شناسهٔ خبر: 66670820 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

سد سهند هشترود سرریز شد

فرماندار هشترود گفت: در پی بارندگی‌های اخیر، حدود ۸۵ درصد از ظرفیت مخزن سد سهند پر شد و این سد به مرحله سرریز رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «فرید قشلاقی» افزود: در مرحله نخست، پنج میلیون مترمکعب آب از سد سهند آزادسازی شده و آب این سد در حد ۸۰ درصد از ظرفیت مخزن آن ثابت نگه داشته می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی سد سهند ۱۴۰ میلیون مترمعکب است، اضافه کرد: در زمان حاضر ۲۶ میلیون مترمکعب آب از مخزن سد سهند برای مصارف کشاورزی این شهرستان برداشت می‌شود و برداشت ۳۰ میلیون لیتر دیگر طی ۲ مرحله امکان اخذ مجوز دارد.

فرماندار هشترود این را هم بیان کرد که بخشی از آب سد سهند حق حیات رودخانه و بخش دیگری نیز سهم شهرستان‌های پایین‌دست رودخانه قرنقوچای است؛ ضمن توجه به اینکه سد «کلقان» نیز زودتر به مرحله سرریز رسیده است.

فرماندار هشترود بیان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از پایاب سد سهند زیر کشت قرار گرفته اما ظرفیت سد و هدفگذاری برای پایاب آن هفت هزار و ۵۰۰ هکتار است.

«قشلاقی» افزود: در دولت سیزدهم برای تحت پوشش قرار دادن ۲ هزار هکتار از اراضی پایاب سد سهند در هر سال برنامه‌ریزی شده که مستلزم دریافت مجوزهای لازم در سطوح ملی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

به گفته وی در صورتی که سهم ۵۶ میلیون مترمکعبی هشترود از مخزن سد سهند محقق شود، کل اراضی پایاب سد سهند به میزان ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار تحت پوشش کشت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اکنون فازهای اول، سوم و چهارم پایاب سد سهند در حال کشت بوده و در فاز دوم به دلیل وسعت بالا هنوز سرمایه‌گذاری نشده است.

فرماندار هشترود با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی می‌توانند در این محدوده وارد عرصه تولید شوند، اظهار کرد: تا پایان سال جاری چهار هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند تحت پوشش قرار می‌گیرد.

«قشلاقی» ابراز امیدواری کرد که در سال بعد نیز سرمایه‌گذاری در پایاب سد سهند ادامه داشته باشد و الگوی کشت نیز با اولویت محصولات کم‌آب‌بر همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی این را هم بیان کرد که زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در پایاب سد سهند مهیاست و مردم نیز می‌توانند به صورت جمعی وارد سرمایه‌گذاری در این عرصه شوند.

سد سهند در ۲۶ کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان هشترود و بر روی رودخانه «قرنقوچای» از سرشاخه‌های رودخانه «قزل‌اوزن» در حوضه آبریز دریای خزر قرار دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما