شناسهٔ خبر: 66684757 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

خاندوزی ضمن تبریک دستاوردهای بانک ملی ایران در سال 1402

واگذاری پتروشیمی شازند قله خروج از بنگاهداری بود

سید احسان خاندوزی در این همایش گفت: بانک ملی ایران سال پر دستاوردی را پشت سر گذاشت و امید است، مسیری که شروع شده منجر به خاتمه برخی جهت گیری‌هایی که منجر به زیان انباشته و ناترازی بانک شده بود، شود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  واگذاری پتروشیمی شازند قله خروج از بنگاهداری بود
  وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تبریک به مدیران و کارکنان بانک ملی ایران برای دستاوردهای سال 1402، گفت: واگذاری پتروشیمی شازند قله خروج از بنگاهداری بود که بانک ملی ایران اجرایی کرد و امسال باید برای خروج از بنگاه‌داری و واگذاری شرکت‌ها در بانک اقدامات چشمگیری رخ دهد.

خاندوزی ضمن تبریک دستاوردهای بانک ملی ایران در سال 1402 گفت: واگذاری پتروشیمی شازند قله خروج از بنگاهداری بود

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران؛ «همایش ارزیابی عملکرد  سال 1402 و تبیین برنامه‌های سال 1403» با حضور احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارائی، ابوالفضل نجار زاده مدیر عامل بانک ملی ایران، محمد جواد شریف زاده معاون امور بانكی، بیمه و شركت‌های دولتی وزارت اقتصاد، حسن كیایی مدیر كل دفتر امور بانكی و بیمه این وزارتخانه و همچنین اعضای هیأت مدیره و هیأت عامل بانک ملی ایران برگزار شد.

سید احسان خاندوزی در این همایش گفت: بانک ملی ایران سال پر دستاوردی را پشت سر گذاشت و امید است، مسیری که شروع شده منجر به خاتمه برخی جهت گیری‌هایی که منجر به زیان انباشته و ناترازی بانک شده بود، شود.

وی افزود: در کنار ارتقاء کیفیت مدیریت بانک که مسیرها و روندهای جدیدی را آغاز کرده انتظار داریم، شاهد تسریع در اقدامات کمی بانک نیز باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه جهت‌گیری اصلی در حوزه مالی بانک تدارک نقصان‌هایی است که بانک در حوزه جریان نقد با آن‌ها مواجه بوده است، گفت: امسال باید پرونده‌های نیمه تمام بانک به سرانجام برسد و ناترازی بانک با سرعت بیشتری حل و فصل شود.

خاندوزی به اقدامات اثرگذار بانک در خروج از بنگاه‌داری اشاره کرد و گفت: واگذاری شازند قله موارد و مصادیقی بود که بانک ملی ایران اجرایی کرد و امسال باید برای خروج از بنگاه داری و واگذاری شرکت ها در بانک اقدامات چشمگیری رخ دهد. به گفته خاندوزی، این اقدام شدنی نیست مگر با عزم جمعی هیات مدیره و مدیران بانک و ما نیز برای بازگشت شجاعت و جسارت مدیران برای اتخاذ تصمیمات مهم پای کار خواهیم بود تا با فاصله قابل توجهی در سال 1403 به نسبت سال 1402 شاهد فروش شرکت‌های غیر عملیاتی بانک باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به موضوع اعتباری نیز پرداخت و گفت: زیر فصل های اعتباری به جهت تنوع و گستردگی کار نیازمند اهتمام ویژه است از جمله حل و فصل پرونده های حقوقی بزرگ که نیازمند کارگروه های ویژه برای تسریع در تعیین تکلیف پرونده ها در مسیر احقاق حقوق بانک و ارائه گزارشات ماهانه از پیگیری‌ها و موضوعاتی مانند ارائه تسهیلات خرد و مراعات نرخ‌های مصوب بانک مرکزی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: همچنین باید به مسائل مربوط به ارائه خدمات اعتباری توجه ویژه داشت و بانک ملی به جهت بزرگ بودن باید در این حوزه و ارائه خدمات اعتباری با استفاده از ابزارهای تعهدی گام بردارد و نقش پیشرو داشته باشد تا شاهد بهترین نمونه های SCF(تامین مالی زنجیره ای ) در بانک ملی باشیم. از این طریق سیاستگذار نیز مطمئن خواهد بود که منابع در جهت درست و در هدف اصلی یعنی تولید به کارگرفته می‌شود.

