شناسهٔ خبر: 66668178 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

هوش مصنوعی Gemini 1.5 Flash گوگل، نسخه سبک‌تر جمینای پرو رونمایی شد

صاحب‌خبر -

هوش مصنوعی Gemini 1.5 Flash گوگل به‌عنوان نسخه سبک‌تر و ارزان قیمت‌تر جمینای پرو با همان امکانات پیشرفته، رونمایی شد.

شرکت گوگل در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان خود که با عنوان I/O شناخته می‌شود، از به‌روزرسانی‌هایی برای مجموعه مدل‌های هوش مصنوعی جمینای (Gemini) خود رونمایی کرد. جدیدترین عضو این خانواده، مدلی به‌نام جمینای ۱.۵ فلش است که به گفته گوگل برای سرعت و کارایی بهتر، بهینه‌سازی شده است.

مدیرعامل DeepMind گوگل، در یک پست وبلاگی نوشته است:

هوش مصنوعی Gemini 1.5 Flash در خلاصه‌سازی، اپلیکیشن‌های چت، کپشن‌نویسی عکس و ویدیو، استخراج دیتا از جداول و اسناد بلند و غیره، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

هوش مصنوعی Gemini 1.5 Flash چه تفاوتی با دیگر نسخه‌ها دارد؟

گوگل این مدل زبانی هوش مصنوعی را به‌عنوان یک مدل سبک‌تر و ارزان‌تر از نسخه Pro رونمایی کرده است. نسخه‌ای که نسبت به مدل اصلی هم کارآمدتر و هم قدرتمندتر است. جمینای ۱.۵ فلش در جایی بین Gemini 1.5 Pro و Gemini 1.5 Nano قرار می‌گیرد. با این حال علیرغم سبک‌وزن‌تر بودن نسبت به مدل پرو، به‌همان اندازه قدرتمندتر است.

هوش مصنوعی Gemini 1.5 Flash گوگل هوش مصنوعی Gemini 1.5 Flash گوگل

این بدان معناست که هوش مصنوعی ۱.۵ فلش گوگل از همان قابلیت‌های چندوجهی پرو و همچنین Context Window آن به میزان یک میلیون توکن برخوردار خواهد بود. به گفته گوگل، این مدل زبانی قادر خواهد بود یک سند ۱۵۰۰ صفحه‌ای یا یک کد با بیش از ۳۰ هزار خط را به‌صورت همزمان تجزیه و تحلیل کند.

این مدل زبانی مناسب مصرف‌کنندگان عادی نیست و با هدف آن‌ها ساخته نشده است. در عوض، یک روش سریع‌تر و ارزان‌تر برای توسعه‌دهندگانی است که محصولات و خدمات هوش مصنوعی خود را با استفاده از فناوری طراحی شده توسط گوگل می‌سازند.

هوش مصنوعی Gemini 1.5 Flash گوگل هوش مصنوعی Gemini 1.5 Flash گوگل

اما گوگل علاوه بر راه‌اندازی مدل جمینای ۱.۵ فلش، در حال ارتقاء جمینای ۱.۵ پرو نیز هست. توانمندی‌های این مدل برای کدنویسی، استدلال و همینطور تجزیه و تحلیل صدا و تصویر تقویت شده است؛ اما این بزرگ‌ترین بروزرسانی Gemini 1.5 Pro نیست. گوگل اعلام کرده که امسال Context Window آن را به دو میلیون توکن می‌رساند تا دو برابر شود. این امر باعث می‌شود که بتواند دو ساعت ویدیو، 22 ساعت صدا، بیش از ۶۰ هزار خط کد یا بیش از 1.4 میلیون کلمه را به طور همزمان پردازش کند.

هم اکنون دسترسی به نسخه پیش‌نمایش عمومی جمینی 1.5 فلش و مدل پرو آن در AI Studio و Vertex AI امکان‌پذیر شده است. این شرکت همچنین امروز نسخه جدیدی از مدل باز جما به نام جما 2 را معرفی کرد. اما مگر اینکه یک توسعه‌دهنده یا کسی باشید که به ساخت برنامه‌ها و خدمات هوش مصنوعی علاقه‌مند هستید، این به‌روزرسانی‌ها واقعاً برای مصرف‌کننده عادی در نظر گرفته نشده‌اند.

در گجت نیوز بخوانید:
رونمایی گوگل از Veo و Imagen 3: ابزارهای جدید هوش مصنوعی برای خلق تصاویر و ویدیو هوش مصنوعی Gemini گوگل در سیستم عامل اندروید ادغام شد گوگل با هوش مصنوعی، موتور جستجوی خود را متحول می‌کند شاهکار جدید گوگل: جستجو با ویدیو

نظر شما