شناسهٔ خبر: 66670469 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

هواشناسی ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / هشدار بارش سیل آسا به ۲۱ استان کشور

سازمان هواشناسی از فعالیت سامانه بارشی در ۲۳ استان از جمله تهران طی امروز و فردا خبر داد و اعلام کرد در برخی مناطق بارش‌های سیل‌آسا می‌بارد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز و فردا در مناطقی از اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، یزد، شمال سمنان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، اصفهان، کرمان، فارس، بوشهر، نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز و تهران افزایش ابر، رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، برخی مناطق گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.

جمعه در مناطقی از شمال غرب، سواحل دریای خزر، شمال شرق، شرق، جنوب، جنوب شرق و ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی در امتداد رشته کوه البرز و مناطقی از مرکز رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که شدت بارش‌ها در شمال شرق و نوار شمالی ایران است.

شنبه هفته آینده نوار شمالی و برخی مناطق نوار شرقی کشور بارش و وزش باد شدید روی می‌دهد. یکشنبه آینده بارش در سواحل غربی دریای خزر و شمال غرب کشور تشدید شده و در دامنه‌های جنوبی البرز، نوار شرقی و بخش‌هایی از مرکز کشور رگبار، رعدبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

طی ۵ روز آینده خلیج‌فارس و تنگه هرمز و شنبه و یکشنبه هفته آینده دریای عمان و از شنبه تا دوشنبه هفته آینده نیز دریای خزر مواج است.

هشدار نارنجی اشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۷

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید، گردوخاک، کاهش دما

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۶: شمال و شرق استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی.

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۷: نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال آذربایجان شرقی و اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه شمالی فارس.

اثر مخاطره: اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی و خسارت به صنعت کشاورزی

توصیه: پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی

هشدار افزایش شدید گرادیان فشاری

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۷

نوع مخاطره: وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۶: کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس.

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۷: شرق کرمان

اثر مخاطره: در مناطق مستعد توفان گردوخاک و شن، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله، سقف‌های کاذب، سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از رفت وآمد‌های غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمار‌های تنفسی و قلبی، آمادگی دستگاه‌های امدادی بویژه مراکز بهداشتی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، اجتناب در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

 توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: صبح پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۷

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای تا ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱.۵ متر

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۶: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و مناطق دور از ساحل استان گلستان.

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۷: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان مازندران، در دریای خزر.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران و آسیب به قایق‌های سبک و تفریحی، آسیب به قفس‌ها و تور‌های صیادی، احتمال آسیب به شناور‌های سبک، احتمال اختلال در فعالیت‌های بندری و اختلال در تردد شناور‌ها و فعالیت‌های فراساحلی

توصیه: منع شنا و فعالیت‌های تفریحی، اعمال محدودیت در تردد قایق‌ها و شناور‌های سبک تفریحی و صیادی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت در حوزه‌های مختلف.

نظر شما