شناسهٔ خبر: 66687180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

درخواست افغانستان از ایران برای کمک به سیل‌زدگان

صاحب‌خبر -

 معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر از درخواست افغانستان از این جمعیت برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سیل‌زدگان این کشور خبر داد.
راضیه عالیشوندی گفت: «در پی وقوع سیل در کشور افغانستان به‌ویژه ولایت بغلان که منجر به تخریب منازل، کشته شدن، مجروح و مفقود شدن تعداد زیادی از مردم آن کشور شده است، مولوی مطیع الحق خالص، سرپرست جمعیت هلال‌احمر افغانستان، طی نامه‌ای از هلال‌احمر ایران درخواست ارسال کمک‌های بشردوستانه برای امدادرسانی به مردم حادثه‌دیده افغانستان را کرده است.»
وی ادامه داد: «جمعیت هلال‌احمر ایران محموله امدادی بشردوستانه خود را که شامل اقلام زیستی، مواد غذایی، بهداشتی و.... است، جهت کمک به سیل‌زدگان آن کشور ارسال می‌کند و درصورت نیاز تیم‌های درمانی و امدادی را نیز برای انجام عملیات بشردوستانه به مناطق سیل‌زده افغانستان اعزام خواهد کرد.» براساس گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، در چند روز گذشته بیش از ۳۰۰ نفر در سیل سه ولایت در شمال افغانستان کشته و دست‌کم ۲۰۰ نفر در این مناطق زخمی شده‌اند. طالبان نیز اعلام کرد که آمار کل مجروحان بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ نفر است.  در روزهای اخیر و به‌طور ویژه از پنجشنبه هفته گذشته، سیلاب در ولایت‌های بغلان، بدخشان، غور و هرات علاوه بر خسارات شدید، تلفات جانی نیز برجا گذاشته است. ویدئوهای منتشرشده از سیل افغانستان نشان می‌دهد که خانه‌های مردم این کشور با گِل‌ولای پوشانده شده و مردم تلاش کردند خود را به مناطق مرتفع برسانند. بنابه اعلام مقام‌های طالبان؛ سیل ناشی از باران‌های شدید تعدادی از روستاهای شمال افغانستان را ویران کرده است.
 ابعاد سیل افغانستان از زبان سازمان ملل
هم‌اکنون سازمان ملل متحد پیشتاز کمک‌رسانی به سیل‌زدگان افغانستانی است. در روز نخست، برنامه جهانی غذا بیسکوئیت‌های پرانرژی و غذا را بین کودکان توزیع کرد. آنها همچنین از نانوایی‌های محلی برای تأمین نانِ رایگان حمایت کردند. مطابق اعلام مسئولان سازمان ملل در روزهای آینده، تیم‌ها شروع به توزیع غذا برای تغذیه خانواده‌ها به‌مدت یک ماه خواهند کرد. سازمان نجات کودکان در بیانیه‌ای گزارش داده است که بیش از نیمی از 600هزار نفری که تحت‌تأثیر سیل قرار گرفته‌اند، کودک هستند؛ بنابه اعلام این سازمان یک کلینیک سیار با تیم‌های بهداشتی برای حفاظت از کودکان و خانواده‌های آنها را ارسال می‌کند.
همچنین ۱۷ تیم ارزیابی مشترک به همراه سایر شرکای سازمان ملل به منطقه اعزام خواهند کرد و البته چهار یا پنج روز طول می‌کشد تا تیم‌ها به درستی تأثیر سیل بر مردم، مسکن و زیرساخت‌های آنها را بررسی کنند.
همچنین حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان، در شبکه ایکس نوشت: «جمهوری اسلامی ایران آماده است بنابه‌درخواست مقامات افغانستان نیروهای امدادی، تیم‌های پزشکی و اقلام کمکی لازم را که هدایای ملت شریف ایران به مردم عزیز افغانستان هستند، از طریق هلال‌احمر و کمیته امداد امام خمینی (ره) در اسرع‌وقت به مناطق آسیب‌دیده اعزام و ارسال کند.» پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، نیز بلافاصله پس از وقوع سیل مرگبار در افغانستان، طی پیامی به همتای افغان تأکید کرد: «جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت اعزام تیم‌های امدادی و درمانی برای کمک به عملیات بشردوستانه در افغانستان اعلام می‌کند.»

نظر شما