شناسهٔ خبر: 66662314 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روایت دیپلمات ایرانی از ۵ سال بازداشت غیرقانونی

اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی ازاد شده از زندان بلژیک گفت: در طول ۵ سال هیچ ارتباطی با خانواده نداشتم و از حق دسترسی‌های یک زندانی محروم بودم.

صاحب‌خبر -

رفتار‌های غرب خلاف ادعا‌های حقوق بشری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در نشست بررسی ۵ سال حبس اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در بلژیک، گفت: حبس آقای اسدی در بلژیک خلاف قانون بود در حالی که المان و بلژیک خودشان را مدعی حقوق بشر معرفی می‌کنند.

وی گفت: اسدی از حق سلامت، بهداشت، تماس با خانواده و همه حقوق یک متهم محروم بوده است و ایشان همه آنچه در زندان‌های المان و بلژیک گذشته مکتوب کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: در استانه ۵ خرداد و تاریخ بازگشت اسدالله اسدی به ایران پس از ۵ سال اسارت، بخشی از ادعا‌های حقوق بشری غرب افشا می‌شود.

غریب آبادی تصریح کرد: در حال حاضر یک هموطن ایرانی ما بیش از دو دهه است در زندان انگلیس است حتی تابعیت انگلیسی او هم لغو شده تا جایی برای پیگیری نباشد.

وی افزود: حمید نوری در زندان سوئد و داریوش سلامتی کودکی که در دانمارک از خانواده اش جدا شده و در ان کشور نگهداری می‌شود از نمونه‌های دیگر نقص حقوق بشر است.

در ادامه نشست خبری اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی ازاد شده از زندان بلژیک، ۵ سال حبس خود را روایت کرد.

اسدی ادامه داد: در حال رانندگی بودم و به همراه خانواده از سفر خانوادگی برمی گشتیم به محل ماموریتم، توسط پلیس آلمان متوقف شدم بدون اینکه بگویند قصد دستگیری دارند مدارک شناسایی خواستند و شروع کردند به تفتیش ماشین و بعد به من دستبند زدند و خانواده ام را هم با ماشین دیگری به جای دیگری منتقل کردند.

وی گفت: از ساعت ۱ و دستگیری تا ساعت ۵ عصر دلیل بازداشت من را اعلام نکردند و حتی خانواده ام را بازداشت کرده بودند.

اسدی افزود: همه لباس‌ها و وسایل شخصی من را ضبط کردند و بدون امکانات گرمایشی من را سلول انداختند.

وی گفت: به آب دسترسی نداشتم و همین شرایط نیز برای خانواده ام اعمال شد و حوالی غروب اعلام کردند مشکلی نیست اگر حاضر باشی بدون وکیل با ما صحبت کنی به زودی ازاد می‌شوی و من بار‌ها اعلام کردم باید وکیل داشته باشم.

اسدی تصریح کرد: از فرزند کوچکترم که زیر سن قانونی بود هم بازجویی کردند و به خانواده ام گفتند با ماشین شما بمب جابجا شده است.

وی ادامه داد: بدون اطلاع از وضعیت خانواده و حق داشتن وکیل و اطلاع به سفارت ایران، فردای ان روز من را به دادگاهی منتقل کردند و انجا با وجود اینکه دادگاه بود و باید تفهیم اتهام می‌شدم، اما هیچ حق و حقوقی نداشتم.

اسدی اضافه کرد: پس از محاکمه به زندانی در المان منتقل شدم و ۱۰۱ روز انجا بودم، زندانی با ۲۵ زندانی دیگر که مشکلات عقلی و روانی داشتند.

وی ادامه داد: بدون هر گونه دلیل قانونی در ان زندان بودم تا به زندان بلژیک منتقل شدم، انجا هم هم بندی هایم متفاوت از سایر زندانیان بود و تا یک ماه قبل از ازادی در سلول انفرادی محبوس بودم.

اسدی ادامه داد: در طول ۵ سال هیچ ارتباطی با خانواده نداشتم و از حق دسترسی‌های یک زندانی محروم بودم.

نظر شما