 پرداخت 58 همت تسهیلات خرد در سال 1402

 در ادامه این همایش ابوالفضل نجارزده با ارائه گزارشی از عملکرد بانک ملی ایران در سال 1402 گفت: 145 پروژه در بانک تعریف شد که از این تعداد 58 پروژه در زمینه‌های مختلفی مانند: بانکداری جامع، تحول دیجیتال، مدیریت بهینه منابع و مصارف و... به سرانجام رسیده است. همچنین امسال 65 پروژه به پایان می رسد و 22 پروژه آغاز می شود.

 نجارزاده: شایسته سالاری در بانک ملی ایران پر رنگ‌تر می‌شود

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم ساماندهی شده در این بانک موضوع انتصابات است، افزود: در این بخش طرحی اجرا شد تا همه انتصابات در بانک ملی ایران و شرکت های زیر مجموعه از طریق ساختار کمیته انتصابات و با ارزیابی دقیق و قانونی شکل بگیرد. این روند در سال 1403 تقویت خواهد شد تا همه انتصابات از طریق شایسته سالاری صورت بگیرد.

 وی با تأکید بر اینکه برای حل چالش کمبود نیروی انسانی علاوه بر جذب نیروهای جدید، به توسعه خدمات الکترونیک و فناورانه پرداختیم تا از این طریق بخشی از کمبودهای موجود را مرتفع کنیم، گفت: در یک دهه گذشته همواره روند بازنشستگی از جذب نیروی انسانی پیشی داشته است، اما در سال گذشته هزار و 832 نفر از طریق آزمون استخدامی جذب شدند. همچنین 2 هزار و 5 نفر با ادغام مؤسسه نور به جمع همکاران بانک اضافه شدند.370 نفر نیز از بانک سپه به این بانک پیوستند و هزار و 900 نفر نیز در فرایند تبدیل وضعیت ایثارگران جذب شدند که مجموعه این عملکرد موجب شد تا برای اولین بار ورودی نیروی انسانی به بانک ملی ایران، بیشتر از خروجی و بازنشستگی نیروی انسانی آن باشد.

 نجارزاده با اشاره به تنگناهای معیشتی کارکنان این بانک تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین موانع در این زمینه محدودیت‌های قانون خدمات کشوری است. این درخواست را از سوی خانواده بزرگ بانک ملی ایران داریم تا با حمایت‌های وزیر محترم اقتصاد و دارایی و  مجموعه دولت محترم در سال 1403 بانک ملی ایران از شمول این قانون خارج شود.

گام بزرگ بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری و دولت سیزدهم مبنی بر خروج بانک ها از بنگاهداری افزود: بانک ملی ایران در سال گذشته موفق شد حدود 36 همت از بنگاهداری خارج شود که این اقدام در تاریخ بانک ملی ایران بی‌سابقه بوده است.

مدیر عامل بانک ملی ایران تصریح کرد: رویکرد بانک ملی ایران در سال جاری تقویت خروج از بنگاهداری است  تا از این طریق  منابع بانک به چرخه تسهیلات‌دهی و انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید بازگردد.

نجارزاده با اشاره به مولدسازی دارایی‌ها تاکید کرد: سال گذشته 113 دوره مزایده اموال مازاد برگزار شد که در نتیجه برخی از مزایده‌ها 5 همت از اموال به فروش رسید.

