شناسهٔ خبر: 66673924 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

طبق قانون جدید تامین مالی اعلام شد:

معافیت مالیاتی نقل‌ و انتقال دارایی برای شرکت‌های پروژه محور و صندوق‌ املاک

طبق قانون جدید تامین مالی، نقل‌ و انتقال دارایی به شرکت‌های سهامی عام پروژه محور و صندوق‌های زمین ساختمان املاک و مستغلات از مؤسسین و بالعکس، مشمول نرخ مالیات صفر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سیاوش پرویزی نژاد رئیس اداره امور صندوق های سرمایه گذاری سازمان بورس با اشاره به ابلاغ قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها به سنا، اعلام کرد: هدف اصلی این قانون توسعه و تسهیل تأمین مالی برای بخش‌های تولیدی و زیرساختی است.

مفادی از این قانون متوجه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، جسورانه، پروژه و زمین و ساختمان در عمل وظیفه تأمین مالی را بر عهده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به عنوان اصلی‌ترین خریداران اوراق بدهی شرکتی و دولتی نقش مؤثری در تأمین مالی بخش خصوصی و دولتی دارند.

طبق بند الف ماده 24 قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها، هرگونه نقل‌ و انتقال دارایی به شرکت‌های سهامی طرح (پروژه)، صندوق‌های تأمین مالی زمین ساختمان املاک و مستغلات از اشخاص مؤسس آن‌ها و بالعکس مشمول نرخ مالیات صفر است. اهمیت ویژه این بند در این مسئله است که نقل‌ و انتقال دارایی به و از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت سالانه در بودجه‌های سنواتی مشمول مالیات صفر می‌شد.

با تصویب این بند متقاضیان تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، املاک و مستغلات و سایر صندوق‌های تأمین مالی، نگرانی پرداخت مالیات بابت نقل‌ و انتقال دارایی از  و به این نوع صندوق‌ها نخواهند داشت و توسعه کمی و کیفی این صندوق‌ها در آینده تسریع خواهد شد.

طبق بند پ ماده 24، نقل‌ و انتقال و سود حاصل از نقل‌ و انتقال دارایی شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) به یا از شرکت‌های زیر مجموعه که برای انتقال به صندوق‌های تأمین مالی صورت می‌گیرد مشمول مالیات با نرخ صفر است. این موضوع می‌تواند محرک و انگیزه ای برای هلدینگ ها در راستای تأسیس و راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تأمین مالی باشد و به توسعه و تعمیق تأمین مالی کمک کند.

طبق تبصره 3 ماده 24، تملک واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیکوکاری ثبت شده نزد سازمان بورس توسط هر یک از ارکان صندوق‌ها و هرگونه پرداخت از طرف این صندوق‌ها به ارکان آن به منظور اختصاص به امور نیکوکاری در صورت تأیید رکن ناظر صندوق از پرداخت مالیات بر درآمد اتفاقی معاف است.

درآمدهای مدیران اجرای صندوق‌های سرمایه‌گذاری فوق از محل سرمایه‌گذاری اشخاص ثالث در این صندوق‌ها به عنوان درآمد اتفاقی معاف از مالیات شده است. تصویب این مسئله توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ویژگی نیکوکارانه را تسهیل می کند و باعث افزایش حجم دارایی‌های تحت تملک صندوق‌ های سرمایه‌گذاری موجود می شود. معافیت مالیاتی در نظر گرفته در این بند باعث می‌شود اشخاص واجد شرایط بیشتری به سمت صندوق‌های سرمایه‌ گذاری دارای ویژگی نیکوکارانه جذب شده و کمک شایانی به توسعه فرهنگی ساز و کار این صندوق‌ها صورت پذیرد.

در بند الف ماده 21 این قانون، انتقال دارایی پایه از به ابزارهای مالی مبتنی بر دارایی پایه مصوب شورای عالی بورس از جمله صندوق طرح (پروژه) و گواهی صرفه‌جویی انرژی از شمول قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مستثنا هستند. مزایایی که کمک می‌کند بخش تولید با گزینه‌های بیشتری برای تأمین مالی روبرو شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما