شناسهٔ خبر: 66665094 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بررسی اجرای طرح نور در هرمزگان در برنامه گفتگوی خبری

برآیند طرح نور با گذشت یک ماه از اجرای آن در هرمزگان در گفتگو خبری صدا و سیما مرکز خلیج فارس بررسی شد.

صاحب‌خبر -

بررسی اجرای طرح نور در هرمزگان در برنامه گفتگوی خبری


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، فرمانده انتظامی هرمزگان در این گفتگو که پس از بخش خبری ساعت ۲۰ از مرکز خلیج فارس پخش شد، گفت: دشمن بعد از حوادث سال ۱۴۰۱ با برنامه ریزی خواست غیرت و عفت مردان و بانوان ما و ارزش‌های دینی و اسلامی کشور را خدشه دار کند و بویژه کانون و رکن اجتماعی ما که خانواده هست را هدف قرار داد.
طرح نور از ۲۵ فروردین در کشور اجرا شد.
سردار علی اکبر جاودان افزود: در این مسیر حجاب و عفاف بانوان یکی از چیز‌هایی بود که دشمن روی آن دست گذاشت و تعدادی از غافلان هم به این موضوع ورود کردند.
وی گفت: اواخر سال ۱۴۰۲ و اوایل سال ۱۴۰۳ فضای جامعه در موضوع کم حجابی و بی حجابی به سمت و سویی رفت که به برهنگی می‌انجامید.
فرمانده انتظامی هرمزگان افزود: مطمئناً این موضوع خواسته ملت ما نبود و با ارزش‌های دینی و ملی جامعه ما متفاوت است و به نحوی بود که مطالبه عمومی برای کنترل این وضعیت شکل گرفت.
سردار جاودان گفت: مردم این مطالبه را از حاکمیت، مسئولان و نیروی انتظامی داشتند که برابر تصمیماتی که گرفته شده نیروی انتظامی به عنوان مجری قانون و عامل نهی از منکر ورود کند.
وی افزود: با اجرای طرح نور اثرات مثبت آن را در جامعه می‌توان دید و فضای عمومی جامعه به قبل از سال ۱۴۰۱ بازگشته و مردم رضایت خود را اعلام کردند.
فرمانده انتظامی هرمزگان در مورد شیوه اجرای طرح نور و مراحل برخورد با کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، گفت: بنای نیروی انتظامی بر تذکر است و اگر فرد خاطی به حرف نیروی انتظامی توجه کند دیگر کاری با فرد خاطی نداریم.
سردار جاودان افزود: در اصناف فروشنده‌ای که پروانه بهره برداری گرفته تا خدماتی به مردم ارائه دهد اگر ارزش‌های اسلامی را زیر سوال ببرد در مرحله اول شامل تذکر همراه با تعهد کتبی می‌شود، در مرحله دوم یک هفته، مرحله سوم دو هفته و مرحله چهارم اگر تمکین نکند با پرونده قضایی به دستگاه قضا معرفی می‌شود و مجازات قانونی هم اعمال می‌شود.
وی گفت: در داخل خودرو هم اگر سرنشین یا راننده حجاب را رعایت نکنند بعد از تذکر در مرحله بعدی ۱۵ روز به صورت سیستمی این وسیله نقلیه در سیستم راهور توقیف شده و هیچ فعالیت نقل و انتقالات نمی‌توانند کنند و در مرحله بعد توقیف فیزیکی خودرو است.

بیشتربخوانید: تجمع مردم بندرعباس در حمایت از طرح نور نیروی انتظامی
فرمانده انتظامی هرمزگان افزود: توقیف فیزیکی خودرو نیز به دو صورت انتقال به پارکینگ یا قفل چرخ‌هایی داریم که از طریق بنیاد تعاون افرادی هستند که خودرو را در پارکینگ منزل قفل کرده و بعد از گذران دوران توقیف خود به پارکینک مراجعه و قفل را باز می‌کنند.
سردار جاودان در پاسخ به سوال استفاده از نظر صاحب نظران فرهنگی در اجرای طرح نور گفت: هر طرحی در نیروی انتظامی کشور اجرا می‌شود حتماً نیاز سنجی صورت گرفته و تبعات آن لحاظ می‌شود و پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی آن هم تنظیم می‌شود.
وی افزود: قبل، حین و بعد از اجرای طرح نیز بازخورد آن گرفته می‌شود.
فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: برای اجرای طرح نور هم قبل از اجرای طرح با نخبگان، ائمه جمعه و نماینده ولی فقیه جلسه برگزار شده است.
سردار جاودان افزود: در اجرای این طرح در شهر بندرعباس و جزایر قشم و هرمز که گردشگر پذیر هستند نیز مشکلی نداشتیم و هر جا تذکری داده شده سریع مشکل برطرف شده است.
وی در مورد بازخورد اجرای طرح در استان گفت: با توجه به گردشگر پذیر بودن استان در ایام نوروز و فصول سرد سال وضعیت استان به نسبت کشور میانگین بالا و وضعیت بهتری دارد.
فرمانده انتظامی هرمزگان افزود: در ایام نوروز و فصول سرد سال هرمزگان مانند استان‌های خوزستان، بوشهر، گیلان، مازندران و گلستان گردشگران زیادی دارد و باید تمرکز بیشتر داشته باشیم.
سردار جاودان گفت: با گذشت یک ماه از اجرای طرح پرسشنامه‌ای با همکاری دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی در استانداری و ستاد امر به معروف و نهی از منکر طراحی می‌شود و حتماً نظرات مردم گرفته و اشکالات این حوزه در جلسه، کارشناسی و تصمیم گیری می‌کنیم.
وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای مجریان طرح نور افزود: مجریان طرح نور از همکاران نیروی انتظامی، بسیج و کارشناسان و مربیان حوزه علمیه خواهران هستند.
فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: افراد صاحب نظر و کارشناسان به مجریان طرح آموزش می‌دهند که در چه مسیری حرکت کنند و با چه ادبیاتی ورود کنند.
سردار جاودان افزود: افرادی که به مقر انتظامی منتقل می‌شوند خواهران حوزه علمیه با صحبت افراد را توجیه می‌کنند و بعد از یک ربع تا نیم ساعت با تذکرات گفته شده می‌توانند یگان را ترک کنند.
وی گفت: در هرمزگان ۹۳ درصد مردم حجاب را رعایت می‌کنند و مشکل شمار کمی هم که عموماً غیر عمد است با تذکر مشکل بر طرف می‌شود.
فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: سامانه ۱۹۷ در چهار حوزه شکایات، انتقادات، پیشنهادات و تقدیر به صورت ۲۴ ساعته دریافت کننده مشکلات مردم است.

نظر شما