شناسهٔ خبر: 66657292 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گیوتین دیجیتال؛ واکنش آنلاین کاربران شبکه‌های اجتماعی به سکوت سلبریتی‌ها در موضوع غزه

کاربران شبکه‌های اجتماعی کارزاری را برای مسدود کردن افراد مشهوری که در قبال جنگ غزه موضعی اتخاذ نکرده یا از رژیم صهیونیستی حمایت کرده‌اند، راه‌اندازی کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – روند فزاینده تجمع‌ها، تحصن‌ها و رشته تظاهرات در اعتراض به جنگ غزه در کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی، اکنون از فضای واقعی به فضای آنلاین سرریز شده است و طی چند روز گذشته با فوران خود افراد مشهوری را هدف قرار داده که از جنایت رژیم صهیونیستی در غزه حمایت می‌کنند یا در قبال این جنایت‌ها سکوت کرده‌اند.

کارزار یاد شده که پس از برگزاری رویداد سالانه مُد مت گالا در ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) آغاز به کار کرد، اسامی افراد مشهور را در فهرستی با نام Blockout ۲۰۲۴ جمع‌آوری کرده است؛ ایده این است که افراد مشهوری که در قبال جنگ علیه غزه سکوت کرده یا از آن حمایت می‌کنند، در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، ایکس و تیک‌تاک مسدود شوند.

Blockout ۲۰۲۴ چیست؟

Blockout ۲۰۲۴ یک جنبش آنلاین است که در آن کاربران رسانه‌های اجتماعی در حال مسدود کردن حساب‌های کاربری فضای مجازی افراد مشهور از بازیگران هالیوود گرفته تا تاثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی به دلیل سکوت در مورد جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه یا در برخی موارد، حمایت آن‌ها از جنگ یاد شده، هستند.

کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی تیک‌تاک، اینستاگرام و ایکس توزیع فهرستی از افراد مشهور و کسب‌وکار‌های آن‌ها را برای مسدود کردن، آغاز کرده‌اند؛ هدف از این اقدام کاهش درآمد افراد مشهور از طریق تبلیغات در سیستم عامل رسانه‌های اجتماعی است.

این تصمیم جمعی در پی آن گرفته شد که تصاویری از افراد مشهور با لباس‌های مجلل در مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی در فضای مجازی منتشر شد؛ کاربران شبکه‌های اجتماعی تاکید کردند که برخی از این افراد مشهور هرگز در بیانیه‌های آنلاین به موضوع جنگ ادامه دار غزه نپرداخته‌اند؛ جایی که رژیم صهیونیستی با بمباران بی‌امان خود بیش از ۳۵ هزار نفر شامل هزاران زن و کودک را به شهادت رسانده است.

جرقه گیوتین دیجیتال چگونه زده شد؟

انتشار ویدیویی از یک سلبریتی آمریکایی در رویداد مت گالا (مراسم سالانه مُد) که در آن جمله‌ای با مضمون رفع گرسنگی با کیک مطرح می‌شد، جرقه گیوتین دیجیتال را به راه انداخت؛ مراسم مت گالا در حالی برگزار شد که نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی همزمان تصمیم خود را برای حمله به رفح در جنوب غزه، جایی که بیش از یک میلیون پناهنده فلسطینی در حال حاضر پس از آواره شدن از خانه‌های خود در آن زندگی می‌کنند، اعلام شد.

این سلبریتی آمریکایی در واکنش به اعتراض‌ها، ویدیوی عذرخواهی منتشر و در آن ادعا کرد که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی درباره جنگ غزه در این مورد موضع‌گیری نکرده است.

جمله یاد شده که به ماری آنتوانت، ملکه فرانسه در طول انقلاب فرانسه نسبت داده می‌شود، در افکار عمومی مترادف با افراد مشهوری است که به دلیل بیگانگی شدید با زندگی شهروندان عادی متوجه موضوع ناتوانی آن‌ها در تهیه نان نشده و کیک را به عنوان جایگزین پیشنهاد می‌کنند.

ویدیوی یاد شده در حالی منتشر شد که محاصره و جنگ غزه از سوی رژیم صهیونیستی این منطقه را به محل سکونت قحطی‌زده‌ترین مردم جهان تبدیل کرده است؛ بحران قحطی در این منطقه طی ماه‌های گذشته افزایش یافته است.

فقط ۲ روز پیش از برگزاری رویداد مت گالا، رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل WFP اعلام کرده بود که شمال غزه در حال تجربه شرایط قحطی کامل است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی به همین دلایل کارزاری را آغاز کردند که به Blockout یا گیوتین دیجیتال نام‌گذاری شده و یادآور انقلاب فرانسه است.

مسدود کردن یک سلبریتی چه تاثیری دارد؟

در فهرست تهیه شده از افراد مشهور برای مسدود شدن در شبکه‌های اجتماعی نام‌های زیادی به چشم می‌خورند.

کارشناسان می‌گویند: در حالی که در گذشته جنبش‌های آنلاین برای لغو دنبال کردن برخی از افراد مشهور که اکنون مسدود شده‌اند، وجود داشته است، مسدود کردن به‌عنوان یک استراتژی اعتراضی موثرتر از دنبال نکردن است.

