شناسهٔ خبر: 66668511 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

طریقه صحیح دم کردن چای ایرانی | راز خوش رنگ و شفاف شدن چای ایرانی که نمی‌دانستید

چای ایرانی یکی از خوش عطر و طعم ترین چای ها در تمام دنیا است اما طریقه دم کردن خاصی دارد که حتما باید رعایت کنید.

صاحب‌خبر -

چای  پرمصرف‌ترین نوشیدنی در جهان و محبوب‌ترین نوشیدنی در میان ایرانیان است و بیشتر ایرانیان هر روز آن را مصرف می‌کنند. چای‌های ایرانی محصول مستقیم شهرهای شمالی کشور ایران هستند و در فصول بهار، تابستان و پاییز به دست می‌آیند. چای ایرانی به هیچ ماده افزودنی برای رنگ‌دهی یا طعم و عطر خاص نیاز ندارد و از کیفیت بالایی برخوردار است.

چای را بشویید

قبل از دم کردن چای ایرانی، چای را با آب سرد بشویید، شستن چای سبب می شود که خاک ها از بین رفته و رنگ چای کدر نشود، شستشوی چای با آب سرد باعث می شود با رختن آب جوش روی آن دچار شک شده و رنگ قرمز روشنی پیدا کند. به ازای یک فنجان چای،یک قاشق چای خوری چای خشک درون قوری بریزید.

در قوری چینی چای دم کنید

برای چای دم کردن از قوری چینی یا شیشه‌ای استفاده نمایید زیرا چای در قوری‌های فلزی مزه مطلوبی نمی‌دهد. می توانید از مدل قوری هایی استفاده کنید که یک سبد یا توری تفاله‌ها را از آب جوش تفکیک کند. برای بهتر دم کشیدن چای قوری را کمی زیر شیر آب گرم بگیرید تا جداره و محفظه آن اندکی گرم شود.

بگذارید چای دم بکشد

چای دم نکشیده کدر و کم‌رنگ است و عطر و بوی خوبی ندارد اما چای دم کشیده ظاهر شفاف، طعم تلخ مناسب و بوی غیر خامی می دهد. چای با برگ ریز بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه؛ چای با برگ درشت بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه نیاز به دم کشیدن دارد. چای باید با شعله خیلی کم دم بکشد تا هم طعم مرغوب‌تر و هم رنگ بهتری پیدا کند.

طریقه صحیح دم کردن چای ایرانی | راز خوش رنگ و شفاف شدن چای ایرانی که نمی‌دانستید

از آب جوش استفاده کنید

از آب کتری یا سماور نجوشیده برای دم کردن چای استفاده نکنید،آب مورد استفاده برای دم کردن چای باید تازه و کاملاً زلال باشد.آب لوله کشی و فیلتر شده برای چای مناسب تر می باشد. برای تهیه چای درون کتری و سماور آب داغ نریزید و بهتر است آب سرد ریخته و اجازه دهید بجوشد زیرا اگر در کتری یا سماور آب داغ بریزید، بعد از ریختن چای در استکان لکه‌های شبیه چربی روی استکان ایجاد می شود.آب چند بار جوشیده طعم و خاصیت چای را کاهش می دهد پس بهتر است در هر مرتبه دم کردن چای، آب سماور را عوض کنید.

از هل و دارچین استفاده کنید

چای ایرانی برخلاف اکثر چای‌های خارجی اسانس و عطر افزودنی ندارد، برای خوش عطر شدن چای می توانید زمانی که چای را در قوری ریختید و آب جوش به آن افزودید، در قوری هل یا گل سرخ یا دارچین یا زنجبیل یا بهار نارنج یا لیمو عمانی بریزید و بگذارید چای همراه یکی از این افزودنی ها دم بکشد.

نظر شما