شناسهٔ خبر: 66667095 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گزارش «جوان» از علت ساخت و ساز در محدوده موزه سینمای باغ فردوس

ساخت و ساز در روز روشن، بدون مجوز شهرداری!

روزنامه جوان

باغ فردوس که با نام باغ موزه فردوس، باغ معیری و موزه سینما نیز شناخته می‌شود؛ یکی از باغ‌ها و جا‌های دیدنی تهران است که در محله خوش آب‌وهوای باغ فردوس در شمال شهر قرار دارد. این باغ در سال ۱۳۸۱ به موزه سینمای ایران تبدیل شده‌است. قدمت این باغ به دوران قاجار و پادشاهی محمد شاه می‌رسد و از آثار ملی کشور محسوب می‌شود. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: باورش سخت است؛ در روز روشن و مقابل چشم مردم ساخت‌و‌سازی در محدوده موزه سینمای باغ فردوس انجام می‌شود و کسی هم نیست که پاسخگوی سؤالات مراجعه‌کنندگان باشد. افراد حاضر در آنجا نگران درختان تنومندی هستند که با این ساخت و ساز چه بلایی سرشان می‌آید، آن‌ها توقع دارند که مدیران شهری سر بزنگاه به اینجا بیایند و با تخلفاتی که آشکار در حال انجام شدن است، برخورد کنند، اما این توقع برآورده نمی‌شود. بدتر اینکه هیچ تابلویی نصب‌نشده که معلوم شود اصلاً این ساخت و ساز مربوط به چه کاری است و توسط چه کسانی انجام می‌شود؟ کسی نمی‌داند! اما عمده افراد حاضر در موزه سینما حدس می‌زنند که عده‌ای برای پرپول‌تر شدن جیبشان اقدام به چنین کاری کرده‌اند. 

مدت‌هاست که حساسیت شهروندان نسبت به ساخت و ساز در فضای سبز تهران بیشتر از قبل شده‌است. حال این ساخت و ساز داخل بوستان‌ها انجام شود یا محله‌ای سرسبز مثل باغ فردوس. آن‌ها که این ساخت‌و‌ساز‌ها را تهدیدی برای درختان قطور و قدیمی منطقه می‌دانند و نگرانند مبادا آن‌ها را قطع کنند، از ساخت‌و‌ساز‌ها عکس و فیلم می‌گیرند و از مسئولان می‌خواهند تا نسبت به آن پاسخگو شوند. به تازگی یکی از شهروندانی که به موزه سینمای باغ فردوس رفته‌است، تصاویری از سازه آهنی در محدوده موزه سینمای باغ فردوس گرفته و برای «جوان» ارسال کرده که نشان می‌دهد با ادامه ساخت آن بدون شک درختان آسیب جدی می‌بینند. او می‌پرسد آیا مسئولان شهرداری تهران از این ساخت‌و‌ساز خبر دارند یا اینکه حواسشان به آن نیست؟

 درختان باغ موزه فردوس در خطر ساخت‌وساز
باغ فردوس که با نام باغ موزه فردوس، باغ معیری و موزه سینما نیز شناخته می‌شود؛ یکی از باغ‌ها و جا‌های دیدنی تهران است که در محله خوش آب‌وهوای باغ فردوس در شمال شهر قرار دارد. این باغ در سال ۱۳۸۱ به موزه سینمای ایران تبدیل شده‌است. قدمت این باغ به دوران قاجار و پادشاهی محمد شاه می‌رسد و از آثار ملی کشور محسوب می‌شود. 
باغ فردوس یکی از محلات قدیمی است که نیاز است بافت باغی آن حفظ شود، بنابراین حفظ درختان آن یک ضرورت مهم به حساب می‌آید. 

 گلایه شهروندان
خانم اشرفی که به تازگی به موزه سینمایی باغ فردوس رفته است در رابطه با ساخت‌و‌ساز اطراف آن به «جوان» می‌گوید: «مگر نه اینکه اینجا یک آثار تاریخی است؟ پس چرا اجازه ساخت‌و‌ساز به آن می‌دهند؟ درختانی با قدمت چند ده ساله در اطراف این سازه هستند که ممکن است آسیب ببینند. باید مسئولان پاسخگوی این وضعیت باشند.» او ادامه می‌دهد: «وقتی کلنگ ساخت یک بنا در یکی از خیابان‌های شهر زده شود، امکان ندارد مسئولان شهرداری نسبت به آن بی‌توجه باشند و فوراً مأموران مربوطه برای بازخواست مسئول پروژه در آنجا حاضر می‌شوند. چطور یک سازه در کنار موزه سینمایی باغ فردوس ساخته‌شده، اما هیچ‌کس نسبت به آن احساس خطر نکرده‌است؟» خانم اشرفی درباره اینکه قرار است در کنار موزه سینما چه چیزی ساخته شود، می‌گوید: «از یک کافه که در نزدیکی موزه سینما قرار دارد، پرسیدم چه چیزی قرار است در آنجا ساخته شود که او گفت قرار است یک کافه دیگر باشد! این یعنی درختان تنومند این محوطه برای درآمدزایی در معرض خطر قرار گرفته‌است.»
 آقای پیردوست یکی دیگر از شهروندان است که درباره ساخت‌و‌ساز‌های داخل فضا‌های سبز می‌گوید: «ساخت‌و‌ساز در بوستان‌ها، آثار تاریخی و به طور کلی فضا‌های سبز باید با حساسیت بیشتری مورد رصد و بررسی مسئولان قرار بگیرد.» او ادامه می‌دهد: «متأسفانه شاهد انجام یکسری ساخت‌و‌ساز‌ها در فضا‌های سبز هستیم که بدون هیچ تابلو یا بنری در حال انجام است. در صورتی که اگر همه این پروژه‌ها با نصب یک نوشته روی حصاری که دور آن کشیده شده‌است مشخص شود، اقدامات غیرقانونی و قانونی از یکدیگر تفکیک می‌شود و همچنین شهروندان از اینکه قرار است در آنجا چه چیزی ساخته شود هم مطلع خواهند شد.»

 پاسخ شهرداری به «جوان»
«جوان» این موضوع را از شهرداری منطقه یک تهران پیگیری کرد، آن‌ها نیز این مسئله را مورد بررسی قرار دادند و با بازدید از محل سازه از ادامه آن جلوگیری کردند. سیدعلی موسوی، شهردار ناحیه ۷ منطقه یک در رابطه با موضوع ساخت‌و‌ساز در محدوده موزه سینمای باغ فردوس به «جوان» می‌گوید: «در آنجا کافه قدیمی قرار داشته‌است که برای فعال‌سازی مجدد آن در حال تعمیرات غیر‌اساسی بوده که به دلیل عدم گرفتن مجوز از شهرداری جلوی کار گرفته و لوازم جمع‌آوری شده‌است.»
او تأکید کرد: «هیچ‌گونه احداث یا توسعه بنا و تغییر کاربری در این محدوده انجام نشده‌است و کار در حد تعمیرات بوده که با جلوگیری انجام‌شده اکنون مسئولان مربوطه به شهرداری منطقه مراجعه کردند تا اقدامات قانونی را برای کسب مجوز انجام دهند.»

نظر شما