یک استادیار دانشگاه نورث وسترن قطر که بررسی شبکه‌های اجتماعی و الگوریتم‌ها می‌پردازد، در این باره گفت: سلبریتی‌های رسانه‌های اجتماعی برای جذب و حفظ معاملات تبلیغاتی به شدت به دیده شدن و تعامل بالا متکی هستند؛ محتوا همچنین می‌تواند به‌طور غیرمستقیم از طریق صفحه‌های جست‌وجو یا فید‌های مبتنی بر الگوریتم مانند صفحه کاوش اینستاگرام یا صفحه‌های «برای شما» در تیک‌تاک و ایکس نشان داده شود.

وی اظهار کرد: اگر کسی سلبریتی را مسدود کند، تمام تعاملات خود را با محتوای او قطع می‌کند؛ این امر حجم مخاطب افراد مشهور را کاهش می‌دهد و الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی را به سمت حذف اولویت‌بندی محتوای خود سوق می‌دهد؛ از آنجایی که افراد بیشتری یک سلبریتی را مسدود می‌کنند، پست‌های آن‌ها در سراسر پلتفرم کمتر دیده می‌شود، حتی برای آن دسته از کاربرانی که افراد مشهور را مسدود نکرده‌اند.

به گفته این کارشناس، کاهش در دیده شدن می‌تواند باعث شود که تبلیغ‌کنندگان افراد مشهور را کم ارزش‌تر بدانند و به‌طور بالقوه مبلغی را که می‌خواهند برای تبلیغات در نمایه افراد مشهور بپردازند، کاهش دهند که این امر در نتیجه مستقیما بر درآمد تبلیغات آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

آیا Blockout تاکنون تفاوتی ایجاد کرده است؟

در حالی که Blockout فقط چند روز پیش آغاز شده و تعداد افرادی که یک حساب کاربری خاص را مسدود کرده‌اند، نشان داده نمی‌شود، روند ریزش دنبال‌کنندگان برای سلبریتی‌ها آشکار شده است.

براساس گزارش ان‌پی‌آر، تیلور سوئیفت در هفته گذشته تقریبا ۳۰۰ هزار دنبال‌کننده خود را در تیک‌تاک و حدود ۵۰ هزار دنبال‌کننده‌اش را در اینستاگرام از دست داد.

آیا تحریم دیجیتال موثر است؟

یک متخصص روابط عمومی، موسس و مدیر عامل Hudson Davis Communications، در مورد اینکه چگونه از دست دادن دنبال‌کننده‌های موجود و همچنین مسدود شدن توسط غیردنبال‌کننده‌ها، می‌تواند بر سازندگان رسانه‌های اجتماعی تاثیر بگذارد، تحقیق کرد.

وی توضیح داد: بسیاری از سلبریتی‌ها و اینفلوئنسر‌ها براساس تعداد بازدید‌هایی که در هر پست دریافت می‌کنند، دستمزد دریافت می‌کنند، بنابراین از دست دادن دنبال‌کنندگان و مسدود شدن می‌تواند با اطمینان از اینکه محتوای آن‌ها به‌طور گسترده نشان داده نمی‌شود، به درآمد آن‌ها آسیب برساند.

کارشناس روابط عمومی و استاد کمکی در دانشگاه کلمبیا و دانشگاه جورج واشنگتن، نیز می‌گوید که از دست دادن تعداد زیادی از دنبال‌کنندگان می‌تواند پیامی برای شخصیت‌های عمومی باشد.

وی گفت: افراد مشهور میلیون‌ها دنبال‌کننده دارند و از دست دادن تعداد کمی ممکن است اتفاق بزرگی به نظر نرسد، اما اگر آن‌ها تعداد قابل توجهی از دنبال‌کنندگان خود را به‌ویژه از یک دسته مخاطب خاص از دست بدهند، این موضوع سیگنال واضحی را ارسال می‌کند که مردم از اقدام‌های وی ناراضی هستند.

به گفته این استاد دانشگاه، اعتراض‌های دیجیتالی می‌تواند ابزار قدرتمندی برای پاسخگو کردن شخصیت‌های عمومی برای رفتار و اعمالشان باشد؛ اگر تعداد قابل توجهی از مردم در چنین اعتراض‌هایی شرکت کنند، می‌تواند به بحث گسترده‌تری درباره نقش شخصیت‌های عمومی در شکل‌دهی به هنجار‌ها و ارزش‌های اجتماعی منجر شود.

یک روان‌درمانگر و مشاور هوش هیجانی نیز در این باره گفت که تعداد دنبال‌کننده‌ها اغلب نشان‌دهنده نفوذ، بازارپسندی، محبوبیت و قابل احترام بودن افراد مشهور، علاوه بر پتانسیل کسب درآمد است؛ از دست دادن دنبال‌کننده‌ها یک رشته چند لایه است که موقعیت آن‌ها را به دلیل تضعیف اقتدار اخلاقی و نفوذ درک شده آن‌ها، به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام/

نظر شما