پیشگاه رهبر معظم سربلند باشیم.

اتکا به مردم خداجو در جهان انعکاس خوبی داشت

در ادامه این مراسم سهراب شمخانی، معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران گفت: عملیات وعده صادق ابعاد مختلفی دارد. اولین بعد حماقت کشور صهیونیستی است که قدرت ملت‌ها و جمهوری اسلامی را نمی‌شناخت. قدرت، مقام معظم رهبری است که فرمودند به دنبال این حماقت کشور صهیونیستی باید تقاص کار خود را پس بدهند و تنبیه شوند. بعد دیگر اقتدار و اخلاص رزمندگان اسلام است که به موقع توانمند و با اقتدار تمام عمل کردند. عملیات نظامی معمولاً با غافلگیری انجام می‌شود اما این عملیات با اعلام قبلی انجام شد و قدرت‌های بزرگ و ایادی آنها در منطقه به کمک آنها آمدند، الحمدلله این عملیات با یک پیروزی راهبردی عظیم صورت گرفت. بعد دیگر دستاوردهای عملیات است. در این عملیات هم بعد نظامی مهم است. اسرائیل برای اولین بار بعد از چندین دهه این‌گونه خوار و زبون شکست خورد.

وی افزود: علی‌رغم اینکه منطقه در یک بایکوت خبری به سر می‌برد، اما دیدیم که موشک‌ها حرکت و عمل کردند و خبر به گوش همه رسید. عملیات وعده صادق بعد اجتماعی نیز داشت، مردم ما از همان اول شب آمدند و اظهار شادی کردند و روحیه بسیار بالایی داشتند. بعد سیاسی اینکه در جهان امروز قدرت جمهوری اسلامی به عنوان قدرت برتر در کنار قدرت‌های دیگر قرار گرفته بود. اتکا به مردم خداجو در جهان انعکاس خوبی داشت.

شمخانی بیان کرد: در واقع همان جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری فرمودند. این کتاب یک کار جهادی است. الحمدلله رسانه‌ها در قبل از عملیات، حین آن و بعد از آن عملکرد خوبی داشتند. این پیروزی به ثبت رسید و در تاریخ ملت ایران ثبت شد. به ملت‌ها و دولت‌های دنیا برات داد تا در برابر زورگیری‌ها بایستند. این واقعه‌ای عظیم بود که در یک شرایط و محیط ویژه‌ای رخ داد. دشمن در یک عملیات از قبل اعلام شده شکست خورد.

وی در ادامه گفت: با رهبری معجزه‌گون مقام معظم رهبری که این وضعیت را فرماندهی کردند، قطعاً این جهاد ادامه جهاد شهدا و جهاد تبیین است.

مولفه‌های استراتژیک هندسه قدرت منطقه را کاملاً جابجا کرده است

در ادامه این نشست بهروز طهماسب کاظمی، معاون هماهنگی و خدمات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: ناظر به تکلیفی که عموماً در این عرصه‌ها و مقاطع و در عرصه بین‌الملل برای کشور ما رخ می‌دهد یکی از وظایفی که اصحاب قلم باید داشته باشند، روایت معتبر از آن چیزی است که اتفاق افتاده است.

وی افزود: باید خیلی عمیق کار کنیم و آنچه که در اسناد ثبت شده گاهی همخوانی با رخداد ندارد که باید محققین توجه کنند. تلاش این مرکز بر این بود که برای ثبت این واقعه آنچه که در هندسه قدرت جهانی اتفاق افتاده را ثبت کند و اولین قدم را بردارد. ان‌شاءالله به بقیه موضوعات هم پرداخته خواهد شد.

طهماسب کاظمی بیان کرد: در مجموع گروه نویسندگان سعی کردند از روش‌های مختلف روایت‌پژوهی استفاده کنند و نظرات همه اساتید و تحلیل‌گران حوزه را بشنوند و نتایج و دستاوردها را تحلیل و گزارش کنند. به سرعت اثرات اقدام با روش متدولوژی داده‌کاوی استفاده می‌شد. جمع، تحلیل و منتشر شد. در حوزه‌های دیگر هم همین‌طور، به روش‌های مختلف دستاورد این عملیات غرورآفرین ثبت شد و هنوز ادامه دارد.

وی در ادامه گفت: در مجلدهای آینده اگر ظرفیت در ماه‌های آینده به وجود آمد، بقیه گزارش‌ها نیز بیان شود. مجلدهای بعدی نیز در ادامه پژوهش و چاپ خواهد شد. مولفه‌های استراتژیک هندسه قدرت منطقه را کاملاً جابجا کرده است، پس باید ثبت شود و در اختیار همه عزیزان قرار بگیرد.

عملیات وعده صادق تصویری از توان جمهوری اسلامی

همچنین مهدی امیری، مدیر کل دفتر سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: به عنوان دفتر مطالعات سیاسی مرکز به لحاظ بین‌المللی اجماع قاطعی در سطح بین‌المللی وجود دارد. نقطه آغاز و عزیمت تحول منطقه‌ای است و می‌تواند تغییراتی را رقم بزند. این عملیات بیش از هر چیز اقتدار و توان جمهوری اسلامی را در سطح منطقه به تصویر کشید.

وی افزود: سرپا ماندن این رژیم مرهون حمایت قدرت‌های منطقه است. توان و بازدارندگی را برای جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند. تنازع و تقابل خاورمیانه مرتب عرصه کشاکش نظامی بود. با عملیات وعده صادق ایران قدرت خود را در منطقه به رخ کشید. توان بازدارندگی مانع از هرگونه عملیات دشمنان خواهد شد. از آن عملیات به بعد نوع گفتمان دچار تحولاتی شد که نشان از قدرت نظامی جمهوری اسلامی دارد.

کتاب «وعده صادق» واقعیت یک حماسه

در ادامه این نشست موسی بیات، از دفتر آموزش فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: جهاد تبیین بخش مهمی است که محور کار برای نگارش این کتاب قرار گرفته است. جهاد تبیین یکی از ویژگی‌های روایت‌پردازی برای مسائل مهم است. در دستاوردهایی که در این حوزه داشتیم، روایت‌پردازی کردیم.

وی افزود: این اتفاق مولفه‌های مختلف روایت‌پردازی را داشت. شخصیت موثر را داشت. این قصه، قصه‌ای نیست که در داخل کشور اتفاق افتاده باشد. خیلی از رکوردهای نظامی در این عملیات جابجا شده است. خصوصاً یکی از مولفه‌های مهم روایت‌پردازی مصرف آن برای کشورهای منطقه است. امیدواریم کسانی که می‌خواهند با واقعیت این حماسه آشنا شوند کتاب را تهیه و استفاده کنند، کار ارزشمندی است که به انجام رسیده است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما