شناسهٔ خبر: 66660609 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

تفریغ بودجه ۱۴۰۱ و بندهای تکلیفی شورا تصویب شد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: تفریغ بودجه ۱۴۰۱ و بندهای تکلیفی شورا تصویب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در دویست‌وسی‌وششمین جلسه علنی شورا، در جریان بررسی گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۱، اظهار کرد: گزارش تفریغ بودجه شامل گزارش حسابرس و گزارش کمیسیون است، بخشی از کار را به حسابرس سپردیم و سایر بخش‌ها نیز توسط ما دنبال شد. حسابرس در بازه زمانی برخی از اسناد مدارک را در شهرداری نتوانسته دریافت کند برهمین اساس ما در کمیسیون پیگیری و گزارش را تکمیل کردیم.

وی با اشاره به اینکه بررسی تفریغ بودجه بر عهده شوراست، گفت: این گزارش که ارائه می‌شود نتیجه بررسی کمیسیون برنامه و بودجه بوده که در ادامه متوجه خواهید شد که این گزارش آماده شده، منصفانه، بدون جهت گیری و همراه با نقد سازنده است.

آخوندی با اشاره به اینکه بودجه عمومی شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۱.۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان بود، افزود: : عملکرد شهرداری در تحقق بودجه، ۸۰ هزار ۳۵۵ میلیارد تومان بوده است، که از این میزان، ۱۱ هزار ۲۷۲ میلیارد تومان آن، غیر نقد غیر قابل تخصیص بوده و ۶۹ هزار میلیارد تومان نیز درآمد نقد و غیرنقد شهرداری در سال ۱۴۰۱ است.

وی افزود: در درآمد ناشی از عوارض عمومی، در بودجه اصلاحی به ۳۸ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم اما عملکرد واقعی ۶۳ هزار میلیارد تومان بود. اتفاق خوبی افتاد که با اصرار شورا انجام شد و آن این بوده که بحث ارزش فزوده که در بودجه ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شد را در اصلاحیه به ۱۴ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان رساندیم علارغم مخالف شهرداری، توانستند ۱۵ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان درامد کسب کنند. همچنین درآمد ناشی از توسعه شهر را از ۲۲ هزار میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم که با توجه به تخفیف ۴۰ درصدی عوارض در نقطعی از سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ هزار میلیارد بیشتر درآمد کسب شده است

آخوندی درباره وصول مطالبات از دولت گفت: از سال ۸۶ تاکنون، دریافتی از دولت تقریبا صفر بوده است و در مترو و اتوبوس دریافتی نداشتیم. حتی در ۹۷ و ۹۶ نیز که شورا و دولت همراه بودند باز هم درآمد صفر است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه درآمد غیر نقد غیرقابل تخصیص ثبت شده و شهرداری باید تلاش کند که زودتر طلب خود را دریافت کند، بیان کرد: در بحث مصارف که مهم‌ترین بخش بودجه است شاهد هستیم، در ماموریت اجتماعی و فرهنگی عملکرد واقعی ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که ۶۲۰ میلیارد تومان کمتر هزینه شده است، در بخش ماموریت حمل و نقل و ترافیک انتقاد به شهرداری داریم چراکه از ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب، ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده است. در ایمنی و بحران شهرداری بیشتر هزینه کرده و درمورد توسعه مدیریت، بودجه مصوب ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده اما شهرداری ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده که این موضوع به دلیل افزایش حقوق ۵۷ درصدی در آن سال بود که باید اجرا می‌شد.

آخوندی با اشاره به مصارف بودجه به تکفیک واحدهای اجرایی، تصریح کرد: بودجه مصوب مناطق ۲۲گانه، ۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که شهرداری ۱۰ هزار میلیارد تومان تخصیص داده است، در بخش معاونت فنی و عمرانی از ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب، ۷۰۰ میلیارد بیشتر هزینه کرده است همچنین در بخش معاونت حمل و نقل از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب، ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است. در معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. در معاونت مالی نیز به همان میزان که مصوب شد، عمل کردند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: برای سال ۱۴۰۱.۶۹ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کردیم و ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشتیم که تفاضل آن ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. از این تعداد ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان موجودی نقد پایان دوره است که به ۱۴۰۲ منتقل شده است. همچنین علی الحساب‌ها و پیش پرداخت‌ها که نمیتوان ثبت کرد هم ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده و تفاضل کاهش و افزایش علل‌حساب‌های پرداختی ۱۷۰۰ میلیارد تومان است.

آخوندی با اشاره به انحراف از بودجه، تصریح کرد: برای رفع مشکل انحراف از بودجه، در سال ۱۴۰۲ اصلاحیه بودجه شهرداری را نپذیرفتیم چراکه وقتی بودجه در صحن مصوب شده است باید اجرا شود این که شهرداری در اصلاحیه، افزایش بودجه را تقاضا می‌کند اما بخش کاهشی بودجه را نمی‌گوید، مورد قبول نیست. برهمین اساس برای اینکه جلوی این اشکال مالی را بگیریم یکماه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۲ را نپذیرفتیم و در نهایت شهرداری متمم ارائه داد.

وی با تشریح ماده واحده مربوط به تفریغ بودجه گفت: شهرداری موظف شده درباره وصول درآمد غیرنقد غیرقابل تحصیص اقدام کند و هر ۳ ماه گزارش خود را ارائه دهد که برای دریافت طلب‌های خود چه اقداماتی انجام داده است. همچنین شهرداری موظف شده که گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۲ را به همراه گزارش عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌ها ارائه دهد. علاوه‌براین شهرداری تهران موظف شده بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به یکسان‌سازی کدینگ حساب‌های مالی با کدینگ بودجه‌ای اقدام کند. همچنین شهرداری موظف شده دلایل انحراف از بودجه را به شورای شهر اعلام کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به بندهای تکلیفی، تصریح کرد: در درآمدهای ناشی از عوارض عمومی، باید توضیح دهد که چرا در درآمدهای ناشی از توسعه شهر افزایش داشته اشت همچنین دلیل افزایش درآمدهای ناشی از بهره برداری از فضای شهر را گزارش دهد، پیگیری برای درآمدهای غیرنقد غیرقابل تخصیص داشته باشد. همچنین دلایل‌عدم وصول مانده مطالبات شهرداری از دولت را باید توضیح دهد.

آخوندی خاطرنشان کرد: به سهم خودم از تمامی افرادی که در عملیات مالی و تحقق درامد شهرداری در سال ۱۴۰۱ تلاش کردند از شهرداران مناطق و نواحی تا معاونان شهرداران مناطق و مدیران و کارشناسان همه بخش‌ها از جمله معاونت مالی تشکر و قدر انی میکنم. همچنین گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۱ به نسبت به ۱۴۰۰ نکات مثبتی داشت و حجم گزارش حسابرس و انحراف بودجه کاهش یافته بود.

در نهایت با حداکثر رای مثبت اعضای شورای شهر تفریغ بودجه ۱۴۰۱ و بندهای تکلیفی شورا به تصویب رسید.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما