شناسهٔ خبر: 66658474 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

بایدن واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد

کاخ سفید در راستای تلاش‌ها برای اعمال فشار بر روسیه به منظور توقف جنگ اوکراین، از امضای طرح مشترک حزب دموکرات و جمهوریخواه توسط «جو بایدن» به منظور ممنوعیت رسمی واردات اورانیوم غنی شده از روسیه خبر داد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش تابناک، خبرگزاری رویترز با اشاره به تصمیم روز دوشنبه رئیس جمهوری آمریکا برای ممنوعیت واردات سوخت راکتورهای هسته‌ای از روسیه نوشت: این تازه‌ترین تلاش از سوی واشنگتن برای فشار بر روسیه برای توقف جنگ اوکراین است.

بر اساس این گزارش، ممنوعیت واردات سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای از حدود ۹۰ روز دیگر آغاز می‌شود، هر چند این روند به وزارت انرژی آمریکا اجازه می‌دهد در صورت نگرانی‌ها درباره عرضه، معافیت‌هایی را اعمال کند.

به نقل از ایرنا این خبرگزاری نوشت: روسیه تامین‌کننده اصلی اورانیوم غنی شده در جهان است و حدود ۲۴ درصد از اورانیوم غنی شده مورد استفاده در نیروگاه‌های برق هسته‌ای آمریکا از روسیه تامین می‌شود.

این قانون همچنین حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از منابع مالی قانون قبلی را برای تقویت صنعت سوخت اورانیوم آمریکا آزاد می‌کند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد امضای این قانون توسط بایدن بخشی از اقدامات تاریخی در این کشور است که امنیت اقتصادی و انرژی کشور را از طریق کاهش و در نهایت حذف وابستگی به برق هسته‌ای روسیه تقویت می‌کند.

در صورتی که وزارت انرژی آمریکا معافیت‌هایی را صادر کند واردات اورانیوم روسیه در سال ۲۰۲۷ به حالت عادی باز می‌گردد.

واکنش مسکو به اقدام بایدن در ممنوعیت واردات اورانیوم غنی شده از روسیه

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا گفت تصمیم واشنگتن موجی از شوک را در روابط اقتصادی جهان وارد می‌کند و نتایج دلخواه را نخواهد داشت.

سفارت روسیه در واشنگتن به نقل از آنتونوف در پیامی که در شبکه پیام رسان تلگرام منتشر شد، افزود: توازن بین صادرکنندگان و واردکنندگان تولیدات اورانیوم (با این تصمیم بایدن) دچار اختلال شده است.

آنتونوف همچنین گفت: اقتصاد روسیه آماده مقابله با هر چالشی است و به هر مشکل جدیدی به سرعت واکنش نشان می‌دهد.

سنای آمریکا پیشتر لایحه ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه را به اتفاق آرا تصویب کرده بود.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز در ماه دسامبر (آذر- دی) این لایحه را تصویب کرد.

نظر شما