شناسهٔ خبر: 66675543 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

بهشت زهرا خالی است، اما جا ندارد!

درحالی‌که معاون شهردار تهران از اتمام ظرفیت بهشت زهرا خبر می‌دهد، مدیرعامل این سازمان می‌گوید که «۷۰ درصد قبور فروخته شده در برخی قطعات خالی است.»

صاحب‌خبر -

«قیمت هر طبقه قبر در بهشت زهرا حدود ۱۵ میلیون تومان شد، شهروندان می‌توانند به صورت قسطی هزینه را پرداخت کنند.» این را رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران می‌گوید. شورای شهر تهران مصوبه افزایش نرخ قبور را تصویب و به شهرداری اجازه داد که طبقه اول قبور را رایگان و طبقات دیگر را بفروشد.

به گزارش فارس، سال گذشته قیمت هر طبقه قبر ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در قطعات روز دفن بود و امسال به حدود ۱۵ تومان رسید. به گفته مدیر عامل سازمان بهشت زهرا «هزینه‌های یک قبر ۳ طبقه برای شهرداری حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است.»روزانه بهشت زهرا حدود ۱۸۰ فوتی دارد که یک سوم آنها در قطعات جدید به خاک سپرده می‌شوند؛ با توجه به اینکه «فقط در قطعات ۳۲۷ و ۳۲۸ ظرفیت روز دفن وجود دارد، تا اسفند این قطعات هم تکمیل می‌شود.»۷۰ درصد قبوری که خانواده‌ها با یک متوفی خریداری کرده‌اند در حال حاضر خالی است. یکی از مدیران می‌گوید که «برخی از شهروندان پول قبور را نداده و وقتی یک متوفی جدید هم دارند، به سراغ قبر رایگان دیگری می‌روند» چرا که باید هزینه قبور قبلی را پرداخت کنند.

شورای شهر تهران، ۶ ماه به این افراد فرصت داد تا با تخفیف ۳۰ درصدی تسویه حساب کنند و اگر این اقدام صورت نگیرد در آن طبقات متوفی دیگری دفن می‌شود.

مشکل کمبود قبر در سایر کلان شهرها هم وجود دارد و برخی از آنها در حال رایزنی برای ساخت گورستان جدید هستند.

کارشناس مسائل شهری پوریا دادفر می‌گوید که «افزایش قیمت قبر حدود ۱.۵ برابر حقوق یک کارگر است» و شهرداری نباید قبور را پیش فروش کند. در مقابل کارشناس مسائل اجتماعی حمیده رضایان هم می‌گوید با قیمت حدود ۴ میلیون «برخی افراد قبر خریداری و ذخیره کرده‌اند» این در حالی است که در «برخی امام زاده قیمت قبر بالای ٢٠٠ میلیون تومان است.»

به گفته کارشناسان، باید چند آرامستان در تهران ساخته و تمرکز از روی بهشت زهرا برداشته شود. گورستان‌ها باید پیوست مطالعاتی، اجتماعی و زیست محیطی داشته باشند. همچنین شورا می‌تواند با دادن حدود« ۱۵۰ هزار میلیارد بودجه در ردیف عمومی به سازمان بهشت زهرا(س)، تمام خدمات را رایگان کند.»

نظر شما