شناسهٔ خبر: 66661258 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

بازارهای زیرزمینی خرید و فروش عقرب در ایران/ عقرب‌ها به کجا قاچاق می‌شوند؟

پدیده‌های عجیب و غریب زیادی همچون پرورش و تجارت غیرقانونی زالو، مگس، مار، کرم و دیگر جانوران با کاربردهای مختلف درمانی، غذایی، تولید کود و کمپوست در کشور ظهور کرده و می‌کند اما قاچاق و تجارت عقرب برای استفاده از سم این گونه جانوری پدیده عجیب تری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، این روزها قیمتی که برای قاچاق هر گرم سم عقرب در فضای مجازی عنوان می‌شود آنقدر وسوسه‌انگیز است که بازارهای زیرزمینی خرید و فروش عقرب در ایران را راه انداخته است. ایران به‌علت تنوع آب و هوایی و جانوری دارای انواع مختلفی از عقرب‌هاست و در حال حاضر گرانقیمت‌ترین سم عقرب نیز در جهان به نام ایران ثبت شده است.

همشهری در خبری نوشت:به همین بهانه برخی افراد با تبلیغات گسترده در فضای مجازی سعی در جلب سرمایه‌های مردم برای تکثیر و پرورش گونه‌های عقرب با هدف به‌دست آوردن زهر این جانداران دارند. این در حالی است که پرورش عقرب در ایران محدود به برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز دانشگاهی است و مجوز عمومی پرورش عقرب در کشور صادر نمی‌شود.

06-02.jpg

مافیای قاچاق عقرب

علیرضا نادری، حشره‌شناس: پرورش عقرب در ایران یک اقدام مافیایی و اشتباهی بود که از سال‌ها قبل توسط افراد سودجو و صاحبان برخی شرکت‌های هرمی به راه افتاد. افراد زیادی دنبال کسب درآمد میلیاردی از این تجارت بودند و چند سال پیش و قبل از ممنوع‌شدن صدور مجوز پرورش عقرب در ایران، به‌صورت خیلی محدود چند مجوز پرورش عقرب هم صادر شد اما در حال حاضر به غیراز چند شرکت دانش‌بنیان و مراکز دانشگاهی که در چارچوب مشخص و تعیین شده علمی و دارویی فعالیت دارند، مجوز پرورش عقرب صادر نمی‌شود. چند سال پیش سودجویان صدها نفر از افراد متقاضی را از طریق فضای مجازی آموزش دادند و بابت آن پول‌های گزافی به جیب می‌زدند. بعد از آن مشاوره می‌دادند و در نهایت به افراد متقاضی عقرب می‌فروختند. متقاضیان زیادی هم در راهروهای ادارات محیط‌زیست و وزارت جهادکشاورزی برای دریافت مجوز سرگردان شدند و به‌جز عده محدودی موفق به دریافت مجوز نشدند. آنهایی هم که مجوز گرفتند زهر تولیدشده را نمی‌توانستند بفروشند و این زهرها روی دست‌شان می‌ماند چون به لحاظ علمی کاربردی ندارند. گونه‌های عقربی که از آن زهر تولید می‌شود، مشخص هستند و مشخصات فنی زهر نیز باید دقیق باشد و شرکت‌های دانش‌بنیان هم باید مجوزهای بین‌المللی برای زهر تولیدشده داشته باشند تا برای شرکت‌های خارجی قابل استفاده باشد.

در حال حاضر چون زهر عقرب مشتری ندارد، خرید و فروش هم نمی‌شود اما متأسفانه صدهاهزار عقرب بالغ بدون ضابطه و به‌صورت زیرزمینی و قاچاق از طبیعت ایران جمع‌آوری و به کشورهای همسایه قاچاق می‌شوند. نماینده برخی شرکت‌های دارویی آمریکایی و ترکیه هم از زهر این عقرب‌ها دارو تولید می‌کنند و همان داروها با قیمت گزاف به ایران و کشورهای دیگر فروخته می‌شود.

۲۳۳۲۱۷

نظر شما