شناسهٔ خبر: 66671830 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

تور اروپایی شی جین پینگ

تلاشی برای ایجاد تفرقه در غرب!؟

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نقطه عطف سفر شی جین پینگ به اتحادیه اروپا، دیدار با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان است، که در بحبوحه تیرگی بیشتر روابط اتحادیه اروپا و چین از حامیان سرسخت پکن باقی مانده است.

صاحب‌خبر -

دیپلماسی ایرانی: در یک گردنه کوهستانی در پیرنه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، میزبان شی جین پینگ، رهبر چین بود تا امروز در بحبوحه تنش روابط بین اتحادیه اروپا و چین گفتگو کند. ماکرون در گذشته بیش از برخی از متحدانش در اتحادیه اروپا و ایالات متحده، به ویژه در مورد تایوان، تمایل بیشتری برای دوستی با چین نشان داده است اما او با این وجود با لجبازی شی در مورد مسائلی از جمله جنگ تجاری قریب الوقوع اتحادیه اروپا و چین و نقش پکن در جنگ روسیه در اوکراین مواجه شد.

در اولین سفر شی به اروپا از سال 2019، پس از یک روز در پاریس، دو رهبر به پیرنه سفر کردند و بر اساس گزارش ها، بره، ژامبون، پنیر و پای زغال اخته را که به صورت محلی پرورش داده شده بود، صرف کردند و مکرون با وعده رهبر چین مبنی بر اینکه از آتش بس جهانی در جریان المپیک پاریس تابستان امسال حمایت خواهد کرد، آنجا را ترک کرد. با این حال، برخلاف پنج سال پیش، دو طرف بر سر هیچ قرارداد تجاری جدیدی به توافق نرسیدند و همچنین نتوانستند دمای نگرانی ها در مورد شراکت اقتصادی آینده خود را کاهش دهند. اکنون، شی به صربستان و مجارستان رفت، جایی که مطمئناً چهره های بسیار دوستانه تری را در میان رهبران اروپایی که بیشتر با روسیه همسو هستند، خواهد یافت. اما از آنجایی که اتحادیه اروپا اکنون خود را تقریباً در بند سیاست ایالات متحده در مورد چین می بیند، سفر شی نتوانست این مسیر را معکوس کند.

5 سال از سفر شی به اروپا می گذرد. چرا او الان به اروپا سفر کرده است؟

دلیل رسمی این سفر که شامل فرانسه، صربستان و مجارستان می شود - به مناسبت شصتمین سالگرد روابط چین با فرانسه در اولین ایستگاه سفر وی و هفتاد و پنجمین سالگرد روابط رسمی با مجارستان در آخرین ایستگاه است. بنابراین رسانه های دولتی چین این سفر را به عنوان جشن روابط دوستانه شی با کشورهای اروپایی معرفی می کنند. اما موضوع فرعی این سفر این است که شی مشتاق است تا از جنگ تجاری در شرف مقابله با اتحادیه اروپا جلوگیری کند و به دنبال استفاده از مواضع دوستانه تر پکن و امانوئل ماکرون، نخست وزیر فرانسه برای کاهش نگرانی فزاینده اتحادیه اروپا در مورد اقدامات تجاری غارتگرانه چین است.

او مولفه هایی را فراهم می کند که به پوتین اجازه می دهد به این تجاوز ادامه دهد. به همین ترتیب، پکن به رغم روابط نزدیکش با ایران حامی حماس، در کمک به پایان دادن به جنگ اسرائیل و غزه یا آزادی گروگان‌هایی که در دست حماس است، کمک اساسی نکرده است. با توجه به تعهد شی به حمایت از «آتش بس المپیک» در تابستان امسال، می‌توان انتظار داشت که رسانه‌های دولتی چین مخصوصا لفاظی‌های وزارت خارجه آن در مورد حمایت چین از صلح بشنویم، اما احتمال کمی وجود دارد که پکن واقعاً از نفوذ خود استفاده کند. و هیچ تضمینی وجود ندارد که پوتین به درخواست پکن برای توقف حمله تابستانی علیه اوکراین توجه کند، با توجه به اینکه روسیه در جریان بازی‌های المپیک 2008 پکن به گرجستان حمله کرد.

ایستگاه های بعدی شی، صربستان و مجارستان هستند. چرا او همین الان به آن مکان ها می رود؟

صربستان و مجارستان تنها کشورهای اروپایی هستند که این روزها استقبال گرمی از شی در آنجا تضمین شده است. هر دوی این کشورها در سیاست خارجی خود طرفدار روسیه هستند و از طریق برنامه امضای ابتکار کمربند و جاده شی جین پینگ، کمک‌های مالی عظیم زیرساختی چین را دریافت کرده‌اند. پکن زمان سفر شی جین پینگ به صربستان را همزمان با بیست و پنجمین سالگرد حمله تصادفی ناتو به سفارت چین در بلگراد پایتخت کنونی صربستان تعیین کرد. این به شی این فرصت را داده است تا روایتی از چین را به عنوان قربانی تجاوز غرب مطرح کند. شی در نامه‌ای که توسط پلتفرم رسانه‌ای صربستان «پالیتیکا» منتشر شد، گفت: «ناتو آشکارا سفارت چین در یوگسلاوی را بمباران کرد و سه روزنامه‌نگار چینی را کشت.

در پایان اینکه نقطه عطف سفر شی جین پینگ به اتحادیه اروپا، دیدار با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان است، که در بحبوحه تیرگی بیشتر روابط اتحادیه اروپا و چین از حامیان سرسخت پکن باقی مانده است.

نظر شما