وی بیان کرد: امسال همه اقلام بانک ملی و شرکت‌های زیرمجموعه، مورد شناسایی قرار گرفته و از ابتدای سال نسبت به برگزاری مزایده ها اقدام شده است که قطعا این روند با قدرت ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به پرداخت 58 همت تسهیلات قرض الحسنه گفت: بانک ملی ایران گستره وسیعی از مشتریان خرد دارد و به همین دلیل پرداخت تسهیلات خرد در این بانک جایگاه ویژه‌ای دارد. در این راستا 28 همت تسهیلات ازدواج،10 همت تسهیلات کمیته امداد امام خمینی(ره) و 10 همت نیز تسهیلات فرزندآوری اعطاء شده است. همچنین در سال گذشته طرح مهربانی ملی ایران به اجرا گذاشته شد که با استقبال خوبی که از سوی مشتریان صورت گرفت. مانده این طرح به 55 همت رسید و تاکنون نیز 94 هزار فقره در قالب این طرح تسهیلات پرداخت شده است.

نجارزاده با توجه به رویکرد بانک ملی ایران در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، بیان کرد: در این رابطه قراردادی را با صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان 5 همت  منعقد کردیم که براساس آن 17 همت تسهیلات پرداخت شد و 3 همت نیز ضمانت نامه صادر شده است.

 روند حمایت از نهضت ملی مسکن شتاب می‌گیرد

مدیر عامل بانک ملی ایران با تأکید بر انعقاد 80 هزار فقره قرارداد در قالب نهضت ملی مسکن که ارزش آن به 19 همت می رسد، گفت: با مرتفع شدن برخی مشکلات در سال 1403به همه این تعهدات عمل می کنیم.

نجارزاده گفت: هر زمان موضوع انحلال یا ادغام مجموعه‌ای در کشور مطرح بوده است، نه تنها دولت بلکه کل مجموعه حاکمیتی درگیر آن می شده است، اما با تدبیر دولت و حمایت‌های شایسته وزارت اقتصاد در سال گذشته ادغام مؤسسه نور در بانک ملی ایران بدون هیچ حاشیه ای صورت گرفت که به عنوان یکی از دستاوردهای خوب دولت سیزدهم است.

وی افزود: در نتیجه این اقدام 30 هزار میلیارد ریال تسهیلات مؤسسه نور و حدود 2 هزار نفر از نیروی انسانی آن به بانک ملی ایران منتقل شدند.

افزایش سرمایه بی‌سابقه بانک ملی ایران

مدیر عامل بانک ملی ایران افزایش سرمایه این بانک را یکی از مهم‌ترین تحولات بانک در پایان سال گذشته دانست و گفت: تاکنون همه افزایش سرمایه‌های بانک ملی ایران از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام شده است، اما در پایان سال گذشته با حمایت دولت محترم، برای اولین بار افزایش سرمایه از محل نقدی صورت گرفت که بی‌سابقه بوده است.

 هدف‌گذاری خروج 50 همتی از بنگاهداری در سال 1403

وی با اشاره به برنامه‌های سال جاری بانک ملی ایران تأکید کرد: استمرار سودآوری، مدیریت بهینه منابع و مصارف، توقف اضافه برداشت‌ها، حرکت به سوی بانکداری هوشمند و خروج کامل از بانکداری سنتی، از جمله اهداف بانک در سال جاری است. همچنین امسال در بخش خروج از بنگاهداری50 همت واگذاری هدف گذاری شده است که همه تلاش خود را برای تحقق آن به کار بسته ایم.

وی در پایان با تقدیر از حمایت های وزیر امور اقتصادی و دارایی و مجموعه وزارت اقتصاد گفت: در سال گذشته 4 همت وصول مطالبات معوق انجام شد و با برنامه های پیش‌بینی شده انتظار می رود، شاهد تحقق عددهای بهتری در سال 1403 باشیم.

 

 
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما