شناسهٔ خبر: 66678542 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

میرزایی اعلام کرد؛

مکاتبه با موزه کویت برای استرداد تابلوی مظفرالدین شاه

فاطمه کریمی

مدیرکل امور موزه های کشور از مکاتبه با موزه کویت برای استرداد تابلوی مظفرالدین شاه خبر داد و گفت: بازی باستانی تخته احیا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست برنامه‌های کمیته ملی موزه‌های ایران در هفته میراث فرهنگی امروز در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد در این برنامه هادی میرزایی مدیرکل موزه‌های کشور با بیان اینکه نزدیک به ۴۰۰ رویداد در موزه‌های کشور همزمان با هفته میراث فرهنگی برگزار می‌شود گفت: ایران خود را عضو ایکوم جهانی می‌داند شاید برداشت افراد از اینکه گفته بودند عضویت ایران لغو شده این بود که ایکوم یک رکن دولتی دارد.

وی گفت: روز ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ برنامه تجلیل از برترین‌های موزه داری برگزار می‌شود و همزمان با آن ۱۴ نمایشگاه از آثار کمتر دیده شده یا دیده نشده در استان‌ها برپا می‌شود.

وی محور برنامه‌ها را تشریح کرد و گفت: امسال از مسئول موزه، مدیر، امین اموال، کنشگر و فعال اجتماعی، پژوهشگر، مجموعه دار، راهنمای موزه، و از یکی از اعضای استرداد اموال فرهنگی در هفته میراث‌فرهنگی تقدیر خواهد شد.

میرزایی گفت: رونمایی از الواح هخامنشی برنامه دیگر ما در هفته میراث فرهنگی است این الواح شهریور سال گذشته به ایران برگشت داده شد. ما معتقدیم باید از رویکرد شیء محوری فاصله بگیریم است این آثار از خانه دور مانده بودند تا بتوان روی آنها پژوهش شود حالا این آثار قرار است به نمایش درآید.

وی افزود: چند سال پیش قرآن کوفی در یک سرقت مسلحانه از موزه پارس شیراز به سرقت رفته بود اما در کمتر از یک سال گذشته ۴ پرونده حقوقی برای آن تشکیل شد ما توانستیم از نمایش این اثر در برخی از حراجی‌ها جلوگیری کنیم که این اتفاق به مدد یکی از کسانی بود که روی آن پژوهش‌های زیادی انجام داده بود. متأسفانه صفحات این قرآن مصحف، جدا شده و هر کدام به یک جا رفته است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم آثار زیادی در سامانه جام ثبت شده است گفت: ما به این تعداد اکتفا نمی‌کنیم و درصدد هستیم آثار بیشتری ثبت شود در حال حاضر می‌توان گفت که جام حسنلو، بازی تخته جیرفت و جام خشایارشاه از جمله این آثار هستند.

میرزایی از احیای بازی تخته نرد جیرفت خبر داد و گفت: این بازی تا جنوب بین النهرین مشاهده شده است و در استان سیستان و بلوچستان نیز با آموزش‌هایی که داده شده و یک فرد رمز این بازی را کشف کرده است به همین دلیل این بازی برای اولین بار احیا می‌شود از این بازی تا کنون ۵ نسخه فیزیکی تهیه شده است.

وی از رسانه‌ها خواست تا به مردم این موضوع منتقل شود که آثار تاریخی فارغ از اینکه چه متریالی دارند مهم هستند و اهمیت یک اثر ربطی به جنس آن ندارد بلکه ماهیت و فرهنگ آن شیء مهم است.

میرزایی بیان کرد: در حال حاضر افرادی مانند مرمت گران درجه هنری می‌توانند بگیرند این اتفاق در دولت سیزدهم رخ داده است. همچنین در نظر داریم تا انجمن دوستدار موزه‌ها و میراث فرهنگی را تشکیل دهیم مجوز آن را هم وزارت میراث فرهنگی می‌دهد. ما با وزارت کشور بر سر این مجوزها تفاهم کردیم.

میرزایی همچنین گفت: از زمانی که موزه‌ها نرخ‌های خود را افزایش دادند در میزان بازدیدها تغییری نداشته بلکه بیشتر هم شده است. به نحوی که آمار ما از زمان بعد از کرونا نسبت به مدت مشابه قبل از کرونا افزایش داشت.

وی درباره استرداد تابلوی مظفرالدین شاه هم گفت: درباره برخی از پرونده‌های استردادی نمی‌توان صحبت کرد. چون عده‌ای در خارج از کشور هستند که با ایران دشمنی می‌کنند و داستان‌هایی می‌سازند که موضوع استرداد را منتفی کند. اما درباره تابلوی مظفرالدین شاه با موزه کویت مکاتبه شده است.

نظر شما