شناسهٔ خبر: 66680455 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

زاکانی اعلام کرد

آغاز عملیات اجرایی خط ۹ متروی تهران/ ورود ۱۱۸۱ واگن به خطوط مترو از بهمن

سیدمیثاق اختر

عملیات اجرایی احداث خط ۹ مترو تهران با حضور شهردار تهران آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در آئین آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث خط ۹ مترو تهران که در قالب صد و بیست و یکمین پویش امید و افتخار برگزار شد، گفت: ما در مجموعه مدیریت شهری با همکاری هم همه قوا و دستگاه‌ها و نهادها راه جدیدی را آغاز کردیم. راه جدیدی که در آن افق‌های دوردست و دست نیافتنی با حرکت در مسیر کارهای بزرگ دست یافتنی شد.

وی افزود: امروز ۳۲ ماه و ۱۵ روز از تحویل شهرداری تهران به ما می‌گذرد که در خدمت مردم هستیم. در ابتدای دوره وقتی به نظرات مردم رجوع کردیم اولویت آنها رفع آلودگی هوا و ترافیک بود که در حقیقت یک موضوع زیست محیطی و شهری بود و به یک معنای دیگر ایجاد زمینه رفاه را از ما طلب می‌کردند. این دو ویژگی در مقام بیان راحت است اما در مقام عمل سخت و دست نیافتنی است.

وی ادامه داد: اینکه تهرانی را متصور شویم که در آن آلودگی هوا و ترافیک مشاهده نشود موضوع پیچیده‌ای بود. برای این منظور سلسله اقداماتی طراحی شد که بخشی از اقدامات توجه به این دو ویژگی بود که به عنوان اهداف بزرگ مد نظر قرار گرفت و در راستای تحقق آنها بسته‌ای از اقدامات طراحی شد.

وی با اشاره به اقدام ویژه در حوزه فضای سبز  گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی در سال ۵۷ مجموعا ۳۹۰۰ متر مربع فضای سبز در سه قطعه  شیان، چیتگر و سرخه حصار به همراه ۷۲ پارک در تهران داشتیم، این در حالیست که در سه زمستانی که پشت سر گذاشتیم یعنی اسفند سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ موفق شدیم ۴۷ هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز پیرامون شهر و ۶۴۵ هکتار فضای سبز داخل شهر را توسعه دهیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌هایی که این فضای سبز برای تهران فراهم می‌کرد ایجاد زمینه رفع آلودگی هوا است، افزود: متاسفانه گاه اطلاعات درستی به جامعه منتقل نمی‌شود به شکلی که یکی از رسانه‌ها دو روز گذشته از قطع درختان خیابان ولیعصر خبری را منتشر کرد که برای دو سال گذشته بود و ربطی به ما نداشت. در حقیقت این اقدامات در جهت ایجاد آلام و تشویش جامعه است. این موضوع پاسخ داده شد اما این افراد علاقه ندارند حرف حق را بشنوند.

در ایام پیش رو تونل ۹ کیلومتری شهید متوسلیان آغاز خواهد شد

وی با بیان اینکه هدفگذاری شریان‌های ارتباطی شهر اعم از آزادراه، بزرگراه و اصلاحات ترافیکی در دستور کار قرار دارد، گفت: در همین راستا یک آزادراه، دو بزرگراه و ۹۸ اصلاح تقاطعی هدفگذاری شد و نهایتا ۳.۷ کیلومتر از بزرگراه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ به بهره برداری رسید، ۱.۲ کیلومتر دیگر آن نیز در سال جاری به بهره برداری می‌رسد و این پروژه به اتمام می‌رسد. امیدواریم بال غربی یادگار امام نیز امسال به بهره برداری برسد که قطعا گشایش بزرگی برای غرب تهران به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر بزرگراه شهید شوشتری به طول ۹.۲ کیلومتر در فاز نخست در انتهای سال جاری به بهره برداری می‌رسد که ۱.۵ درصد ترافیک شهر تهران را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: همزمان در ایام پیش رو تونل ۹ کیلومتری شهید متوسلیان آغاز خواهد شد و انتهای بزرگراه شهید صیاد به سمت آزادگان تکمیل خواهد شد و شبکه شریانی بزرگراهی شهر به شکلی تنظیم خواهد شد که به روانی حرکت خودروها و ایجاد زمینه کاهش ترافیک کمک می‌کند. ۹۸ اصلاح تقاطعی نیز در دستور کار ما بود که ۷۹۳ کیلومتر راه مردم به ۵۳ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند و روزانه یک میلیون لیتر مصرف بنزین را در تهران کاهش می‌دهد.

زاکانی در حوزه حمل و نقل عمومی نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۳۴ درصد جابجایی‌های مردم با حمل و نقل عمومی و ۶۶ درصد با حمل و نقل شخصی است که این عدد باید برعکس شود. برای تحقق این مهم اتفاقاتی که در سال ۱۴۲۰ باید تکمیل می‌شد را ۱۰ سال جلو کشیدیم و پایان خطوط مترو حداکثر تا سال ۱۴۱۰ انجام می‌شود.

