شناسهٔ خبر: 66692187 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چه مواردی سد معبر محسوب می‌شود؟ / برخورد پلیس با توقف در محل‌های غیرمجاز

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ضمن تشریح مصادیق سدمعبر در معابر از برخورد پلیس با این تخلف خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سرهنگ فیروز کشیر در خصوص ایجاد سدمعبر در معابر و راه‌ها گفت: در گذشته ساختمان‌هایی داشتیم که به اصطلاح ویلایی و بزرگ بودند و یک سری افراد معدود در آن زندگی می‌کردند، اما امروز اکثر آن ویلاها تبدیل به مجتمع مسکونی و برج شده و چندین برابر جمعیت قبلی را در خود جای داده‌اند. برخی از این واحدها دو یا سه پارکینگ دارند و برخی نیز اصلا پارکینگ ندارند و مجبورند که در همان معابری که در سال های گذشته وجود داشته و تغییری در آن صورت نگرفته پارک کنند. موضوعی که سبب ایجاد سد معبر و ترافیک کاذب در برخی از نقاط شهر تهران شده است.

وی گفت: در برخی از این معابر مانند ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی که تجمع مسافران را شاهد هستیم، اگر خودرویی بخواهد در این محل پارک کند واقعا باعث سد معبر خواهد شد و عبور و مرور را مختل خواهد کرد. اگر در محلی کار داریم ولی جای پارک پیدا نمی‌شود، چقدر خوب است که خودروی خود  را چند متر آن‌طرف‌تر و در محلی مناسب پارک کرده و کمی هم پیاده روی داشته باشیم تا هم ورزش حساب شود و هم وسیله نقلیه را نیز در یک محل امن و ایمن پارک کرده و سد معبر نکنیم.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: باید به سمت و سویی برویم که قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم. شاید در ظاهر برخی بگویند خب یک تخلف کوچک است یا یک سد معبر جزیی است اما این تخلف تخریب چهره و زیبایی شهر، سلامت و ایمنی تردد دیگر خودروها و از همه مهم‌تر زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی را درپی خواهد داشت و اینجاست که باید بپرسیم مسئولیت اجتماعی و فردی یک شهروند کجاست؟ هر یک از ما ساکن یک محدوده از شهر هستیم و مجبوریم و باید مسئولیت فردی و اجتماعی خود را در قبال ترافیک نیز رعایت کنیم.

کشیر درباره انواع سدمعبر نیز گفت: انواع سد معبر شامل دستفروشی، بساط گسترانی یا چیدمان لوازم و وسایل توسط برخی از مغازه‌داران در مقابل محل کسب خود در پیاده‌روها و ... است. همه این تخلفات و موارد مشابه برابر ماده ۵۵ قانون شهرداری ها تخلف و سد معبر محسوب و شهرداری ملزم به برخورد با این نوع از تخلف در سطح شهر است. همچنین خودروها با سد معبر در معابر باعث بسته شدن راه دیگر شهروندان و خودروها می‌شوند و این اقدام نیز جزو تخلفات سد معبر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین تخلفات ساکن در هسته مرکزی شهر، اطراف مراکز تجاری و محل های خرید و فروش رخ می‌دهد، گفت: متاسفانه برخی از شهروندان این مهم را رعایت نکرده و با تخلفات دوبله، سدمعبر و... و به دور از چشم پلیس باعث برهم زدن نظم عبور و مرور می‌شوند که البته توسط تیم‌های گشتی پلیس راهور تهران بزرگ یا از طریق دوربین‌های نظارتی سطح شهر با این تخلفات برخورد می‌شود.

کشیر افزود: برابر ماده ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی توقف در پیاده‌روها و گذرگاه‌های پیاده، توقف در ورودی و خروجی در پارکیکنگ ساختمان‌ها، توقف در مقابل مراکز ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۲۵ و مراکز فوریت‌ها، توقف در ۱۵ متری شیرهای آب آتش‌نشانی و شیرهای منصوب به این موضوع و توقف در ۱۵ متری چراغ های راهنمایی و رانندگی ممنوع است. همچنین اگر وسیله خود را در جایی پارک کنید که با توجه به جثه آن باعث شود که تابلوها و علایم راهنمایی و رانندگی پوشانده شود خود این موضوع باعث تخلف است.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: در ایستگاه‌های وسایل نقلیه همگانی مانند اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و ... و در محل‌هایی که تابلوی مطلقا ممنوع نصب شده به هیچ عنوان نباید توقف داشت یا پارک کرد.  

به گفته وی در بند ۱۱ ماده ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت آمده که که در خیابان‌هایی که پیاده‌روی آنها قابل عبور نبوده و پیادگان مجبورند از بخشی از سطح سواره رو عبور کنند، حتی اگر آنجا و روی خط‌کشی عابر تابلوی  توقفمطلقا ممنوع نداشته باشد هیچ خودرویی حق توقف در آن محل را ندارد. یعنی آیین نامه راهنمایی و رانندگی محل را امن می‌کند که سد معبر نباید انجام شود تا عابر پیاده بتواند از آن بخش استفاده کند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ همچنین ادامه داد: همانطور که از معنای لغوی سد معبر مشخص است و به معنای مانع شدن از تردد عامه مردم است. در قانون شهرداری‌ها و آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی هر کدام به نوعی به این موضوع پرداخته شده است. انواع سد معبرهایی چون دستفروشی، بساط گسترانی و چیدمان لوازم برخی از مغازه داران در جلوی محل کاسبی خود در پیاده‌روها را داریم که به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداری تخلف محسوب شده و سد معبر است و شهرداری ها ملزم به برخورد با این نوع از سد معبرند.

وی ادامه داد : پلیس در وحله اول به صورت اعمال قانون برخورد می کند ولی اگر سد معبر طوری باشد که باعث راهبندان شود و حق را به شهروندان داده و وسیله نقلیه ای را که سد معبر کرده است به توقفگاه و پارکینگ هدایت می‌کند و متصرف وسیله نقلیه برای ترخیص خودرو باید مراحلی را طی کند که به سد معبر نمی‌ارزد.

انتهای پیام

نظر شما