شناسهٔ خبر: 66677546 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

آیا مصرف کافئین قبل از خواب می‌تواند بر سلامتی تأثیر بگذارد؟

بسیاری از افراد عادت دارند قبل از خواب یک وعده غذایی کوچک مصرف کنند یا نوشیدنی‌هایی از جمله نوشیدنی‌های کافئین‌دار بنوشند که می‌تواند خواب آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: بسیاری از افراد عادت دارند قبل از خواب یک وعده غذایی کوچک مصرف کنند یا نوشیدنی‌هایی از جمله نوشیدنی‌های کافئین‌دار بنوشند که می‌تواند خواب آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

«روبرتا اندینگ»، متخصص تغذیه در مورد اهمیت مواد غذایی که شب‌ها قبل از خواب می‌خوریم، اطلاعاتی را ارائه می‌دهد.

او می‌گوید: از نظر خوابیدن، اگر قصد دارید ساعت ۹ شب به رختخواب بروید، نباید یک وعده غذایی بزرگ را در ساعت هشت شب بخورید. همچنین اگر به کافئین حساس هستید، می‌توانم بگویم حوالی ظهر نوشیدن آن را متوقف کنید. نوشیدن کافئین قبل از خواب بر خواب شما تاثیر می گذارد. یک فرد به طور متوسط ​​حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد تا به خواب برود. اگر کافئین در سیستم بدن شما موجود باشد یا به آن حساس باشید، این مقدار زمان می تواند دو برابر شود.

کافئین نه تنها در قهوه بلکه در چای و برخی نوشابه‌های گازدار هم یافت می‌شود.

اندینگ توضیح می دهد که خوردن یک وعده غذایی سنگین قبل از خواب ممکن است همیشه بر افزایش وزن فرد تأثیر نداشته باشد، اما بر جریان خون تأثیر می گذارد و چرخه خواب/بیداری را تغییر می دهد.

به گفته این متخصص، داشتن مقدار زیادی غذا در معده قبل از خواب می تواند جریان خون را به روده شما هدایت کند تا غذا را هضم کند، به این معنی که جریان خون کمتری به مغز شما می رود.
این متخصص اظهار کرد: البته خوردن و آشامیدن در اواخر شب بستگی به برنامه فرد دارد. اگر فردی در شیفت شب کار می کند یا ورزشکاری است که دیر از یک بازی به خانه می آید، برنامه خوردن و نوشیدن او با کسانی که ساعت کاریشان از ۹ صبح تا پنج بعداز ظهر است، متفاوت است.

اگر لازم است قبل از خواب چیزی بخورید، اندینگ می گوید بهترین گزینه این است که چیزی سبک و آسان برای هضم بخورید.                  

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، این متخصص در مورد مصرف نوشیدنی‌ها قبل از خواب هم گفت: قبل از خواب نوشیدنی‌های بدون کافئین یا دارای کافئین کم مصرف کنید.

فراموش نکنید میزان تحمل کافئین در افراد متفاوت است اما در سیستم بدن برای میزان کافئین محدودیتی وجود دارد.

برای بسیاری از آمریکایی‌ها روز بدون نوشیدن یک فنجان قهوه شروع نمی‌شود و براساس گزارش انجمن ملی قهوه در آمریکا، میانگین مصرف قهوه در این کشور بیش از سه فنجان در روز است و در این میان برخی افراد هم ترجیح می‌دهند کافئین را از طریق نوشیدنی‌های انرژی‌زا و قرص‌های کافئین دریافت کنند.

میزان تحمل کافئین در افراد متفاوت است اما در سیستم بدن برای میزان کافئین محدودیتی وجود دارد. لرزش دستان و بالا رفتن ضربان قلب نشانه‌های رایجی‌ هستند که از وجود کافئین بیش از حد در بدن خبر می‌دهند. در شرایطی نادرتر، مصرف بیش از حد کافئین به وضعیتی به نام مسمومیت با کافئین یا سوءمصرف کافئین منجر می‌شود.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما