شناسهٔ خبر: 66688571 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

۵ عامل موثر در بروز بیماری‌های قلبی؛ شش علامت مهم این بیماری‌ها

یک متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوپلاستی ضمن اشاره به اینکه مصرف دخانیات، فشار خون، چربی خون و دیابت در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی نقش مهمی دارند، گفت: درد در ناحیه سینه، تنگی نفس‌ هنگام فعالیت، احساس سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری ازعلائم بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان- فرزانه فربخش، رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش اعلام کرد که ۳۵ درصد از کل مرگ و میر‌ها در کشور و ۴۶ درصد از مرگ و میر‌های ناشی ازبیماری‌های غیر واگیر مربوط به بیماری‌های قلب و عروق است.

در همین رابطه امید آمالی، متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوپلاستی در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی تنها به کشور ما مربوط نمی‌شود و موضوعی جهانی است. در آمار‌های مختلف بین ۲۵ تا ۴۰ درصد از مرگ‌ومیر‌ها طی یک سال ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است و آنچه در درجه اول از اهمیت برخوردار است این است که نسبت به بیماری‌های قلبی و عروقی کشنده آگاهی کسب کنیم و در مرحله بعدی به دنبال راهکار‌هایی برای کنترل این بیماری‌ها باشیم.

۷۰ تا ۷۵ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی قابل پیشگیری و درمان هستند

وی ضمن اشاره به اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی چنانچه در زمان مناسب مشخص تشخیص و پیگیری شوند، قابل پیشگیری و درمان هستند و با تشخیص به‌موقع بیماری‌های قلبی و عروقی می‌توانیم بار بزرگی را از دوش جامعه برداریم و این بیماری‌ها را درمان کنیم، ادامه داد: بیماری‌های قلبی و عروقی کشنده به چند دسته تقسیم می‌شوند که اصلی‌ترین و کشنده‌ترین گروهشان بیماری‌های عروق کرونر هستند، بیماری‌های مغزی عروقی نیز جزء بیماری‌های عروقی محسوب می‌شوند. گروه‌های دیگر نیز شامل بیماری‌های روماتیسمی قلبی، بیماری‌های مادرزادی قلبی و بیماری‌های لخته کننده قلبی نظیر آمبولی ریه و DVT لخته در عروق اندام تحتانی یا فوقانی هستند.

این متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوپلاستی با بیان اینکه بسیاری از این بیماری‌ها قابل شناسایی هستند، افزود: یکی از مواردی که نقش مهمی در کنترل این بیماری‌ها دارد کاهش و ترک استفاده از دخانیات است و توقف این امر می‌تواند تا حد زیادی در کاهش بروز این بیماری‌ها موثر باشد.

لزوم غربالگری‌ مبتلایان به فشار خون

وی ضمن اشاره به اینکه مورد دیگری که نقش مهمی در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی دارد و خودش به تنهایی نیز کشنده است و به آن قاتل خاموش نیز می‌گویند، بیماری فشار خون است، بیان کرد: این بیماری هیچ علامتی ندارد و در مواردی بیماران تنها به دلیل سردرد ساده به پزشک مراجعه می‌کنند و مشخص می‌شود که دچار فشار خون هستند و این در حالی است که احتمالا سال‌ها دچار این عارضه بوده‌اند.

وی ضمن بیان اینکه مورد دیگری که در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است بیماری چربی خون است، توضیح داد: این بیماری به سادگی قابل شناسایی است و می‌توان با استفاده از رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و استفاده ار دارو این بیماری را کنترل کرد.

بیماران باید بتوانند علائم بیماری‌های قلبی و عروقی را خیلی زود تشخیص دهند

این پزشک متخصص ضمن اشاره به اینکه عارضه دیگری که می‌تواند موجب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی شود، دیابت است، عنوان کرد: اگر این بیماری در مراحل اولیه شناسایی و درمان شود تا حد زیادی از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌شود. مورد دیگری که در جلوگیری از مرگ و میر و پیشرفت این بیماری‌ها مهم است این است که بیماران بتوانند علائم بیماری‌های قلبی و عروقی را خیلی زود تشخیص دهد و بدانند که در صورت بروز چه علائمی حتما باید پزشک مراجعه کنند تا مانع پیشرفت بیماری شوند.

درد در ناحیه سینه،تنگی نفس‌های هنگام فعالیت،احساس سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری ازعلائم بیماری‌های قلبی است

آمالی گفت: یکی از علائمی که در بیماری‌های قلبی بسیار با آن مواجه هستیم درد در ناحیه سینه است که ویژگی‌هایی خاصی دارد و از سایر بیماری‌ها قابل تشخیص است و مهم‌ترینش این است که هنگام فعالیت و پیاده روی درد در ناحیه سینه ایجاد می‌شود و هنگامی که بیمار می‌ایستد این درد کاهش پیدا می‌کند، با این ویژگی می‌توانیم درد ناشی از بیماری‌های قلبی را از درد‌های عصبی و عضلانی تشخیص دهیم. مورد بعدی تنگی نفس‌ هنگام فعالیت است که بسیار اهمیت دارد و در صورت مشاهده علامت حتما باید به پزشک مراجعه شود و علامت بعدی نیز احساس سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری است، نکته مهم این است که چنانچه مراجعه در زمان مناسبی باشد این موارد با درمان‌های ساده قابل حل هستند.

انتهای پیام/

 

نظر شما