شناسهٔ خبر: 66692309 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان

اخذ مصوبه کميسيون ماده 5، لازمه اعطاي حداکثر تراکم تشويقي در بافت‌هاي فرسوده اصفهان است

صاحب‌خبر -
اخذ مصوبه کميسيون ماده 5، لازمه اعطاي حداکثر تراکم تشويقي در بافت‌هاي فرسوده اصفهان است
خبرگزاری آریا - معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه اعطای حداکثر تراکم تشویقی در بافت‌های فرسوده اصفهان صرفا پس از اخذ مصوبه کمیسیون ماده 5 استان امکان پذیر است گفت: تلاش‌های لازم در این خصوص به عمل آمده و دو طرح پیشنهادی شهرداری در مرحله ابلاغ قرار دارد.

محمد بناییان معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ در خصوص بسته تشویقی شهرسازانه ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان اظهار کرد: بر اساس بند 3 مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله ای در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، می بایست مشوق های کالبدی بهسازی بافت های فرسوده خاص هر شهر(درصورت ضرورت)، در چارچوب سیاست ها و ضوابط این مصوبه و با توجه به ساختار طرح جامع و شرایط ویژه شهر مربوطه تدوین و به همراه فهرست نقاط غیر مشمول به تصویب کمیسیون ماده 5 آن شهر برسد.
وی افزود: در این راستا و با توجه به تاکیدات استاندار اصفهان و پیگیری‌های ویژه مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص تدوین بسته تشویقی شهرسازانه ویژه بافت‌های فرسوده اصفهان، با تلاش‌های معاونت معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان و همکاری معاونت مسکن و ساختمان این اداره‌کل، نقاط مشمول مصوبه مورد اشاره به تصویب کمیسیون ماده 5 استان اصفهان رسید.
معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: بر این اساس، شهرداری به منظور بهره‌مندی حداکثری از مشوق‌ها (2 طبقه مازاد نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب) می بایست الزاما طرح یکپارچه در مقیاس بلوک های شهری یا بیشتر را تهیه و به تصویب کمیسیون ماده 5 استان اصفهان برساند.
وی ادامه داد: در این خصوص، اقدامات لازم بعمل آمده و در حال حاضر 2 طرح تعیین تکلیف شده است که در روزهای آتی ابلاغ خواهد شد.
بناییان تاکید کرد: موضوع حائز اهمیت این است که شهرداری بدون اخذ مصوبه کمیسیون ماده 5 استان اصفهان مجاز به اعطای حداکثر تراکم تشویقی نیست و عملکرد مدیریت شهری در ارتباط با اجرا و تحقق خدمات عمومی در دو مصوبه قبلی، در تسریع و تسهیل ادامه فرآیند اخذ مصوبات آتی موثر است.
وی با بیان اینکه سیاستهای تشویقی کالبدی متضمن نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها و همچنین پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن بوده است گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان همواره در راستای افزایش کیفیت و فضای سکونت مردم عزیز ساکن در بافت‌های فرسوده استان، مباحث مرتبط با موضوع مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را با سرعت و دقت مورد بررسی قرارداده و در کمترین زمان ممکن در کمیسیون ماده 5 استان مطرح می‌کند.
معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان عنوان کرد: کمیسیون ماده 5 با حضور استاندار (یا معاون عمرانی او) به‌عنوان رئیس جلسه کمیسیون، مدیر کل راه و شهرسازی دبیر جلسه، شهردار، مدیر کل میراث فرهنگی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و نماینده سازمان نظام مهندسی متخصص در معماری یا شهرسازی (بدون حق رأی) تشکیل می‌شود.
وی با بیان اینکه جلسه کمیسیون ماده 5 با حضور رئیس، دبیر و سه عضو از اعضا رسمیت پیدا می‌کند و برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: مصوبه این کمیسیون زمانی اعتبار دارد که چهار عضو از اعضای کمیسیون رأی موافق داده باشند.

نظر شما