شناسهٔ خبر: 66681546 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آیت‌الله العظمی جوادی آملی: اگر واقعاً مردم نهی از منکر بخواهند بکنند اول با بی اعتنایی به او نگاه کنند

آیت‌الله العظمی جوادی آملی بیان داشت: در امر به معروف و نهی از منکر یک بخشهای اوّلی دارد که وظیفه همه است، نهی از منکر اولش گفتن است، تذکر دادن است، با نوع نگاه و بی اعتنایی کردن است، بعد جلوگیری کردن است، آن بخشهای عملی اش که بخشهای تنبیهی است، به عهده حکومت است؛ اگر واقعاً مردم نهی از منکر بخواهند بکنند، وقتی ببینند کسی دارد هتک حرمت می کند، حجاب اسلامی را رعایت نمی کند، اول با نوع نگاه خودشان به این شخص، با بی اعتنایی به او نگاه کنند، این در خیابان خودش را جمع می کند.

صاحب‌خبر -

آیت الله جوادی آملی گفت: اگر واقعاً مردم نهی از منکر بخواهند بکنند، وقتی ببینند کسی دارد هتک حرمت می کند، حجاب اسلامی را رعایت نمی کند، اول با نوع نگاه خودشان به این شخص، با بی اعتنایی به او نگاه کنند، این در خیابان خودش را جمع می کند.

به نقل از دفتر این مرجع تقلید، آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که امروز چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید، به شرح حکمت  ۱۳۳ نهج البلاغه پرداخت و بیان داشت: کلام امیرالمومنین علی علیه السلام این است که «الدُّنْیَا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ وَ النَّاسُ فِیهَا رَجُلَانِ رَجُلٌ بَاعَ فِیهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا»؛ فرمود دنیا جای عبور است نه جای قرار. قرارگاه یوم القیامه است که دارالقرار است. مردم در دنیا دو گروه اند؛ یا خودشان را فروختند و به هلاکت رساندند یا خودشان را خریدند و آزاد کردند. این ترجمه ظاهری این بیان نورانی است.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: وجود مبارک حضرت امیر در این بیان کوتاه می فرماید که دنیا جای عبور و حرکت است تا از دنیا که دار ممرّ است به دار القرار برسد. حرکت بی هدف لغو است، حتماً حرکت باید به دار القرار برسد.

آیت الله جوادی آملی بیان داشت: ذات اقدس الهی یک محرّک درونی به انسان داد بنام عقل و فطرت و امثال ذلک. یک سلسله رهبران الهی فرستاد که راه را تشخیص بدهند و مردم را به راه راست هدایت کنند. عقل سراج روشنی است و در قبال این سراج، صراط و راه آفرید بنام انبیاء و اولیاء و پیغمبر و اهل بیت. اینها صراط مستقیم اند. سراج و چراغ کارش آن است که صراط را ببیند، از خود چراغ کاری ساخته نیست. چراغ راه نیست، قانونگذار نیست، قانون شناس است. قانون و قانون گذاری به وسیله صراط است. در زیارت این ذوات قدسی عرض می کنیم سلام بر شما ای کسانی که صراط مستقیم هستید، میزان اعمالید.

آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: مردم در دنیا دو گروه اند؛ یا کوشش کردند مالی تهیه کردند خودشان را آزاد کردند. یا رفاه طلب بودند کاری نکردند خودشان را فروختند و از پول خودشان لذت بردند. آنهایی که خودشان را فروختند به هلاکت رسیدند، آنها که کوشیدند خودشان را خریدند آزاد شدند و راحت شدند؛ خداوند در قرآن می فرماید شما به اندازه بهشت می ارزید. کمتر از بهشت خودتان را نفروشید که مغبون می شوید.

آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در قرآن کریم آمده است که ﴿لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ﴾ این آیه شریفه، مسئله فقهی و حقوقی نیست. بلکه مسئله ای کلامی است؛این آیه مبارکه یعنی جبری در عالم نیست. هیچ کاری به مسئله فقهی و حقوقی ندارد، تا یک کسی بخواهد بی حجاب راه برود بگوید: ﴿لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ﴾. این ﴿لا إِکْراهَ﴾ منظور این نیست که شما آزادی هر کاری بکنی. این می خواهد بگوید که جبری در عالم نیست، چه اینکه تفویضی هم در عالم نیست، این یکی بهشت است آن یکی جهنم است، کسی شما را اجبار نکرده، می خواهی جهنم بروی برو! می خواهی بهشت بروی برو! نه اینکه هر کاری بکنی صحیح است.

آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: بنابراین یک سلسله بحثهای کلامی است که آیه مبارکه ﴿لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ﴾ عهده دار آن است، نه یعنی اباحه گری، نه یعنی هر کاری بکند آزاد هستی، نخیر! در ساختار تکوین، انسان نه مجبور است نه مفوّض. اما در ساختار حقوقی و در ساختار اخلاقی و در ساختار فقهی، ذات اقدس الهی به انسان عقلی داد و قلبی داد همانطوری که شامّه ما از بوی بد منزجر است عاقله ما و قلب ما از بردگی و بداخلاقی و خودفروشی منزجر است.

آیت الله جوادی آملی بیان داشت: در امر به معروف و نهی از منکر یک بخشهای اوّلی دارد که وظیفه همه است، نهی از منکر اولش گفتن است، تذکر دادن است، با نوع نگاه و بی اعتنایی کردن است، بعد جلوگیری کردن است، آن بخشهای عملی اش که بخشهای تنبیهی است، به عهده حکومت است؛ اگر واقعاً مردم نهی از منکر بخواهند بکنند، وقتی ببینند کسی دارد هتک حرمت می کند، حجاب اسلامی را رعایت نمی کند، اول با نوع نگاه خودشان به این شخص، با بی اعتنایی به او نگاه کنند، این در خیابان خودش را جمع می کند.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما