شناسهٔ خبر: 66647489 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

«گیوتین دیجیتال» روی سر سلبریتی‌های بی‌درد؛ کارزار کاربران فضای مجازی علیه چهره‌های بی‌تفاوت به وضعیت مردم مظلوم غزه

کاربران شبکه‌های اجتماعی در حرکتی خودجوش و جمعی، افراد مشهور و اینفلوئنسرهای شبکه اجتماعی را که در خصوص جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه سکوت اختیار کرده‌اند، آنفالو یا بلاک می‌کنند. بسیاری از نام‌های معروف - از تیلور سویفت گرفته تا زندایا و جاستین بی‌بِر - در این «گیوتین دیجیتال» هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا از یورونیوز، ترند جدیدی در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به‌ویژه در تیک‌تاک در حال گسترش است که کاربران از طریق آن، ناامیدی خود را از فرهنگ سلبریتی ابراز می‌کنند و در عین حال همبستگی خود را با مردم غزه  نشان می‌دهند.

در حالی که بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی از یکدیگر می‌خواهند تا حساب‌های رسانه‌های اجتماعی افراد صاحب‌نامی که در مورد جنایات رژیم سفاک صهیونیستی در نوار غزه سکوت کرده اند را مسدود یا اصطلاحا بلاک کنند، تا کنون صدها نفر از افراد مشهور در این «گیوتین دیجیتال» گرفتار شدند.

خوانندگان و بازیگران سرشناس آمریکایی همچون سلنا گومز، زندایا، دریک، جاستین بیبر و خانواده کارداشیان از جمله اهداف این کارزاز هستند. حتی طرفداران پر و پا قرص ستارگانی همچون تیلور سویفت نیز تصمیم خود را برای آنفالو کردن هنرمندان محبوب خود اعلام کرده اند.

بعضی از افراد مشهور در این فهرست‌ مسدودی‌ها، در روزهای اول آغاز درگیری، نگرانی خود را برای فلسطینی ها ابراز کردند، اما در ماه‌های اخیر به طور علنی در مورد غزه مطلبی پست نکرده اند.

فعالان طرفدار مردم فلسطینی ماه هاست که از سلبریتی‌ها خواسته‌اند تا با مردم غزه همبستگی بیشتری از خود نشان دهند. این فشار هفته گذشته در جریان برگزاری میهمانی پر زرق و برق مت گالای ۲۰۲۴ همزمان با اعلام اسرائیل برای حمله نظامی به رفح به اوج خود رسید.

بینندگان مت گالا مدت‌هاست که این رویداد را با رمان‌های سه گانه «بازی‌های گرسنگی» نوشته سوزان کالینز مقایسه می‌کنند که در حقیقت سعی دارد  شکاف اجتماعی بین نخبگان ثروتمند و شهروندانی که تحت ستم دولتی زندگی می‌کنند را نشان دهد.

اما انتقاد از این میهمانی به شدت پر زرق و برق امسال بیش از سال‌های قبل بود، چرا که افراد مشهور حاضر در این مهمانی در حالی که معترضان طرفدار مردم فلسطینی در بیرون راهپیمایی می‌کردند، با لباس‌های خود عکس می‌گرفتند.

ریزش دنبال‌کنندگان در فضای مجازی

  • سلنا گومز، بازیگر و خواننده، یک میلیون دنبال کننده در اینستاگرام و ۱۰۰ هزار دنبال کننده در شبکه ایکس (توئیتر سابق) را از دست داد.
  • زندایا، بازیگر و خواننده، ۱۵۳ هزار دنبال کننده در اینستاگرام و ۴۰ هزار دنبال کننده را در ایکس از دست داد.
  • کیم کارداشیان، ستاره تلویزیونی، تاجر و اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی، ۷۸۰ هزار دنبال کننده را در اینستاگرام از دست داد.
  • کایلی جنر، ستاره تلویزیون و تاجر، ۵۴۰ هزار دنبال کننده در اینستاگرام و ۵۳ هزار دنبال کننده را در ایکس از دست داد.
  • بیلی آیلیش، خواننده و ترانه سرا، ۱.۱ میلیون دنبال کننده را در اینستاگرام از دست داد.
  • بیانسه، خواننده، ترانه سرا و بازیگر مشهور، ۶۸۹ هزار دنبال کننده را در اینستاگرام از دست داد.
  • ریحانا، خواننده و بازیگر، ۱۱۰ هزار دنبال کننده را در ایکس از دست داد.

این جنبش از کجا شروع شد؟

به گزارش سیتنا، این جنبش در واکنش به ویدیو یک اینفلوئنسر به نام «هیلی کالیل» در جریان مهمانی مت گالا در تاریخ ۷ مه (۱۸ اردیبهشت) آغاز شد. خانم کالیل در این ویدئو، عبارت مشهور ملکه ماری آنتوانت در دوران اوج بی‌خبری از رنج و گرسنگی مردم قبل از انقلاب فرانسه را زمزمه می‌کند و می‌گوید [اگر مردم نان ندارند] «بگذارید کیک بخورند.» ماری آنتوآنت بعدا توسط نیروهای انقلاب فرانسه با دستگاه گیوتین اعدام شد.

در همین راستا، خالق این کارزار اینترنتی (با شناسه TikTok @ladyfromtheoutside) اعلام کرد که: «زمان آن رسیده است که مردم آنچه را که من اسمش را «گیوتین دیجیتال» می‌نامم انجام دهند. زمان آن فرا رسیده است که همه افراد مشهور، اینفلوئنسرها و افراد ثروتمندی را که از منابع خود برای کمک به افراد نیازمند استفاده نمی‌کنند، بلاک کنیم.»

وی افزود: «ما این سکوها را به آنها دادیم. حالا وقت آن است که نظرات (کامنت‌ها)، لایک‌ها، و پول‌هایمان را از آن‌ها پس بگیریم.»

کالیل بعداً یک عذرخواهی ویدیویی منتشر کرد که در آن گفت که منظورش از این سخنان درباره غزه نبوده است و گفت که «آگاهی کافی برای صحبت در مورد غزه به شیوه‌ای معنادار و آگاهانه ندارد.»

همین اظهارنظر دوباره او نیز باعث واکنش شدید مخاطبان شد.

کاربران آنلاین در پاسخ به این جوابیه، او را با یک خواننده رپ به نام مک‌کلمور مقایسه کردند که علیرغم اینکه در ماه اکتبر گفته بود که «به هیچ وجه» در روابط اسرائیل و فلسطین متخصص نیست، اما وقتی از این درگیری مطلع شده، حمایت خود را از آتش بس اعلام کرد. او هفته گذشته ترانه ای در حمایت از فلسطینی ها منتشر کرد.

انتهای پیام

نظر شما