خط ۱۱ مترو تهران در هفته‌های آتی آغاز خواهد شد

وی ادامه داد: امروز ۳۰۳ کیلومتر خطوط مترو هفت گانه با ۱۵۹ ایستگاه داریم در حالیکه هنگامی که کار خود را در شهرداری آغاز کردیم ۲۵۴ کیلومتر با ۱۴۲ ایستگاه داشتیم. بی تردید ما مبتنی بر عملکرد گذشتگان عملکرد خود را مورد سنجش قرار نمی‌دهیم. بزرگترین چالش ما تامین منابع مالی است چرا که در بعد اجرایی شرکت‌های نام آوری را داریم. بخشی از منابع را از طریق تسویه دیون خود فراهم کردیم.

امروز در دولت گزارشی دادند که در آغاز به کار شهرداری با تعهدات بانکی به جا مانده از سال ۱۳۸۳ مواجه بودیم که عدد آن به ادعای نظام بانکی ۱۶۹.۱ هزار میلیارد تومان بود یعنی نزدیک به ۱۷۰ همت، به این ترتیب باتلاقی ایجاد شده بود که امکان انجام کار نبود و شهردار قبلی نیز در رسانه ملی این موضوع را اعلام کرده بود. در سال گذشته ۱۲۴ همت را تعیین تکلیف کردیم و از طریق کاهش مطالبات بانکی ما به ازای آن منابعی را از بانک‌ها دریافت کردیم که همه آن را به بخش حمل و نقل می‌بریم. به این ترتیب شهر نجات پیدا می‌کند و شهرداری نیز از این باتلاق رهایی پیدا می‌کند. خطوط هفتگانه و ملحقات آن تکمیل خواهد شد و چهار خط جدید ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ هدفگذاری شد.

وی با اشاره به اینکه خطوط ۸ و ۱۰ سال گذشته آغاز شد و خط ۹ نیز امروز آغاز می‌شود افزود: خط ۱۱ مترو تهران نیز از هفته‌های آتی آغاز خواهد شد. تمام خطوط ما فعال، پویا و پرتلاش آغاز شده است به شکلی که مدیران دوره‌های قبل به آقای هرمزی معاون حمل و نقل پیام فرستاده بودند که چه اتفاقی در شهر در حال رخ دادن است که جای تحیر دارد.

۱۱۸۱ واگن از بهمن ماه امسال به شبکه مترو اضافه خواهد شد

زاکانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دستاوردهای سفر چین گفت: یکی از دستاوردهای سفر چین آغاز دو خط مترو بود در حالیکه امروز برای هر کیلومتر ساخت مترو به سه همت پول نیاز داریم. چهار خط جدید به طول ۱۷۰ کیلومتر به همراه ۱۳۰ ایستگاه مترو در دستور کار قرار گرفته است. اگر خط ۱۰ را با حدود ۴۲ کیلومتر خارج کنیم ، مابقی خطوط به طول ۱۳۰ کیلومتر با منابع حمایتی چین و با تکنولوژی این کشور با حضور شرکت‌های ایرانی به پیش می‌بریم و تمام خطوط ۱۱ گانه مترو ما با این خطوط جدید تقاطع خواهند داشت که کیفیت استفاده از مترو را افزایش می‌دهد. ۱۳۰ کیلومتری که حدود ۴۰۰ همت هزینه در بر دارد که با شیوه نوینی از جمله تهاتر املاک کار آن به پیش می‌رود.

وی افزود: به دنبال این هستیم خطوط هفت گانه را نیز با همین مدل تکمیل کنیم و به این ترتیب همه شهر زیر پای ما تبدیل به کارگاه شده است. ۱۱۸۱ واگن از بهمن ماه امسال به شبکه مترو اضافه خواهد شد. کار جدیدی با طرف چینی و ایرانی آغاز کردیم و آن موضوع احداث ال آر تی و ترامواهای چرخ لاستیکی است که یک دهم مترو قیمت دارد و دو سوم مترو مسافرجابجا می‌کند. مصوبه احداث دو خط تراموا را دریافت کرده‌ایم که پس از طی مسیر قانونی امسال یک خط اصلی آن را آغاز می‌کنیم که الگوی جدید حمل و نقلی را به شهر تهران اضافه می‌کند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه تعداد اتوبوس‌هایی که امسال اضافه می‌شود از محل خرید داخلی و خارجی با حمایت مالی طرف چینی بوده است ، گفت: تعداد این اتوبوس‌ها سه و نیم برابر خواهد شد و بالغ بر ۷۵۰۰ اتوبوس در سطح شهر تهران خواهیم داشت که ۳۰۰۰ دستگاه آن برقی خواهد بود، ۱۰ هزار دستگاه ون و ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی که ایجاد زمینه تولید بیشتر داخل را فراهم می‌کند. بالاترین سطح تولید داخل را دریافت کردیم و از خارج هم خریدهایی را انجام دادیم .

وی تاکید کرد: حوزه حمل و نقل و ادامه آن موتوربرقی انقلاب گسترده‌ای را امسال در شهر تهران با هدف رفع آلودگی هوا و ترافیک برای مطلوبیت زندگی مردم فراهم می‌کند. گام دیگر بسته برقی سازی و هوشمندسازی است که امکان سفرهای ترکیبی را فراهم می‌کند و فراهم شدن زیرساخت‌های آن در شهر تهران در حال پیگیری است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما