شناسهٔ خبر: 66667185 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

رونمایی از نسخه جدید «چت جی‌پی‌تی» با قابلیت تعامل صوتی؛ رویای فیلم «او» به واقعیت پیوست

شرکت هوش مصنوعی «اوپن‌ ای‌آی» و سازنده «چت جی‌پی‌تی» روز دوشنبه ۱۳ مه ۲۰۲۴ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام کرد مدل جدیدی از هوش مصنوعی خود را به نام «جی‌پی‌تی-4o» منتشر خواهد کرد که قادر به مکالمه صوتی واقع گرایانه و قادر به تعامل همزمان با متن و تصویر است. محققان «اوپن‌ ای‌آی» در رویدادی که به صورت زنده پخش می‌شد، با رونمایی از قابلیت‌های صوتی جدید نشان دادند که کاربران می‌توانند با چت جی‌پی‌تی صحبت کنند و پاسخ‌هایی بی‌درنگ را بدون هیچ تأخیری دریافت کنند. این اقدام با هدف حفظ پیشروی در رقابت برای تسلط بر فناوری در حال ظهور صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرکت هوش مصنوعی «اوپن‌ ای‌آی» و سازنده «چت جی‌پی‌تی» روز دوشنبه ۱۳ مه ۲۰۲۴ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام کرد مدل جدیدی از هوش مصنوعی خود را به نام «جی‌پی‌تی-4o» منتشر خواهد کرد که قادر به مکالمه صوتی واقع گرایانه و قادر به تعامل همزمان با متن و تصویر است.
 
محققان «اوپن‌ ای‌آی» در رویدادی که به صورت زنده پخش می‌شد، با رونمایی از قابلیت‌های صوتی جدید نشان دادند که کاربران می‌توانند با چت جی‌پی‌تی صحبت کنند و پاسخ‌هایی بی‌درنگ را بدون هیچ تأخیری دریافت کنند. این اقدام با هدف حفظ پیشروی در رقابت برای تسلط بر فناوری در حال ظهور صورت گرفته است.
 
علاوه بر این، کاربران می‌توانند صحبت‌های «چت جی‌پی‌تی» را در حین مکالمه قطع کنند و از سیال بودن مکالمات طبیعی لذت ببرند. این توسعه نشان دهنده یک گام به جلو در ایجاد تعاملات واقعی‌تر با سیستم‌های هوش مصنوعی است.
 
سام التمن، مدیر عامل «اوپن‌ ای‌آی» در یک پست وبلاگی نوشت: «مثل هوش‌های مصنوعی توی فیلم‌ها می‌ماند... صحبت کردن با کامپیوتر هرگز برای من طبیعی نبوده است، اما حالا این طور شده است.»
 
وی همچنین در حساب کاربری ایکس خود دمویی از فیلم «او» (her) که درآن مردی عاشق دستیار هوش مصنوعی خود می‌شود، منتشر کرد.
 
در این رویداد پخش زنده، محققان اوپن‌ ای‌آی قابلیت‌های دستیار صوتی جدید «چت جی‌پی‌تی» را به نمایش گذاشتند. در این نسخه آزمایشی، «چت جی‌پی‌تی» از قابلیت‌های بصری و صوتی خود برای صحبت با یکی از پژوهشگران استفاده کرد.
 
در نسخه نمایشی دیگری، محققان توانایی مدل «جی‌پی‌تی-4o» را در ترجمه همزمان امتحان کردند. تا جایی که این مکالمات به شوخی کشیده شد و محقق اوپن‌ای‌آی با تمجید از چت بات به او گفت تو «چقدر مفید و شگفت‌انگیز هستی» و چت جی پی‌تی پاسخ داد: «اوه بس کن! تو منو خجالت میدی!»
 
میرا موراتی مدیر ارشد فناوری اوپن‌ ای‌آی، در این مراسم از ارايه این نسخه جدید ظرف چند هفته آینده و به صورت رایگان خبر داد. نسخه پولی آن نسبت به  نسخه رایگان از امکانات بیشتری برخوردار است.
 
دسترسی رایگان  به موتور جستجو
 
موراتی همچنین در مصاحبه با رویترز از دسترسی کاربران نسخه رایگان به «مرورگر» این شرکت خبر داد که امکان جستجوی وب را فراهم می‌کند. وی همچنین گفت که این شرکت قصد ندارد از طریق فروش تبلیغات از کاربران رایگان کسب درآمد کند.
 
مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی چت جی‌پی‌تی در اواخر سال ۲۰۲۲، این فناوری بدل به سریع‌ترین اپلیکیشنی شد که توانست در مدت کوتاهی به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه برسد.
 
رونمایی یک روز پیش از نسخه هوش مصنوعی گوگل
 
شرکت اوپن‌ ای‌آی اطلاعیه رونمایی از این نسخه جدید خود را یک روز پیش از کنفرانس سالانه توسعه دهندگان گوگل (GOOGL.O) آلفابت اعلام کرد. پیش بینی می‌شود که در این کنفرانس غول فناوری گوگل قصد رونمایی از فناوری مرتبط با هوش مصنوعی خود را دارد.
 
پس از انتشار این خبر، سهام آلفابت در بعد از ظهر دوشنبه ۱۳ مه پس از افت نزدیک به ۳ درصدی در اوایل روز، افتی چهاردهم درصدی را تجربه کرد. به همین ترتیب، سهام مایکروسافت نیز با کاهش دو دهم درصدی مواجه شد.
 
منبع: یورونیوز
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما