شناسهٔ خبر: 66656431 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

کارشناسان اعلام کردند؛

خبردرمانی تاثیری در بهبود وضعیت بورس ندارد

اقتصاد ایران: دو تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام دلایل رکود بورس، خبر درمانی را موثر ندانسته و اقدامات عملیاتی در حوزه افزایش نرخ دلار نیما را ضروری دانستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، دو تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام دلایل رکود و روند منفی بورس و انتقاد از عدم عمل سیاست گذار به وعده ها در گفت و گو با دنیای اقتصاد، خبردرمانی را موثر ندانسته و اقدامات عملیاتی در حوزه افزایش نرخ دلار نیما را ضروری دانستند.

روزبه شریعتی: متاسفانه بورس طی 11 روز گذشته با حجم معاملات 3.5 هزار میلیارد تومانی روزهای بسیار کم‌معامله‌ای را پشت‌سر می‌گذارد. این موضوع نشانه رکود کامل و روند منفی است و البته دلایل بسیاری باعث‌شده تا بازار به این وضعیت دچار شود که مهم‌ترین آنها عدم‌ رویه و شفافیت سیاست گذار در قوانین و مقررات و نرخ‌های علی‌الحساب و دست درازی به سود شرکت‌ها است.

علاوه‌ بر این سیاست انقباضی شدید بانک‌ مرکزی بدون‌توجه به وضعیت راکد بازار‌های تولیدی و اقتصاد و بدون برنامه برای جلوگیری از رکود تورمی فشار مضاعفی به بازار سرمایه آورده است. هفته جاری تقریبا وضعیت هفته گذشته را دارد و تنها اعلام آتش‌بس در غزه و اسرائیل است که کمی امیدواری را به اردوی اقتصادی و بازار سرمایه ‌برگرداند اما بورس بیشتر درگیر مسائل داخلی است.

گزارش شرکت‌ها از سود 1402 نیز به‌تدریج مخابره می‌شود. انتظار می‌رفت این موضوع روی شرکت‌هایی که وضعیت بهتری را حفظ کردند و سودآوری قابل‌ قبولی داشتند، اثر بگذارد اما متاسفانه طی روزهای گذشته کلیت بازار ریزشی و منفی بود.

ایمان رئیسی: طی دو سال‌گذشته وعده‌های بسیاری در کلیت اقتصاد و صنایع مختلف داده‌ شده اما به آنها عمل نشده‌ است. برای مثال دو سال از زمانی‌که قرار بود سهام خودروسازان واگذار شود گذشت. سایر حوزه‌ها نیز با وعده‌های فراوانی که عملی نمی‌شوند، مواجه است. قیمت‌گذاری دستوری که در بسیاری از صنایع از جمله خودرویی‌ها اعمال می‌شود، جلوگیری از عرضه خودرو در بورس و... در نهایت به کلیت بازار سرمایه و کلیت اقتصاد ضربه می‌زند.

دلار نیمایی نمونه بارزی است که همچنان مقاومت شدیدی در‌ برابر افزایش آن وجود دارد. با وجود چنین شرایطی سرمایه از بازار شفاف سرمایه به سمت بازارهایی از جمله دلار و طلا و رمزارز‌ها می‌رود و 12‌ میلیون ایرانی در این بازار فعال هستند. همین نقدینگی سال ‌99 به سمت بورس آمد اما سیاست گذاران با بی‌تدبیری آن را فراری دادند.

حتی جلسه‌ای که برگزارشده با موضوع رسیدگی به وضعیت بازار سرمایه نبوده بلکه با موضوع چرایی فروش‌نرفتن اوراق بود. امید می رود بورس به اولویت‌ ها برگردد و برای رسیدگی به وضعیت کلی اقتصاد هم که شده به وضعیت بازار سهام رسیدگی کنند. کار بورس از خبردرمانی گذشته و نیازمند اقدامات عملیاتی مخصوصا در حوزه افزایش نرخ دلار نیما است.

برچسب‌ها:

نظر شما